Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helaas niet zo'n leuke reden waarom ik een account heb aangemaakt, maar vanochtend heb ik mijn twee konijntjes dood gevonden in de ren. Omdat ze verder geen symptomen hebben gehad en zo plotseling allebei overleden zijn vermoed ik aan VHS. Erg sneu en verdrietig natuurlijk.

Nu zaten ze in een grote ren van, die voor het grootste gedeelte betegeld is en voor een deel bestaat uit gras. In de ren stond ook hun hok van hout. Omdat ik toch VHS vermoed of een andere ziekte was mijn vraag hoe ik het het beste kan reinigen en hoe lang ik het niet zou moeten gebruiken voordat het weer veilig is. Sowieso wou ik pas weer een koppeltje in het voorjaar willen ivm de winter die er aankomt nu. Of is het advies alles weg te doen?

Alvast bedankt voor de tips en reacties

Geplaatst:

Als je het de aankomede winter leeg laat staan lijkt het me op zich wel dat alles dood vriest(kwa virus of bacterie)....van het voorjaar ff met dettol of iets een goed sopje doorheen halen dan lijkt het mij wel goed.

Veel sterktr met het verlies van je nijntjes.

En welkom hier

Geplaatst:

Wat moet je geschrokken zijn, sterkte met het verlies.

Ik zou de tips in de link opvolgen voor het schoonmaken en verder er voor zorgen dat je ingeënte konijntjes ophaalt die al enkele weken ingeënt zijn zodat ze goed beschermd zijn.

Dit is een tip, maar misschien heb je een andere reden ivm de winter, maar koppeltjes zitten ook in de opvang en ook in de winter buiten en zijn vaak al ingeënt. Mocht je toch eerder overwegen om te kijken voor andere konijntjes, maar kan me voorstellen dat je kop er helemaal niet naar staat.

Geplaatst:
Wat erg om dit mee te maken. Ik heb hier even een link voor je van een konijnkundige dierenkliniek. Hier kun je lezen dat er ook een vorm van VHS is waarbij de konijnen opeens dood zijn zonder ziekteverschijnselen en hoe je het hok goed kunt ontsmetten.

Sterkte ermee.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vhs.html

Klopt dit is de reden waarom ik hier aan dacht. Juist omdat ze helemaal geen symptomen van ziekte hebben gehad, ze aten goed en waren normaal actief en omdat het allebei tegelijk was. Helaas is het nooit zeker te zeggen waaraan het heeft gelegen. Misschien is het inderdaad een idee om opzoek te gaan naar konijntjes die al wat langer zijn ingeënt, maar durf eigenlijk niet zo goed het risico te nemen nu. In ieder geval bedankt voor de reacties en tip :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .