Ga naar inhoud

raad gevraagd: stifttanden komen terug na verwijderen olifantentanden

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In juli heb ik bij mijn konijn zijn olifantentanden laten verwijderen, wat voor hem een groot succes was. Hij kon/kan veel beter eten, zelfs hooi hoef ik niet in stukjes te doen (at hij voordien gewoon niet!) en klaver en gras eet hij ook allemaal probleemloos. Hij heeft er ook een vriendinnetje bij en het is echt een heel klef koppeltje wat momenteel een hele konijnenburcht aan het graven is. Allemaal heel leuk, maar ....

Gisteren zag ik dat er bovenaan weer 2 hele fijne tandjes door komen. Ik vermoed dat dit de stifttandjes zijn, omdat ze zo fijn zijn. Nu heb ik met de DA die zijn tanden verwijderd heeft hierover gebeld en hij zegt dat stifttanden, omdat ze zo fijn zijn, uit zichzelf telkens zullen afbreken (wet pijnloos zou zijn), zodat hij daar niet heel veel hinder van zou hebben. Ik vond dat maar een raar verhaal, want die tandjes zijn nu nog maar 2 à 3 mm lang en ik merk dat hij daardoor toch minder vlot zijn hooi en groen kan pakken. Hij eet nog goed hoor, ook hooi, maar ik merk verschil. Dus volgens mij is het beter om ze er weer uit te laten halen? Maar misschien heeft de DA wel gelijk, vandaar, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Ik heb sowieso over 2 weken een afspraak gemaakt bij de kliniek zodat de DA even kan bekijken wat het beste is. Als ze verwijderd moeten worden kunnen de tandjes beter even doorgroeien blijkbaar, nu zijn ze nog te klein volgens de DA en als het moet gebeuren kan het die dag dan ook ineens doorgaan. Maar aangezien ze hadden gezegd dat ik enkel narcose moest betalen als de tanden terug zouden komen, hoop ik dat ze zich er niet te gemakkelijk vanaf maken. Hij zei nl dat hij er niet op had gerekend dat de stifttanden zouden terugkomen.

Graag jullie ervaring en/of advies hier over, wat lijkt jullie het beste als het inderdaad enkel om de stifttanden gaat : laten zitten of opnieuw verwijderen?

Geplaatst:

Mijn konijntje zonder tandjes heeft ook haar stifttandjes weer terug. Meerdere da's hebben gezegd dat dit geen kwaad kon. Ze heeft hem nu al een paar maanden terug. Ik zie het niet langer worden en ze heeft er geen last van. Ik laat het dus zo... Krijgt ze wel last, ga ik er wel wat aan doen, natuurlijk!

Geplaatst:

Blijkbaar niet... Ik was zelf ook echt een leek op dat gebied. Dus zodra ik 'iets' terug zag komen, ook lichtelijk verward. Hoe kan dat? Wat is het? Moet het weer weg? Na een controle bij die da zei hij ook dat het geen kwaad kon. Ik niet gerustgesteld natuurlijk... Na de verhuizing een nieuwe da uitgezocht en bezoek aan gebracht. Hetzelfde verhaal. En ik zie hem ook inderdaad niet langer worden en ze heeft er absoluut geen last van. Terwijl ze normaal een nogal kleinzerig konijntje is..

Geplaatst:

Dan hoop ik maar dat het bij ons konijn ook zo verloopt. Hij is dit jaar al 2 keer geopereerd (castratie en tanden) en voor een derde keer onder narcose, daar zit niemand op te wachten tenzij het "moet". Het zijn ook mijn eerste konijnen, dus alles is voor mij ook de eerste keer.

Geplaatst:

Haha, mijne vorig jaar toevallig ook. Eerste keer voor haar tandjes laten verwijderen. Daarna sterilisatie, en meteen het tandje wat terugkwam verwijderd. Niets voor hoeven betalen :) Derde keer zag ik dus ook niet zitten, maar nu ruim een jaar later ook nog niet nodig gehad. Komt dus wel goed!

Geplaatst:

Daar ben ik dan ook bang voor, stel dat ik die stifttanden laat verwijderen en dat er daarna nog een gewone snijtand terug komt. Hoe lang duurde het voordat die snijtand bij jou konijn weer terug kwam? De mijne zijn tanden zijn verwijderd half juli, dus ik hoop dat ze niet meer terug komen.

Geplaatst:

Nee, dan had je ze wel al weer gezien. Ik meende dat het bij haar zo rond mei/juni was en in augustus/september ging ze de tweede keer onder het mes. Dus ik denk dat je je geen zorgen meer hoeft te maken :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .