Pluis83 Geplaatst: 5 oktober 2013 Geplaatst: 5 oktober 2013 Mijn konijntje is momenteel 7 jaar. Het was zo'n vrolijk en levendig konijn, maar sinds 3 weken is hij al ziek.Het begon met een vorm van verstopping. Door het verlies van zijn haar (rui) en het veelvuldig wassen heeft hij teveel haartjes binnen gekregen. Deze zijn een touw gaan vormen in zijn maagje. Hij poepte en at niet meer. We zijn naar DA geweest en daar heeft hij medicatie gekregen. De stoelgang kwam daarna gelukkig alweer snel op gang. Nog niet zoals het moet zijn, vooral lintvormig, maar de darmen functioneren weer.Toch werd hij niet beter. Hij begon zelfs te speekselen/kwijlen en klappertanden. Ik ben gaan rondzoeken op internet en vond gebitsproblemen. We zijn terug gegaan met hem. Ze hebben zijn gebitje nagekeken maar de voortanden zagen er nog prima uit en (voor zover ze konden beoordelen) geen haakjes. Vanwege zijn leeftijd werd gehoopt dat het te maken zou hebben met het herstel van zijn maagje. Narcose zou nog te vroeg zijn.Maar na 4 dagen werd het nog niet beter. Toen hebben ze hem onder narcose onderzocht. Ook toen vonden ze niet direct een boosdoener. Geen lange tanden of haakjes. Toen zijn ze de kiezen stuk voor stuk nagegaan. Onder 1 kies kwam pus. Deze kies is getrokken en daaronder bleek een stro'tje en ontsteking te zitten.Daarna heeft hij 5 dagen antibiotica en pijnstiller gehad. Nu ben ik een week verder maar heeft ie nog steeds pijn.DA heeft hem nog eens nagekeken. Het slijm is helder en stinkt niet. Ook aan de buitenkant is niets te zien van bultje of iets anders verdacht. Als hij aan buitenkant op kaak duwt trekt hij met zijn mondje op de plek waar kies is getrokken. Dus de pijn komt van die plek!Zijn eetlust is wel nog goed. Alleen doe ik het voer voor hem weken in water, en dat eet hij gelukkig ook zonder dwangvoederen op. Maar je hoort aan het speekselen en klappertanden dat hij nog last heeft van zijn gebitje.Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met een ouder konijn wat een soortgelijke ingreep heeft gehad? Kan het idd zo zijn dat hij vanwege zijn leeftijd langer herstel nodig heeft? Duurt het langer tot de wond heelt..Of moet ik toch denken aan andere/meerdere kwaaltjes?
Aniek Geplaatst: 5 oktober 2013 Geplaatst: 5 oktober 2013 Beetje herkenbaar, ik heb ook een konijn gehad die dit had en daarna nog heel lang bleef kwijlen. Maar hij at wel weer gewoon.Heb je wel goede antibiotica mee gekregen om de ontsteking te laten genezen?
Pluis83 Geplaatst: 5 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2013 Ik heb van de DA voor 5 dagen medicatie meegekregen. 2x daags kreeg hij enrofloxoral (antibiotica) en carprofen (pijnstiller). Eten uit zichzelf doet hij helaas te weinig. Wel soms wat appel/brood en vanmorgen bij toeval 10 (harde) brokjes. Verder doe ik hem gedurende de dag voeren met de 'natte' brokjes. Ik heb wel het idee dat hij nog levenslust heeft. Maar het is zo rot om te zien dat hij nu een week later nog pijn heeft, gezien het kwijlen/klappertanden. Dat maakt zo machteloos!
Aniek Geplaatst: 5 oktober 2013 Geplaatst: 5 oktober 2013 Is de bacterie wel op kweek gezet?Want enrofloxoral is over het algemeen niet de ideale antibiotica bij abcessen.Zie: http://www.dierengebit.nl/konijn-abces/antibioticum.htmlWat je nou zou kunnen doen is ook met hun contact opnemen en misschien eventueel een rontgenfoto van de kaak?
Pluis83 Geplaatst: 5 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2013 Nee, de bacterie is niet op kweek gezet. Er was ook nog geen sprake van een abces, we waren er vroeg bij. De kies is getrokken en wond is goed schoon gemaakt. Maar vandaar nu de twijfel.. of het genezen van de ingreep/wond zo lang duurt. Of dat die ontsteking alsnog een abces heeft veroorzaakt. Aan de buitenkant is in ieder geval niets te zien. Maar mocht de pijn aanhouden dan wordt er sowieso verder onderzoek gedaan. In ieder geval bedankt voor je tips en advies, ik neem het zeker mee!
Aniek Geplaatst: 5 oktober 2013 Geplaatst: 5 oktober 2013 De pus komt niet nergens vandaan, dat is dan toch een abces er onder aan het broeien geweest Ik zou gewoon eens een mailtje wagen aan Wilhelminapark of andere DA met second opinion bij geen verbetering. Sterkte !
Aanbevolen berichten