Dionysia Geplaatst: 4 oktober 2013 Geplaatst: 4 oktober 2013 Beste mensen, ik zit met een zorge konijntje die ik volgens mij net zelf heb kaalgeplukt Hij heeft zijn tandjes laten trekken toen ik hem kreeg, dus heeft veel last van plakpoep omdat hij veel moeite heeft met hooi eten, en kan zijn vacht ook niet goed verzorgen. Tis een bruin konijntje, maar hij heeft een hele dikke witte ondervacht die vaak in plukken losjes uitsteekt, als ik hem gewoon zachtjes kam komt er ontzettend veel uit, volgens mij omdat hij et zelf niet weg kan halen. Ze zitten bij mij binnen dus hij zou geen dikke ondervacht nodig moeten hebben!Nu was ik hem aan het borstelen en wat aan zijn plukjes aan het trekken zachtjes, wat hij prima, volgens mij zelfs fijn vind, en toen keek ik bij zijn been en daar zat een soort hele kale plek! Je zag geen huid (behalve op 1 heel klein plekje ), maar zijn gewone bruine kleur, maar dan hele korte haartjes!Ik weet niet zo goed wat ik moet, dat lijkt met niet goed! Maar die ondervacht vind ik ook niet helemaal normaal, hij verliest zooo veel haar, en toch zit er nog zo ontzettend veel onder. Moet ik het nu gewoon even met rust laten? Iets er mee doen met die 'kale' plek? En met die ondervacht?Ik ben namelijk ook bang dat hij ooit een haarbal ofzo krijgt met zoveel los haar en zichzelf likken, en hij heeft nu al last van zn darmen...Iemand evaring? :erf:En hij heeft ook geen last van mijt ofzo, daarvoor ben ik al bij de dierenarts geweest en heeft hij zo een kuur gehad. geen schilfers o.i.d. verder!
femmeke Geplaatst: 4 oktober 2013 Geplaatst: 4 oktober 2013 Volgens mij is je konijn gewoon in de rui. Ik laat de plekken waar het echt kaal wordt, dus geen nieuw haar eronder, altijd zoveel mogelijk met rust. Beter gezegd niet te veel plukken. Als er haar onder zit is dit gewoon de nieuwe wintervacht en dan kun je oude haar dus makkelijk verwijderen.
Christaaa Geplaatst: 4 oktober 2013 Geplaatst: 4 oktober 2013 Ik vind het moeilijk hier iets over te zeggen. Het kan zijn gewone rui zijn, maar kale plekken met een afwijkende huid kan ook passen bij urinebrand. Oud haar wat los zit, kun je er best uit plukken, als je daarmee niet de huid helemaal kaal achterlaat. Twijfel je, ga dan voor je gemoedsrust even langs de dierenarts.Overigens heb ik zelf 2 tandeloze monsters gehad en ook flink wat andere konijnen zonder voortanden gezien. Die horen normaal gesproken gewoon hooi te kunnen eten en plakpoep is niet normaal na het trekken van de tanden. Misschien zou je de ontlasting nog eens na kunnen kijken. Of anders misschien minder of andere biks proberen.
Dionysia Geplaatst: 5 oktober 2013 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2013 Bedankt voor jullie reacties!Ik weet niet of het gewone rui is, want het is al non-stop zo 2 jaar, niet echt afhankelijk van tijd van het jaar ofzo! Alsof hij nooit meer uit de rui is gekomen sinds ik hem heb! Verder lijkt zijn huid helemaal niet afwijkend, en lijkt hij nergens last van te hebben.Ik zie hem ook wel eens aan hooi knabbelen, maar hij heeft er gewoon geen zin in lijkt het. Ik geef ze nu minder biks, en probeer te experimenteren met verschillende soorten hooi. Ben daarvoor al naar de dierenarts geweest, en die zei dat ik gewoon moet blijven experimenteren, of hooi thee maken, maar dat vind hij vies. Hij heeft last van plakpoep, of hij heeft wel normale keutels maar dan zijn ze heel klein. Als het nog lang doorzet ga ik langs de dierenarts, maar die heeft tegenwoordig ook weinig toe te voegen, ik ben al erg vaak langs geweest voor dingen!Ik zal voorlopig even voorzichtig kammen alleen, en verder experimenteren met biks en hooi!Als iemand nog andere tips heeft hoor ik het graag!Bedankt!
Aanbevolen berichten