Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedenavond allemaal,

Na de afspraak bij mijn DA begin september moest ik 3 dagen Carprofen Drops geven aan Julia.

Dit heb ik netjes 2 keer per dag gedaan, daarna was het afwachten aangezien het niet zomaar weg zou gaan.

Ik heb nu zo'n 3 weken gewacht maar vandaag toch weer naar de DA geweest. Ze blijft maar niezen en heeft ook steeds een vieze neus. Ik moet nu weer 3 dagen Carprofen Drops geven en Bactrimel siroop 5 dagen geven. De DA denkt dat dit een bacterie is, wat best zou kunnen. Nu vraag ik allen jullie advies betreft de medicijnen en hoelang wachten.. Heeft iemand's konijn dit ook gehad? Welke medicijnen heb je gekregen, en na hoeveel tijd was dit weg? Hoe denken jullie over de medicijnen die ik nu moet geven? Ik vond de eerste keer 3 dagen eigenlijk best weinig, of is dit mijn eigen mening?

Nu kom ik met mijn volgende vraag. 25 oktober word mijn ram gecastreerd, 2 weken later wil ik mijn andere konijnen koppelen. Om even de situatie uit te leggen:

Senna en Bailey (Voedster 1 jaar + Ex-Ram 1 jaar)

Julia (Voedster geschat 14 weken)

Woezel (Ram 4,5 maand)

Hoe kan ik hun het beste koppelen als ik 2 weken gewacht heb na de castratie. En hoe doe ik dus met Julia, het niezende konijn. Ik wil niet dat ik dadelijk 4 niezende konijnen heb, en weet niet of het besmettelijk is. Ik zou ze pas kunnen koppelen na 4 november (2 weken na castratie) Tot die tijd wil ik Julia ook apart houden zodat ik zeker weet dat ze niet meer niest. Ik heb geen neutrale ruimte meer in huis, dus zat te denken aan een koppelvakantie. Ik vind het namelijk best eng om ze te koppelen, heb voor deze konijnen namelijk een erg slechte ervaring met zelf koppelen.

Maar waar in omg. Rijswijk kan ik ze op een koppelvakantie laten gaan waar ik niet heel veel geld moet betalen. De gene die ik tot nu toe gevonden heb is allemaal 50 euro of hoger.

Ook heb ik op dit moment 3 konijnen ter logeren, omdat een collega ze niet meer kon verzorgen door ziekte. Dit zijn 2 dwerg konijnen en 1 Vlaamse reus, voor de Vlaamse reus heb ik al een nieuw huisje gevonden. Allen de 2 dwergjes niet, deze wil ik niet scheiden aangezien ze al hun hele leven samen zitten. Ik zit er over na te denken ze zelf in huis te nemen, en ook koppelen aan mijn andere konijnen, zodat het een 6tal word. Wie heeft er verstand met een groep van 6 konijnen? Het zal dan 3 Ex-Rammen en 3 Voedsters worden. Ruimte is geen probleem, ze beschikken als ze allemaal samen zitten namelijk een hele kamer van zo'n 25 vierkanten meter.

Ik lees al enige tijd mee en zie erg veel goede adviezen. Dus ik hoop dat jullie mij ook kunnen helpen!

Groetjes een konijnen mama.

Geplaatst:

Hoi, er zijn hier een boel mensen met niezende konijnen, dus je zult vast wel een en ander aan tips/ervaringen of adviezen krijgen.

Ik snap eerlijk gezegd alleen de Carprofen niet. Je konijn heeft toch geen pijn?

Ik heb zelf een chronisch snot konijn die zeer lang last heeft gehad van zijn genies, een snurkend geluid en soms vuile neus. Hij heeft al allerlei behandelingen gehad, meerdere soorten antibiotica (waarvan Duplocilline wel een van de betere was) en uiteindelijk heeft hij Gentapol-B gekregen. Dat is eigenlijk een oogdruppel die ik in zijn neus moest druppelen. En dat werkte bij hem het beste. Hij heeft er (afkloppen) al heel lang geen last meer van gehad.

Ook lees ik op het forum over Draxxin, er is ook een topic over. Misschien is dat ook nog een optie voor je? Het beste is naar mijn mening om snot meteen goed aan te pakken. Anders worden de bacteriën resistent en werkt zowat geen enkele antibiotica meer.

Dit is dat topic over Draxxin. Wellicht ook iets om met je dierenarts te bespreken?

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?67090-Wie-is-er-bekend-met-Draxxin-%28Tulathromycine%29

Geplaatst:

Daar dacht ik dus ook al aan, heb het al eerder gegeven maar dat was aan een konijn mét pijn.

Op het Etiket staat Pijnbestrijding / ontstekingsremmer. Maar een bacterie is toch geen ontsteking? Of denk ik nu verkeerd.

Ik ga nu de komende 5 dagen de antibiotica geven en 3 dagen die carprofen drops zoals de DA zei.

Als het dan nog niet over is, ga ik weer terug en naar de Draxxin vragen.

Hoe besmettelijk kan het eigenlijk wezen? Mijn 4 konijnen staan namelijk allemaal in éen kamer. Het raam staat wel 24/7 open, en Julia staat er wel iets vandaan. Maar dit zal niet meer dan zo'n 3 meter zijn.

Bedankt trouwens voor je snelle reactie! :yes:

Geplaatst:

Wat de besmettelijkheid betreft, geen idee. Waarom? Omdat ik nu 2 konijnen heb die het "hebben" maar hun partners hebben niks. 1 partner heeft wel 1 keer een kuurtje gehad in het begin toen ze net bij elkaar zaten, maar daarna nooit meer wat ervan gezien. Het hangt van de bacterie af en van de konijnen zelf. Hoe goed hun weerstand is. Ik vind het dus lastig om daar een uitspraak over te doen.

Bij m'n andere konijn heb ik zelfs een kweek laten nemen van z'n neus, maar daar kwam helemaal niks uit. Dus dan valt er ook weinig te geven aan medicijnen.

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben ervan overtuigt dat snot besmettelijk is maar als konijnen van zichzelf een goede weerstand hebben, zullen ze er niet snel vatbaar voor zijn. Ik heb hier een snot konijntje zitten van een halfjaar oud dat daar inmiddels voor de 2de keer voor behandeld word. De eerste keer kreeg ik een kuur van 14 dagen enrofloxoral voorgeschreven, maar omdat ze op dag 9 een flinke terugval kreeg, heb ik het iets langer gegeven. Vervolgens is het een aantal weken goed gegaan maar vorige week dinsdag was het ineens weer helemaal mis. Sindsdien krijgt ze weer enrofloxoral en lijkt het weer goed te gaan. Ze had haar maatje dit keer ook aangestoken maar gelukkig waren we er snel bij.

Vorig jaar begon Stamper na zijn vaccinatie ineens behoorlijk veel last van niesbuien te krijgen. Binnen een paar dagen begon zijn vriendinnetje ook. Ze kunnen elkaar dus aansteken, maar dat hoeft niet. Het hangt echt van hun weerstand af.

Ik vind slechts 3 dagen medicijnen geven bij snot ook erg weinig. Snot kan behoorlijk hardnekkig zijn waardoor je er met 3 dagen behandelen niet bent. Daarnaast snap ik de carprofen drops niet, gezien dit een pijnstiller is en geen antibiotica.

Met het koppelen van een 6-tal heb ik geen ervaring dus daar kan ik jou helaas niet mee helpen.

Het schijnt dat draxxin een wondermiddel is bij snot maar nog lang niet alle dierenartsen zijn daar bekend mee.

Mocht het bij Lizzy opnieuw terugkomen, dan zou ik dat zelf wel graag willen proberen.

Misschien dat jij daar ook naar kan vragen bij jouw dierenarts.

Het is belangrijk dat snot meteen goed word aangepakt omdat het anders al snel chronisch kan worden en steeds moeilijker te behandelen is.

aangepast door Stamper2011
Geplaatst:

Ik heb de andere gelukkig nog niet horen niezen. Ze zijn ook nog nooit ziek geweest, en allemaal gevaccineerd.

Is 5 dagen Bactrimel siroop geven genoeg? Of kan ik beter nog even overleggen met de DA.

Het is denk ik ook niet goed om dan even te stoppen, en een paar weken later weer opnieuw..

Geplaatst:

Bactrimel siroop zegt mij eerlijk gezegd niks. Misschien is het verstandig om even met de dierenarts te overleggen van hoe en wat.

Wel fijn dat de gezondheid van jouw andere konijnen gewoon goed is.

Geplaatst:

Dat klinkt als de kuur die ze mij wouden geven inplaats van enrofloxoral omdat konijnen enrofloxoral ontzettend smerig vinden.

De antibiotica met bananen smaak bleek toen alleen op te zijn.

Ik moet zeggen dat ik 5 dagen antibiotica bij snot wel erg weinig vind, gezien snot behoorlijk hardnekkig kan zijn.

Mijn dierenarts raad met dit soort dingen aan om vooral niet te vroeg te stoppen. Meestal word toch wel minimaal 10 dagen aangehouden.

Geplaatst:

We zijn weer een aantal dagen verder, en ze niest nog steeds. Het lijkt zelfs als het erger word, haar neus zit nu soms onder de witte snot en ze klinkt ook een beetje benauwd. Morgen zou de laatste dag wezen dat ik medicatie moest geven. Maar word nu toch wel een beetje radeloos... De dierenrekening begint nu ook op te raken, en heb ook nog een castratie te betalen over 2/3 weken.

Ik ga naar de dierenkliniek in Wateringe, maar vraag me nu af of dit wel een goede is.. Iemand ervaringen? En wat moet ik nu gaan doen?

Is het verstandig naar een andere DA te gaan, of te bellen?

Geplaatst:

Ik zit helaas met hetzelfde probleem. Lizzy heeft net haar tweede antibiotica kuur er op zitten en helaas zijn we opnieuw terug bij af.

Blijkbaar helpt dit bij haar ook niet genoeg. Misschien dat je om draxxin kan vragen? Dit schijnt een wondermiddel te zijn bij snot. Ik wil daar zelf maandag ook naar vragen.

Dat de dierenrekening inmiddels aardig op begint te raken, is voor mij ook erg herkenbaar. Hier lopen de dierenarts kosten ook behoorlijk op helaas. Ik hoop voor je dat ze snel een ander medicijn voorgeschreven krijgt dat wel helpt want het is niet de bedoeling dat het steeds erger word. Als je geen goed gevoel hebt bij je huidige dierenarts, zou ik naar een andere dierenarts gaan.

Geplaatst:

Je zou je dierenarts even kunnen bellen en vragen waarom je Carprofen hebt meegekregen in eerste instantie. Het is gewoon een pijnstiller/ ontstekingsremmer en zal voor snot weinig doen. Als mijn dierenarts daarmee aan kwam zetten als ik een konijn met snot had zou ik toch wel een beetje vreemd staan te kijken, snot is nou niet bepaald een exotische zeldzame konijnenziekte of zo.

Afhankelijk van het antwoord zou ik kijken of je naar een andere dierenarts gaat. Als die dierenarts al niet echt weet wat snot is is ie in mijn ogen niet Konijnkundig.

En ik zou, maar dat is met mijn ervaring, ergens Draxxin los proberen te krijgen en er gelijk mee beginnen. Ik lees wel dat ze pas 14 weken is, dus ik heb geen idee of dat wel handig is bij zo'n jong konijntje, maar je (nieuwe) dierenarts zou daar even contact over op kunnen nemen met mijn dierenarts, of een andere dierenarts die mogelijk al bekend is met Draxxin. Wellicht dat die het wel weet. Ik gok zo dat het weinig uitmaakt, maar dat laat ik toch voor de zekerheid aan de dierenartsen over.

Geplaatst: (aangepast)

Ik ga morgenmiddag gelijk bellen, kan helaas niet eerder bellen. Op internet lees ik ook goede dingen over Draxxin, dus hoop dat ik dat mee kan krijgen. Ze is inderdaad nog erg jong, en misschien wel nog jonger. Toen wij haar in huis kregen werd ze 10 weken geschat.

Ik twijfel wel over m'n dierenarts, een vriendin heeft een verkeerde geslachtsbepaling gehad. Maar weet helaas niet door welke dierenarts, er werken namelijk verschillende. Ik bel morgen eerst mijn eigen dierenarts en dan een andere, even kijken wat de antwoorden zijn.

Ik heb zelf onderhand ook wel wat ervaring met medicijnen, maar pijnstilling bij snot vind ik erg apart.

aangepast door Senna en Bailey
Geplaatst:

Ik kan helaas m'n bericht niet meer veranderen maar bedenk me net wat.

Kan ze ook allergie's of last hebben van stro, houtsnippers en hooi? Ik heb haar al veranderd en nu zit ze op vinyl.

Maar ze staat nog wel in de buurt van m'n andere konijn waar stro in ligt.

Ik kan haar tijdelijk in een andere kamer zetten en kijken wat er gebeurd, of is de kans klein dat ze er last van heeft?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .