Ga naar inhoud

Graag advies castratie/sterelisatie of beide??


Renate223

Aanbevolen berichten

Onze ram is overleden en onze voedster voelde zich erg eenzaam. We hebben er dan ook een zo snel mogelijk een andere ram bijgezet. Deze ram is ongeveer 8 weken oud (ongecastreerd) en onze voedster is 2.5 jaar ook ongecastreerd.

Wat nu te doen. Apart zetten van de ram tot een castratie is gezien de eenzaamheid in mijn ogen geen optie. Ik ben dan ook geneigd om de voedster te laten stereliseren (heb ik ook gelijk het gezondheidsvoordeel van het verwijderen baarmoeder) en dan kunnen ze in ieder geval bij elkaar blijven. Dan kan ik over een aantal maanden het rammetje ook laten helpen.

Is dit een juiste beredenatie? Begrijp dat een sterelisatie van een voedster van 2.5 wel erg ingrijpend is. Dit maakt dat ik twijfel.

Ze leven trouwens allebei buiten.

Graag jullie advies!

Groeten Renate

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel belangrijk te weten hoe oud je ram precies is anders is het toch beter hem al apart te zetten naar mijn idee. Het is voor een voedster van 2,5 niet zonder risico om te bevallen als ze nog niet eerder zwanger is geweest.

Ik zou zeggen de ram zeker laten castreren, als hij ouder wordt zal hij anders continue op de voedster blijven rijden omdat zijn hormonen continue opspelen, dit is voor beide niet prettig. Of je de voedster laat helpen is een keus die heel persoonlijk is, je kunt er veel over terug lezen op het forum, er zijn al veel discussies over voorbij gekomen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees overal dat een rammetje pas na 4 maanden gecastreerd kan worden. Dan zou ik hem nu apart moeten zetten en dat is nu juist waarom we hem snel hebben gehaald ivm eenzaamheid voedster. Ik dacht er dus aan om nu eerst de voedster te laten helpen (as woensdag zou al kunnen) en dan het rammetje als hij 4 maanden is. Tot woensdag neem ik de gok. Een nestje zou geen heel groot drama zijn want ze wonen erg ruim dus ze zouden kunnen blijven maar probeer het in eerste instantie te voorkomen.

Voedster stopt met eten in haar eentje dus apart zetten is erg lastig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal wil een DA een voedster na 2de jaar niet castreren ivm met de dikke van de buik vet.

Dit heb ik nog nooit gehoord. Mijn voedster is met 2.5 jaar gecastreerd en dat heeft geen enkel probleem opgeleverd. Ik lees hier ook vaak over oudere voedsters die geholpen worden wat ook gewoon goed gaat.

Ik zou geen ongecastreerde ram bij een geholpen voedster plaatsen, hij zal inderdaad blijven rijden, dat is echt sneu voor de voedster. Ik zou ze toch uit elkaar halen en de ram zsm laten castreren. Of je de voedster wil laten helpen is heel persoonlijk. Ik heb het gedaan omdat zij echt heel veel last van haar hormonen had en mijn ram geen seconde meer met rust liet. Met een ongecastreerde ram bij een geholpen voedster krijg je het omgekeerde effect. Ik kan je vertellen: het zag er niet fijn uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nestje kan wel een groot probleem zijn als deze voedster nooit eerder een nest heeft gehad. Ze is te oud om voor het eerst een nestje te krijgen eigenlijk en als je 6 rammen krijgt wordt het toch lastig om die samen met mams en paps te houden. Ik zou dat risico niet willen lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nestje kan wel een groot probleem zijn als deze voedster nooit eerder een nest heeft gehad. Ze is te oud om voor het eerst een nestje te krijgen eigenlijk en als je 6 rammen krijgt wordt het toch lastig om die samen met mams en paps te houden. Ik zou dat risico niet willen lopen.

Als ze woensdag gecastreerd wordt maakt het toch niet zo veel uit? Dan wordt een eventuele dracht afgebroken.

Ik zou de voedster woensdag laten castreren, dat is nauwelijks ingrijpender en niet heel riskant. Dan met vier maanden gelijk de ram doen. Anders loop je wel risico dat het ongezellig gaat worden. Dat risico loop je overigens ook als je je voedster niet castreert (en de ram wel), alleen is het dan andersom, Eefje illustreert het hierboven al mooi.

Het is geen ideale situatie waarin je nu zit maar ach, het is niet anders. Ik zou dit een prima oplossing vinden. (Al was een al gecastreerde ram natuurlijk het beste geweest, maar ik snap dat je hiervoor gekozen hebt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht meer dat het plan was ze bij elkaar te laten tot de ram gecastreerd kan worden zonder de voedster te laten helpen. Maar dan heb ik het anders gelezen denk ik ;)

Succes in ieder geval, je voedster laten helpen is zeker een goede optie en dat moet op haar leeftijd nog prima te doen zijn. Dan kan de ram als hij daar de leeftijd voor heeft ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen het huisvuil? O neeee :(. Wat goed dat je hem nu in huis hebt. Ik heb zo ook een voedster op geschaard, liep hier gewoon rond te dwalen. Het is erg dankbaar zo'n diertje een tweede leven te gunnen vind ik.

Ik zou opteren voor woensdag een castratie van de voedster en dan later een castratie van de ram, zoals je zelf ook al voorstelt. Totdat de voedster gecastreerd is zou ik ze scheiden, maar zel zodanig dat ze elkaar kunnen zien. Zo blijft je voedster eten. Ik zou na het herstel van je dame de koppeling laten doorgaan en dan tot die 4 maanden bereikt is heeeeel erg alert zijn op het rij gedrag van het mannetje. Als je het hem ziet doen of twijfelt dat hij het doet zou ik toch opteren voor een scheiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .