Ga naar inhoud

Niezen


LetsAnne

Aanbevolen berichten

Hallo!!

Ik heb weer een vraagje over mijn vlaamse reus Jappo:

Ik merk dat Jappo nogal vaak niest en ik zie niets van snot. Ik had namelijk al een beetje rondgekeken op het forum over niezen zonder snot en ik las dat het er waarschijnlijk wel was maar ze het oplikten. Maar dit is echt niet het geval! Het is gewoon niezen en doorgaan met waar hij mee bezig was :)

Weet iwmand hoe dit komt en hoe ik Jappo eventueel kan helpen??

Alvast bedankt!!!:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je vraag even verplaatst naar het forum over gezondheid.

Mijn voedster niest ook weleens, maar dan is de reden meestal wel duidelijk. Zo zit ze er altijd met haar snufferd bovenop als ik het hok uit veeg, ze doet het ook als ik haar aan het knippen ben. Logisch, dan krijgt ze stof van het hooi, of haar eigen haartjes in haar neus (ze vindt het ook altijd nodig om haar neus in de bol haren te duwen). Wat voor bodembedekking gebruik je? Misschien is het te stoffig voor hem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jappo staat buiten en heeft stro in zijn hok en in zijn nachthokje zaagsel. Maar het niezen gebeurt eigenlijk veel op mijn kamer! Dat kan dus komen door stof? In de winter komt hij helemaal op mijn kamer te staan :) is het heel erg dat hij niest? Of moet ik me er op voorbereiden zometeen elke dag mijn kamer te gaan zuigen en afstoffen .

Dank jullie wel voor jullie reacties!! :D

Ow en nog een klein vraagje.. Jappo eet zijn blinde darm keutels niet op, maakt niet uit hoe erg ik zijn andere eten minder. Is dat erg of kan het opzich geen kwaad? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het van het stof komt, maar het zou kunnen. Hier is dat in elk geval wel zo. Maar als je niet direct kunt aanwijzen waar het van komt zou ik wel even langs de dierenarts gaan.

Zaagsel is niet zo geschikt voor konijnen, op termijn kunnen ze daar luchtwegproblemen van krijgen. Je kunt beter een ander absorberend materiaal in het hok gebruiken als hij niet zindelijk is, zoals hennepvezel. Stro is wel noodzakelijk als hij buiten zit. Vanaf wanneer haal je hem naar binnen? Er is nu al sprake van nachtvorst op verschillende plaatsen, dus ik zou niet te lang meer wachten, anders zit hij straks vol in zijn wintervacht en krijgt hij het bloedheet binnen.

Blindedarmkeutels moeten ze wel opeten. Als je af en toe een bdk vindt is dat niet erg, maar als hij ze nooit opeet voer je waarschijnlijk toch teveel biks. Hoeveel krijgt hij en hoeveel weegt hij?

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen bodembedekking, alleen houtkorrels in het toilet. Omdat ze zindelijk zijn maak ik het hok ook niet zo vaak schoon. Bovenin het hok verzamelen ze altijd een boel hooi (de sprieten die ze niet zo lekker vinden) waar ze in gaan liggen. Dat zal er toch af en toe uit moeten natuurlijk, dus dan moet ik aan het vegen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van zaagsel overgestapt op Hennepvezel en merkte duidelijk verschil hier.

Puck nieste regelmatig toen ze op zaagsel zat en sinds ze op hennepvezel zit gaat het een stuk beter.

Vlasvezel vind ik persoonlijk weer iets te hard aanvoelen, maar dat kan ook aan mij liggen.

In de wc kun je beter houtkorrels oid gebruiken. Stro neemt het vocht namelijk niet echt op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:O ik ging net even uitrekenen hoeveel gram eten Jappo eigenlijk moet krijgen en schrok best erg!! hij weegt dus 4.9 kilo maar laten we van 5 uitgaan. ik las dat je per kilo 20 tot 25 gram bix moet voeren. laten we van 20 gram uitgaan dan zou hij dus 100gram bix moetten krijgen. nu heb ik gewogen wat ik hem normaal geen en dat is 64 gram !!!!!!!!!! veel te weinig dus! en alsnje van 25 gram uit zou gaan zou hij 120 moetten krijgen, dat is gewoon 56 gram verschil... en dan nog heeft hij blindendarm keutels die hij niet op eet en ik geef hem al een tijdje geen groenvoer meer... ik snap er niks van :P Help?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .