Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Stamper en Lin komen uit een dierenwinkel en Puk en Lizzy hebben we bij een fokker opgehaald. Ze komen alle 4 ergens anders vandaan. Helaas hebben wij eind vorig jaar noodgedwongen afstand van Puk moeten doen, wat 1 van de moeilijkste dingen is die ik ooit heb moeten doen. Het ging totaal niet meer samen met mijn andere 2 konijnen en de mogelijkheid om er nog een 4de konijntje bij te nemen, was er helaas niet. Uiteindelijk moet je dan wat. Nog geen halfjaar later is Lin overleden en had ik alleen Stamper nog over. Omdat hij zonder maatje compleet wegkwijnde is Lizzy daar al vrij snel voor in de plaats gekomen.

Stamper zijn allergische reactie lijkt sinds gisteren weg te zijn. Hij krijgt nou dan ook geen pijnstilling meer.

Helaas zie ik qua vlekken in zijn ogen nog totaal geen verschil. Ik hoop echt zo voor hem dat hij niet blind word of dat het uiteindelijk van kwaad tot erger zal gaan met zijn ogen en hij uiteindelijk zijn ogen zal verliezen.

Ik moet zeggen dat ik hem vandaag aardig passief vind, maar misschien veranderd dat nog. Hij lijkt in elk geval niet lekker in zijn vel te zitten.

Bij Lizzy lijkt de antibiotica gelukkig weer aan te slaan maar ik durf nog niet te hard te juichen. De vorige keer viel ze namelijk elke keer als ik dacht dat ze er zo goed als vanaf was, weer terug. Verder doet ze het wel erg goed. Het is een enorme boef op het moment waar ik mijn handen aan vol heb. Het is werkelijk overal op springen, overal tussen en achter kruipen en van alles slopen.

Elke keer ben ik weer verbaast hoe goed zij kan springen. Ze springt nou zelfs al in 1 vloeiende beweging op onze verwarming, waar wij niet blij mee zijn want vanaf daar kan ze over de ren springen en dan kan ze niet meer terug. Dat word vandaag dus zoeken naar een oplossing.

Geplaatst:

Wat heeft hij voor vlekken in zijn ogen dan? EC kan ook oogproblemen geven namelijk. Als het probleem van binnenuit komt dan heeft het niet zo veel zin om zalf te smeren.

Geplaatst:

Ik weet niet of je het topic witte vlek op Daantje zijn oog ook gelezen hebt. Ik moet zeggen dat het daar wel erg veel op lijkt, alleen heeft Stamper het bij beide ogen, zijn de vlekken bij hem iets groter, zit het bij hem meer naar onderen en is het geen ronde vlek.

Het is enkel zijn hoornvlies dat aangetast is. De dierenarts denkt aan een bacterie/ virus en heeft zodoende antibiotica en oogzalf voorgeschreven. Mocht ik het idee hebben dat het erger word of hij krijgt er andere symptomen bij, dan moet ik meteen terug komen en zal hij ook behandeld worden voor EC. Volgende week moeten we sowieso terug komen voor een oogcontrole. Mocht er dan geen verbetering zijn, dan zal hij ook behandeld worden voor EC. Hij heeft verder alleen totaal niks wat op EC wijst.

Het probleem komt van binnenuit, dat is 1 ding dat zeker is, maar wat precies de oorzaak is, is nog niet helemaal duidelijk.

Tot nu toe zie ik geen verbetering maar ook geen verslechtering. Als hij maar niet blind word. Dat zou ik echt zielig vinden.

Geplaatst:

Nee, dat topic heb ik niet gelezen. EC kan best met Ć©Ć©n symptoom voorkomen, je zal niet de eerste zijn die zich daar op verkijkt. Ik zou persoonlijk beginnen met behandelen. Heb hier nu ook een dame zitten, dronk veel (geen urinebrand) en kreeg 'glazige' oogjes, gelijk begonnen met behandelen en is nagenoeg volledig hersteld. Hoe langer je wacht, hoe meer blijvende schade er zal zijn. Daarom zou ik in dergelijke situaties persoonlijk voor de zekerheid toch gewoon behandeling inzetten, zeker gezien Panacur een relatief onschuldig middel is. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat dit perse EC moet zijn, maar ik zou het in elk geval uit willen sluiten d.m.v. behandeling.

Geplaatst:

Panacur is toch hetzelfde als fenbendrops? Dat heb ik hier nog wel liggen. Kan je het geven in combinatie met enrofloxoral?

Hij weegt 1,5 kilo, hoeveel moet ik hem dan geven? Als het beter is om hem voor de zekerheid ook meteen voor EC te behandelen, zal ik dat doen. Hoe minder blijvende schade, hoe beter.

Geplaatst:
Nee, dat topic heb ik niet gelezen. EC kan best met Ć©Ć©n symptoom voorkomen, je zal niet de eerste zijn die zich daar op verkijkt. Ik zou persoonlijk beginnen met behandelen. Heb hier nu ook een dame zitten, dronk veel (geen urinebrand) en kreeg 'glazige' oogjes, gelijk begonnen met behandelen en is nagenoeg volledig hersteld. Hoe langer je wacht, hoe meer blijvende schade er zal zijn. Daarom zou ik in dergelijke situaties persoonlijk voor de zekerheid toch gewoon behandeling inzetten, zeker gezien Panacur een relatief onschuldig middel is. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat dit perse EC moet zijn, maar ik zou het in elk geval uit willen sluiten d.m.v. behandeling.

Je kunt het overleggen met de dierenarts, maar ik zou het echt niet op eigen houtje gaan behandelen. De dierenarts heeft het oog behandeld en gezien dat er een beschadiging zit op het hoornvlies. dat is heel wat anders dan een lensvertroebeling, die bij EC voor kan komen. Misschien is dit niet zo'n handig advies om te geven.

@TS: niet dat een kat helemaal te vergelijken is met een konijn, maar je verhaal klinkt toch bekend. Onze Grover (kater dus) had deze zomer een grote beschadiging op zijn hoornvlies. Echt een enorme deuk erin. Dat was ook flink ontstoken, dus een oog vol pus en zijn hele oog was wit. (oedeem in het hoornvlies) We waren er van overtuigd dat het oog eruit moest of in elk geval blind zou worden. Ook hij had veel pijn en antibiotica zalf. Nu, een paar maanden later, is er bijna niks meer van te zien. Vertrouwen en geduld hebben dus!

Het EC verhaal zou ik overleggen met de dierenarts. I.p. kun je de medicijnen wel samen geven, maar geen enkel middel heeft helemaal geen bijwerkingen. En daarnaast kun je altijd een allergische reactie krijgen.Niet zelf gaan dokteren, zou mijn advies zijn.

Geplaatst:

@ Christa: Toch lijkt de dierenarts het niet oneens te zijn met mijn onhandige advies... ;) Daarbij heb ik niet gezegd om op eigen houtje te gaan behandelen maar geadviseerd om te overleggen, toch? Misschien beter lezen?

Mocht ik het idee hebben dat het erger word of hij krijgt er andere symptomen bij, dan moet ik meteen terug komen en zal hij ook behandeld worden voor EC. Volgende week moeten we sowieso terug komen voor een oogcontrole. Mocht er dan geen verbetering zijn, dan zal hij ook behandeld worden voor EC. Hij heeft verder alleen totaal niks wat op EC wijst.
Geplaatst:

Nou ja, je schrijft in een reactie daarboven dat jij zou beginnen met behandelen en dat is toch wat sterker. Ik lees dat blijkbaar anders. Hoornvliesbeschadiging en staar zijn gewoon echt niet dezelfde dingen. Dat de dierenarts ook echt denkt aan EC kan ik me niet voorstellen. Daarvan vallen er geen gaten in je hoornvlies.

Geplaatst:

De dierenarts acht de kans dat het hier om een bacteriƫle infectie gaat vele malen groter dan dat er sprake is van EC. Vandaar dat we hem nou eerst hiervoor behandelen. Sprake ven lensvertroebeling is er niet. Het is puur een beschadiging op het hoornvlies. EC is alleen niet 100 procent uitgesloten gezien dat ook oogproblemen kan veroorzaken. Maar als ik het goed begrijp kan EC dus geen gaten in het hoornvlies veroorzaken, dan is de kans toch wel heel klein dat EC de oorzaak is. Ik denk dat ik maar even afwacht wat de dierenarts er aankomende vrijdag over zegt want dan moet hij weer op controle komen en worden zijn ogen opnieuw uitgebreid onderzocht. Misschien moeten we idd gewoon geduld hebben.

Geplaatst:

Ik vind het wel vreemd dat het dan bij beide ogen is..als het hoornvlies beschadiging is. Ik denk inderdaad ook EC. Ik had dat dus ook met Bailey. Nu kan ik wel het hele verhaal gaan uitleggen, maar ik had het ook al bij het topic van Daantje geschreven. Bailey kreeg overigens ook een allergische reactie van die zalf. Werd het alleen veeel erger van. En ik ben het eens dat je met dierenartsen moet overleggen vooral als je medicatie wilt gebruiken die toch wel veel schade kunnen veroorzaken, maar Fenbendrops wordt ook gebruikt voor het ontwormen van een konijn en dat wordt vaak ook om de zoveel tijd gebruikt.

Advies van meerdere dierenartsen is ook een goed idee of anders print van Wilhelminapark dierenkliniek die info uit en ga er mee naar de dierenarts. Ik ben weinig dierenartsen tegen gekomen die dit probleem kennen. Ik kreeg in eerste instantie alleen fenbendrops mee, maar pas toen er in 1 oog pus ontstond kreeg ik AB, maar daardoor is dat andere oogje wel genezen. Dat oogje met pus erin werd niet beter..misschien had ik de kuur langer moeten doen of gelijk met Dexamethason oogdruppels moeten werken..maar mijn dierenarts overtuigde mij er van dat het pus moest zakken in het oog en dat het probleem waarschijnlijk al wel verholpen was. NOT!

Bailey is nu wel zijn oogje kwijt na een jaar lang kuren en heen en weer naar de dierenarts slepen. Dat wil niemand.. mijn advies neem niet zomaar aan wat een dierenarts zeg..vertrouw ook op je instinct en ga desnoods voor een second opinion. Ik moest ook om allerlei medicatie vragen anders kreeg ik t ook niet mee.

Geplaatst:

Wat lastig dat de 1 zoiets heeft van de kans is ontzettend klein dat er hier sprake is van EC terwijl een ander zoiets heeft van die kans lijkt mij juist heel groot. Het is inderdaad opvallend dat het beide ogen betreft. Zijn rechteroog is er nog slechter aan toe dan zijn linkeroog. Gelukkig kan hij met beide ogen nog wel gewoon zien. Op de beschadiging van zijn hoornvlies na, waardoor er in beide ogen een wit/ blauwige vlek is ontstaan, is er niks raars aan zijn ogen te zien.

Er zitten hier in de omgeving aardig wat dierenartsen maar het merendeel heeft weinig kennis en ervaring wat betreft de behandeling van konijnen. Wij gaan met onze konijnen dan ook naar een dierenarts die wat verder weg zit. Wij weten zeker dat hij niet zomaar wat doet of zegt, hij komt behoorlijk kundig op ons over en wij hebben vertrouwen in hem. Ik heb alleen geen idee hoe vaak hij soortgelijke problemen in de praktijk tegen is gekomen. Ik kan het artikel dat op de site van dierenkliniek wilhelminapark staat wel even uitprinten en meenemen als wij vrijdag weer heen moeten.

Zo jammer dat Bailey uiteindelijk 1 van zijn ogen kwijt is geraakt. Dat dit oogje niet meer te redden was. Ik hoop echt zo dat het met Stamper zijn ogen wel weer goed komt. Ik baal er van dat ik tot nu toe nog totaal geen verbetering zie, echter ook geen verslechtering, wat natuurlijk wel fijn is. Ik ben benieuwt wat wij vrijdag te horen krijgen.

Stamper is inmiddels helemaal klaar met het zalven van zijn ogen. Zodra ik bij hem in de buurt kom, ziet hij de bui al hangen en weet hij niet hoe snel hij weg moet komen. Het word steeds lastiger om hem te vangen. Ik hoop voor hem dat het niet lang meer hoeft, maar ik ben bang van wel.

Geplaatst:

Dat het in beide ogen zit, is wel gek inderdaad als hetnom een hoornvlies beschadiging gaat. Maar of het hoornvlies kapot is of dat er sprake is van lensvertroebeling, kan een dierenarts gewoon zien. De moeite waard om nog eens te bespreken dus.

Geplaatst:

Heeft de DA niet van dat groene spul in z'n ogen gedaan? Dan weet je toch meteen of het om beschadiging bovenop gaat of dat het meer binnenin het oog zit. Of beide, want het ene sluit het andere niet uit.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, hoor, ik lees hier en daar een bericht mee, net alle berichten, omdat sommige te lang zijn. :he:

Geplaatst:

Jeetje wat een ellende allemaal zeg! Kan me heel goed voorstellen dat je er pas even helemaal doorheen zat. Heb in het verleden met Ć©Ć©n van de katten heel veel dierenartsen moeten aflopen en nu had ik pas de zorgen om een 17 jaar oud katje (die trouwens ook weleens een oogoperatie heeft moeten ondergaan). Dus ik weet, zoals bijna iedereen hier denk ik wel, hoe je je dan voelt. Maar aan jou en je goede zorgen zal het niet liggen. De Ć©Ć©n is helaas inderdaad wat zwakker van gestel dan de ander.

Ik had dit verhaal eigenlijk gemist, en was nu op "blind" aan het zoeken omdat ik zelf zit te twijfelen om een konijntje over te nemen die aan Ć©Ć©n oog blind is en een deel van haar ooglid mist (vlgns haar DA niet goed operabel en er zal levenslang gedruppeld moeten worden), en toen kwam ik dus bij jouw topic uit. Maar ook zij is een konijntje dat eigenlijk altijd al wat zwakker is geweest, dus tja soms is dat kennelijk gewoon zo.

Ik zag trouwens ook een artikel over KCS/droge ogen bij konijnen (site Wilhelminapark). Kennelijk kan dat ook voor veel problemen zorgen. Zou idd zeker zelf ook nog een heel goed zoeken op internet en dat overleggen met je DA. Heel veel sterkte ermee en hopelijk komt alles snel weer goed!

Geplaatst:

De dierenarts heeft wel van dat groene spul in zijn ogen gedaan hoor. Daarop was goed te zien dat het om een beschadiging bovenop gaat. Het hoornvlies is kapot en er is geen sprake van lensvertroebeling. Meer binnenin zijn ogen schijnt alles gewoon goed te zijn. Ik weet het verder ook niet. In elk geval is het wel erg opvallend en raar dat het plotseling in beide ogen is ontstaan.

Geplaatst:
Jeetje wat een ellende allemaal zeg! Kan me heel goed voorstellen dat je er pas even helemaal doorheen zat. Heb in het verleden met Ć©Ć©n van de katten heel veel dierenartsen moeten aflopen en nu had ik pas de zorgen om een 17 jaar oud katje (die trouwens ook weleens een oogoperatie heeft moeten ondergaan). Dus ik weet, zoals bijna iedereen hier denk ik wel, hoe je je dan voelt. Maar aan jou en je goede zorgen zal het niet liggen. De Ć©Ć©n is helaas inderdaad wat zwakker van gestel dan de ander.

Ik had dit verhaal eigenlijk gemist, en was nu op "blind" aan het zoeken omdat ik zelf zit te twijfelen om een konijntje over te nemen die aan Ć©Ć©n oog blind is en een deel van haar ooglid mist (vlgns haar DA niet goed operabel en er zal levenslang gedruppeld moeten worden), en toen kwam ik dus bij jouw topic uit. Maar ook zij is een konijntje dat eigenlijk altijd al wat zwakker is geweest, dus tja soms is dat kennelijk gewoon zo.

Ik zag trouwens ook een artikel over KCS/droge ogen bij konijnen (site Wilhelminapark). Kennelijk kan dat ook voor veel problemen zorgen. Zou idd zeker zelf ook nog een heel goed zoeken op internet en dat overleggen met je DA. Heel veel sterkte ermee en hopelijk komt alles snel weer goed!

Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad behoorlijk slopend als je dieren ziek zijn. Ik maak mij soms zo druk om ze, dat ik mij er letterlijk ziek door voel. Het is gewoon erg vervelend als je niet precies weet wat er aan de hand is, wat de oorzaak is en hoe je ze er weer bovenop kan helpen. Verder lees je als je via google gaat zoeken, vaak de meest vreselijke verhalen. Ik ben dan meteen bang dat het bij Stamper misschien ook van kwaad tot erger zal gaan, wat ik hem absoluut niet gun. Ik denk dat ik pas weer rustig ben, als dit allemaal weer achter de rug is.

Wat lief dat je er over denkt om misschien een konijntje van iemand over te nemen dat aan 1 oog blind is en een deel van haar ooglid mist. Wel erg sneu dat zij de rest van haar leven oogdruppels moet krijgen. Hopelijk heeft zij daar niet veel moeite mee.

Stamper zou gek worden denk ik. Hij word er nou al niet goed van. Maar als het niet anders is, dan is het niet anders.

Ik hoop dat het snel weer goed komt met hem. Ik blijf duimen voor een goede afloop.

Geplaatst:

Weet je zeker dat hij nog wel goed ziet? Het kan ook zijn dat hij doordat hij slechter ziet juist die beschadiging heeft opgelopen. Dan is het niet zo vreemd als het beide ogen betreft. Een uitstekend hooisprietje wat je niet ziet kan snel genoeg in het oog komen bijvoorbeeld. Bij een beschadigde hoornvlies kan je geen dexamethason oogdruppels gebruiken. De lens moet eerst helen en dicht zijn, want door de dexamethason geneest t niet. Tenminste dat was bij Bailey het geval toen ik die oogdruppels vroeg. Meerdere dierenartsen die ik sprak konden ook niet zo goed zien of hij nog wel wat kon zien of niet. Ze hebben met lampjes gekeken met licht uit en alles.. dus vraag mij ook af hoe de dierenarts bij jou kan zien of hij nog wel wat ziet of misschien zijn zicht verminderd is.

Hopelijk als je die tekst uitprint dat ze er wat mee kunnen. Hoop inderdaad voor je dat het gewoon weer geneest. Ik vond het bij Bailey ook rot als hij blind zou worden, maar daar kan een tam konijntje nog wel mee leven want hij zit niet in het wild. Maar als er allerlei onstekingen en infecties plaats gaan vinden en er glaucoom ontstaat is dat natuurlijk een ander verhaal.

Geplaatst:

Stamper zijn ogen hebben ze ook met lampjes bekeken en met licht uit en alles. Daarnaast is het thuis steeds opletten of hij alles nog gewoon ziet, maar tot nu toe lijkt dat gelukkig het geval te zijn. Niks ontgaat hem en hij botst ook nergens tegen aan.

Stamper krijgt geen dexamethason oogdruppels maar fucithalmic ooggel. Hij kreeg eerst cavasan oogzalf maar daar bleek hij dus erg allergisch voor te zijn.

Goed om te weten dat mocht Stamper blind worden, dat daar prima mee te leven is. Ik blijf alleen hopen en duimen dat het niet zover komt want dat lijkt mij voor hem toch wel erg vervelend en lastig.

Geplaatst:

Nou prima mee te leven zei ik natuurlijk niet..blijft ook voor hem lastig.. Bailey leeft nu met 1 oogje maar hij is meer schrikkerig want hij ziet natuurlijk van 1 kant niks aan komen.. maar hij heeft zijn reuk nog en zijn snorhaartjes en 1 oogje dus dat scheelt. Als je de ren een beetje laat zoals het is dan weet een blind konijn zijn weg wel te vinden. Hij hoeft ook niet te vluchten voor gevaar natuurlijk. Je moet wel zorgen dan dat er geen scherpe of gevaarlijke dingen in de ren zitten waar die tegen aan kan lopen of af kan vallen. Sowieso niet natuurlijk, maar bedoel gevaarlijk voor een blind konijn waar een ander konijn prima mee kan leven.

Maar blijft rot dit alles.. ik weet er alles van. Zorgen stress uitzoeken wat het is.. en wat je er tegen kan doen.. ene dierenarts zegt zus..de ander zegt zo.. en het ergste is als je aan t einde van de rit naar verkeerd advies hebt geluisterd en t al zo ver gevorderd is dat je er weinig nog aan kan doen. Gelukkig ben je nu op de hoogte van wat het allemaal kan zijn dus je kan daarmee uit de voeten. Hopelijk gaat het gauw goed.

Geplaatst:

Prima mee te leven zei je inderdaad niet. Ik bedoelde het ook meer in de zin van dat er dus mee te leven is en dat het geen einde verhaal hoeft te betekenen. Dat een konijntje dat blind of slechtziend is ook nog wel een goed en konijnwaardig leven kan hebben, dit uiteraard met de nodige aanpassingen omdat het anders wel erg lastig voor ze word en je natuurlijk niet wil dat ze gewond raken.

Ik hoop nog steeds dat het niet zover komt, dat zijn ogen weer zullen genezen of dat het anders in elk geval niet erger word.

Ik ben nou inderdaad op de hoogte van wat het allemaal kan zijn. Nou maar hopen dat ik aan het einde van de rit niet naar verkeerd advies heb geluisterd en dat het dan al zover gevorderd is, dat zijn oogjes niet meer te redden zijn.

Ik ben erg benieuwt wat onze dierenarts er aankomende vrijdag over zegt en hoe het vanaf dan verder zal gaan. Het is en blijft erg spannend allemaal.

Geplaatst:

Bedankt! Helaas kan ik vandaag alleen niet meer met Stamper naar de dierenarts omdat ik geen vervoer meer heb.

Nou word het pas maandag. Ik baal echt enorm omdat ik ook erg benieuwt was wat de dierenarts er vandaag van zou zeggen.

Ik zie helaas nog steeds geen verbetering en loop mij er erg druk over te maken. Ik ben zo bang dat hij misschien zijn ogen zal verliezen. Ik hoop maar dat het snel maandag is en dat zijn ogen ondertussen niet verder achteruit zullen gaan. Tot nu toe lijkt dat gelukkig niet het geval te zijn. Meneer heeft sinds vanochtend wel ineens weer last van niesbuien. Het kan hier ook nooit eens een keer gewoon goed gaan. De dag is nog maar net begonnen, maar ik heb het nou al gehad. Voor mijn gevoel zit alles tegen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .