Eddie Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 3,5week geleden is mijn 2.5jaar oude mannetjes konijn geholpen aan haakjes op zijn kiezen.Het waren volgens de dierenarts maar kleintjes, maar genoeg om er van te gaan kwijlen.Nu zag ik vanochtend dat hij er weer last van heeft. Zijn bekje zit weer onder het kwijl.Ik heb de DA gebeld. Die zegt dat de DA toch even moet kijken of het wel weer haakjes zijn.Omdat ik vandaag echt niet kan heb ik een afspraak gemaakt voor maandagochtend.Kan het zo snel al weer terug zijn? Voorheen heeft hij er nooit last van gehad.Als het nu weer terug is. Is de kans dan groot dat het iedere maand terug komt?Ik kan niet iedere maand € 80,- missen om hem te laten helpen. Zou er een andere oplossing voor dit probleem zijn?Ik kan hem toch ook niet in laten slapen terwijl hij verder helemaal gezond is... Bovendien is dat voor zijn zus, waarmee hij samen leeft, ook erg zielig.
Wammes030 Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Het kan inderdaad heel snel terugkomen. Sinds ik Trovet gebruik blijven ze doorgaans langer weg. Dit voer is verkrijgbaar bij de DA, het is harder en kleiner dan SS. Ik bestel dan een 10 kilo zak, dat is voordeliger, ik betaal er 43 euro voor.
Syrabi Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Dat is wel echt heel erg snel.. Eet hij wel voldoende hooi? Gewoon puur van het knabbelen op hooi en harde grassen en dergelijke, zou het al te voorkomen moeten zijn.
Eddie Geplaatst: 13 september 2013 Auteur Geplaatst: 13 september 2013 Hij is nooit een grote eter geweest en is snel afgeleid.Hooi eet hij wel, maar voor zover ik dat kan controleren niet heel veel. Ik geef ze iedere dag wel vers hooi er bij.
Gast Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Hoeveel voer krijgt hij nu per dag? Soms kan minder biks geven er voor zorgen dat ze meer hooi gaan eten. Ander hooi proberen wil ook nog wel eens helpen.
Eddie Geplaatst: 13 september 2013 Auteur Geplaatst: 13 september 2013 ze krijgen samen 2x per dag een afgepaste hoeveelheid. Ik weet niet precies hoeveel gram dat is, maar komt aardig overeen met wat SS aangeeft op de verpakking.
Gast Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Dan kan daar nog wel eens wat te halen vallen. De meeste mensen geven veel minder ss, ik geef zelf maar 8 gram per kilo en het hooi is haast niet aan te slepen.
Syrabi Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Wat je ook kan doen is lekker kruidenhooi kopen. Als ze dat na het minderen met biks nóg niet lusten, even wat hooithee maken. Zo raken ze meer gewend aan de geur en smaak van hooi. Vergeet niet om elke dag het oude hooi weg te halen en er nieuw hooi neer te leggen. Het oude hooi wordt vaak niet meer opgegeten.
Reusje Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Gaat hij soms graag op een tak vb. wilgentak knabbelen ?Dat kan zijn problemen ook verhelpen om iets minder snel terug te komen.
Eddie Geplaatst: 13 september 2013 Auteur Geplaatst: 13 september 2013 Ik zal vanavond eens wegen hoeveel zo'n bakje SS is.Zijn zus eet wel duidelijk sneller waardoor hij toch al minder binnen zal krijgen.Hij weegt zo'n 1,4Kg, zijn zus 1,8Kg. Hij is altijd al vrij mager geweest. Pogingen met bijvoeren of apart laten eten hebben nooit veel effect gehad.Wilgentak heb ik nooit geprobeerd.
Gast Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Doe dat maar eens. Soms kunnen kleine veranderingen al heel veel doen. Mijn ram had ook regelmatig haken, maar sinds hij iets minder biks krijgt en ander hooi heeft hij geen haken meer gehad ( we zijn inmiddels zelfs anderhalf jaar verder.)
Eddie Geplaatst: 13 september 2013 Auteur Geplaatst: 13 september 2013 Zouden die haken nog kunnen slijten, of moet de DA ze nu toch wel eerst weer verwijderen?
Gast Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Hele kleine haakjes kunnen wel slijten, maar als hij er al echt last van heeft dan is weg laten halen verstandiger. Als de haakjes pijnlijk zijn dan zal hij niet genoeg eten om de haakjes te laten slijten denk ik.
Caatje1988 Geplaatst: 13 september 2013 Geplaatst: 13 september 2013 Je heb ook kans dat de da echt alleen maar de haakjes heeft weggehaald, dan kan het zijn dat de kiezen nog een beetje scheef staan...Dan komen de haakjes sneller terug. Als je maandag heengaat zou ik gelijk vragen of ze de kiezen goed kort kunnen afslijpen zodat het langer duurt.(Dit heeft mijn da me een paar weken geleden uitgelegd toen marley voor haakjes moest, ook nog maar 2.5 jaar.Zijn kiezen zijn zo dicht mogelijk bij het tandvlees afgeslepen zodat het langer duurt voor ze weer terug kunnen komen.En ook meer kans dat het goed blijft afslijten omdat het helemaal recht is.)En verder alle tips die de mensen hierboven aangeven
Eddie Geplaatst: 14 september 2013 Auteur Geplaatst: 14 september 2013 Ik weet wel dat aan 1 kant de onderste kies langer is dan de bovenste. Volgens de DA was dat niet zo erg.Kan dat er nog iets mee te maken hebben?
breezer Geplaatst: 14 september 2013 Geplaatst: 14 september 2013 hoi, ik heb hier ook een konijn die om de 4 weken haakjes had, hebben het daarna verder weg laten slijpen in utrecht. (ze hebben meer dan alleen haakjes weggeslepen). nu 12 weken verder en nog steeds geen haakjes.misschien jue zoiets zou kunnen proberen, ik raad je wel aan dan een echt goede dierenarts te zoeken, niet elke dierenarts kan dat goed zo ver wegslijpen, vandaar ik ook na utrecht ben gegaan ervoor. maar hier werkt het goed. groetjes en succes
Eddie Geplaatst: 14 september 2013 Auteur Geplaatst: 14 september 2013 Waar in Utrecht ben je geweest dan?Utrecht is voor mij geen probleem om heen te gaan als ze daar meer kunnen doen voor hem.
breezer Geplaatst: 15 september 2013 Geplaatst: 15 september 2013 ik ben naar wilhelminapark geweest. je kunt ze ook altijd eerst bellen of mailen voor overleg.succes.
Eddie Geplaatst: 15 september 2013 Auteur Geplaatst: 15 september 2013 Bedankt voor de tips. Ik ga morgen eerst naar mijn gewone DA. Hopelijk kunnen die iets doen zodat het langer weg blijft.Hij heeft er echt last van. Hij zit veel meer alleen en zijn bekje ziet er niet uit door al het kwijl. Vind het echt heel zielig om hem zo te zien.
Eddie Geplaatst: 16 september 2013 Auteur Geplaatst: 16 september 2013 Ik ben vanochtend bij de DA geweest. Er zit weer een klein haakje op zijn kies, maar ze kon zich haast niet voorstellen dat hij daar al last van heeft. Ze vermoed dat hij wellicht op zijn tong gebeten heeft en daar pijn van heeft?Ik heb nu voor 2 dagen pijnstiller mee gekregen om te kijken of hij daarmee weer levendiger is. Woensdag moet ik dan laten weten hoe het gaat.Ze zou nog met haar collega bespreken of het eventueel een optie is om de betreffende kies helemaal te verwijderen als het toch daar aan ligt.Iemand daar ervaring mee?Ik heb in ieder geval maar kruidenhooi gekocht net in de hoop dat hij meer hooi gaat eten, al lijken ze daar allebei weinig aan te vinden.
Aniek Geplaatst: 16 september 2013 Geplaatst: 16 september 2013 Mocht het nou wel snel terug komen, overweeg eens ander voer.De ene doet het perfect op SS qua haakjes, maar er zijn ook konijnen die ze juist erg snel terug hebben. Dan zou ik eens kijken bij Trovet of Hopefarms Super Trio. Een oud litteken of wondje in de mond kan natuurlijk altijd even lastig zijn, maar ja voor hetzelfde geld is het slecht te zien. Onze Lukas heeft elke keer een hele brug over de tong (hij moet elke 3 maanden), maar zonder narcose is het niet te zien.Kiezen verwijderen is altijd een vak apart, maar er zijn wel mogelijkheden.
breezer Geplaatst: 21 september 2013 Geplaatst: 21 september 2013 ik zou niet gelijk een kies verwijderen, om eerlijk te zijn was dat eerst ook mijn plan , maar utrecht stelde voor om eerst de haakjes eens veel verder weg te slijpen, en hij had tot nu toe gelijk, haakjes blijven nu weg. verwijderen kan na mijn mening altijd nog. wel kan ik je vast vertellen toen de haakjes verder weg geslepen waren me konijntje 2 weken vertikte om te eten, hij vond het maar vreemd zijn kiezen bijna weggeslepen waren. ik ben achteraf dus ook blij de kiezen niet verwijderd en veroest zijn (ze moeten de groei van kiezen tegen houden door de boel voorzichtig te verwoesten, klinkt misschien stom dierenarts kan het denk ik beter uitleggen, maar anders groeit de kies terug). achteraf ben ik dus blij want als me konijntje al zo moeilijk kon wennen aan bijna geen kiezen hebben, hoe had die dan wel niet gerageert op geen kiezen hebben, van zover wegslijpen heb ik geen spijt, de eerste 2 weken wel want schrok ervan me konijntje helemaal niet meer wou eten, maar nu ben ik blij toch gedaan heb, was maar paar tientjes duurder maar hoefde niet na 4 weken weer terug. het is natuurlijk niet zo het bij elk konijntje helpt, elk konijntje is anders, maar bij de mijne hielp het gelukkig wel, dus ikzelf zou als ik ooit weer zelfde probleem heb eerst dit weer proberen. in elk geval succes met je keuze, wij kunnen natuurlijk allemaal onze mening geven, maar doe waar jij je goed bij voelt.
Eddie Geplaatst: 29 september 2013 Auteur Geplaatst: 29 september 2013 Ik ben tussendoor een week weg geweest. Heb vooraf met de dierenarts overlegd of dat wel kon, maar zij gaf aan dat het geen probleem was, als de verzorgers maar goed in de gaten hielden of hij wel zou eten.Bij twijfel moesten ze de da maar bellen.Ondanks dat en mijn duidelijke instructies aan de buren ging ik niet helemaal gerust weg.Gelukkig is er niets geks gebeurd in die week en lijken de problemen zelfs verdwenen!Hij heeft geen kwijl meer aan zijn bekje en hij is een heel klein beetje aangekomen.
Aanbevolen berichten