Ga naar inhoud

E-Cuniculi, wat te verwachten en hoe nu verder?


AnitaS

Aanbevolen berichten

4 weken geleden vertoonde Pluis de eerste vermoedelijke tekenen (onbalans) van Cuniculi.

Direct de ochtend daarna met haar naar de dierenarts gegaan en deze bevestigde het vermoeden.

Ze kreeg direct een pijnstiller voorgeschreven die zwellingen in de hersenen en zenuwstelsel tegen zou gaan en 2x per dag antibiotica gedurende 5 dagen, gevolgd door 5 dagen Baytril 5Antiinfectivum).

Gezien het lekkere weer is ze overdag in haar hok en `s avonds in de warme garage.

We zijn nu 4 weken verder en er is geen noemenswaardige verbetering in haar toestand.

Haar kopje staat schuin en ze mist volledig de motorische controle. Ze tolt rond haar lengte-as, en ligt tegen de wand voor stabiliteit. Ik hoor geen tanden knarsen als teken van pijn.

Verder heeft ze haar eetlust niet verloren, ze had altijd al gezonde trek :he: en pleegt ze onderhoud aan haar pels.

Ze is zelfs een keertje op stap gegaan (gerold?) toen we vergeten hadden het deurtje goed te sluiten.

Gek genoeg wordt er (hier in België) geen Panacur voorgeschreven. Toen ik het suggereerde aan de arts werd er gezegd dat dat zinloos zou zijn. Ondanks dat dit op elke NL konijnen site wordt aangehaald.

We moeten nu een besluit nemen hoe verder te gaan met Pluis. Verder behandelen met bijvoorbeeld Panacur (4 weken na de eerste verschijnselen) of haar toch maar laten inslapen. Een dergelijke handicap is geen volwaardig dierenleven.

Is er nog verbetering te verwachten na 4 weken?

Wie heeft er gelijklopende ervaringen of verdere adviezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puur op mijn eigen ervaring gebaseerd....maar zodra een konijn echt veel rolt om haar lengte-as, heb ik mijn twijfels over een positieve afloop. Vaak is het systeem dan al te ver aangetast. Ik zou iig nog zeker wél proberen panacur/fenbendazole te gaan geven, want dat wordt in NL idd standaard toegepast. Bij een DA die dat niet doet, gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Then again, ik ben geen DA dus zeker weten doe ik het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je dierenarts dit zinloos vindt, vind ik erg zorgwekkend. Mijn ingeving zou nu zijn, alsnog zo snel mogelijk panacur bemachtigen en starten ermee! Je kunt het altijd proberen toch? Zolang je konijntje nog levenslustig is, en zo te lezen is ie dat nog, zou ik het een kans geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zo snel mogelijk gaan behandelen met panacur of fenbendrops. Het is wel laat, maar ik zou het zeker een kans geven. De reactie van je dierenarts vind ik opmerkelijk. Ik weet niet beter dan dat je EC bestrijdt met panacur of fenbendrops. Het zijn parasieten die dood moeten, dan helpt antibiotica natuurlijk niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de dierenarts heeft helemaal geen panacur of fenbendrops voorgeschreven?

Dan zou ik direct de behandeling starten!

Een tijdje terug een gedumpt rammetje binnen gekregen die gewoon niet recht kon lopen alleen maar rondjes en veel steun nodig had. Inmiddels na enkele weken panacur kan hij weer stukken recht lopen en maakt hij af en toe een binkie voor zover hij kan. We zijn er nog bij langer na niet, maar ook bij hem dacht ik dit komt niet meer goed. Toch bewijst hij het tegendeel, neemt niet weg dat het niet altijd het geval zal zijn. Ik heb ook een keer een konijn moeten laten gaan die geen verbetering gaf.. maar als ze nog zelf eet zou ik zeker nog starten met de kuur, maar dan moet je wel binnen 3 weken in ieder geval iets verbetering zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ie nog zelfstandig eet en "wilt", direct Panacur behandeling starten. Ook in België schrijven ze dat voor!

Vorig jaar een rammetje er mee door kunnen halen. Die is vrij snel voor 99% hersteld met Panacur + 2 soorten antibiotica.

Anderzijds vrijdag ook een voedster er aan verloren. Ook al stonden we donderdagmiddag binnen het uur bij de dierenarts nadat we het merkten, is ze vrijdagochtend overleden. Maar zij wou ook niet meer eten of drinken, kon niets meer ophouden en lopen al helemaal niet meer. Fout is daar dat de dierenarts het te licht heeft ingeschat, en ze niet langer had moeten laten afzien aangezien zij toch niet meer te redden was. Maar dat is achteraf gepraat.

Kortom, kan alle kanten uit, maar zolang ze nog zelfstandig eten er gewoon voor gaan en een andere dierenarts zoeken.

aangepast door Cityfm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heb ik ook met E Cuniculi te maken gehad, een jaar of 2 terug... mijn Vlaamse reus ram (Baron van Oor tot Oor) leed hieraan... het leek ineens alsof hij achterhandsverlamming had. Ik moest hem een aantal weken lang medicijnen injecteren (subcutaan) en die sloegen goed aan. Helaas kreeg hij zo'n erge terugval dat ik hem later alsnog heb laten inslapen... de DA had het nog wel over een behandeling met cortico's, maar die behandeling zou heel zwaar zijn voor hem... en er was misschien 20% kans, hooguit 30%, dat Baron het zou redden... dit vond ik geen reële kans voor hem om het gevecht aan te gaan... :(

Hopelijk gaat jouw konijn het wel redden.. ik ga heel hard duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Heel hartelijk dank voor jullie reacties.

Door jullie bijdragen hebben we besloten om Pluis alsnog een behandeling met Panacur te geven die we in NL hebben gekocht.

Laten we hopen dat dit ze er zover bovenop helpt dat ze weer een echt konijnen leven kan gaan leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat? Onze Snor heeft dit een paar maanden geleden ook gehad, wat begon met tollen om de lengteas. Hij at en dronk ook niet meer, omdat hij steeds omviel als hij wilde eten of drinken. We zijn direct naar de dierenarts geweest en hebben een kuur van een maand gekregen (Fenbenzadol of zoiets, via de bek toedienen) en is hier helemaal van opgeknapt. Ook ik las dat dit symptoom zo ernstig is dat het konijn niet meer te behandelen is, maar Snor heeft nu dus geen last meer. We hopen natuurlijk dat dit zo blijft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .