Bugatti Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 Hallo iedereen,Vanmiddag krijgen wij een konijn.:bounce: Het is een ram en we willen hem laten castreren, waarna hij een vriendinnetje krijgt. Ik ben lid geworden van dit forum en heb al héél veel gelezen over de do's en don'ts, vind dit echt een heel fijn forum en een fijne site. :goed: Nu had ik toch nog een vraag wat me niet helemaal duidelijk is. Ik heb hooi aangeschaft, gewoon hooi en kruidenhooi, stro als bedekking, biks, wil nog echinae biksjes bijkopen om zo nu en dan te geven, hij gaat groenvoer krijgen (heb de lijst al uitgeprint met de juiste groentes ed) en zo nu en dan takken. Hoe zit het dan met de tanden? Moet ik die zo nu en dan laten controleren door een da of kan ik er van uitgaan dat ze zo genoeg slijten, of hoe doen jullie dat? Wat zijn de gevaren? Alvast bedankt voor de informatie. Ik ben een redelijke noob op konijnengebied, maar wil me zo goed mogelijk laten informeren. En het liefst alles de natural way. :mdr:
HJW Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 Als je een nieuw konijn hebt kun je altijd om een algehele gezondheidscontrole bij de dierenarts vragen. Zelf laat ik ieder jaar ook mijn konijnen inenten en dan worden de tandjes ook altijd even bekeken. In principe zou je konijn ze op natuurlijke wijze moeten afslijten met goede voeding. Wat jij ook gaat geven zoals ik lees Op het moment dat je konijntje ineens geen hooi meer eet of moeite krijgt met eten moet je altijd even aan de tandjes denken. Dan zouden er haakjes ontstaan kunnen zijn. Heel veel plezier met jouw nieuwe aanwinst en welkom op het forum
Bugatti Geplaatst: 5 september 2013 Auteur Geplaatst: 5 september 2013 Dank je wel! Ik zal hier voorlopig nog vaak te vinden zijn voor info hihi. Dat is een goed idee idd. Ik laat hem eerst hier eerst maar even wennen aan zijn nieuwe huis, als hij zich goed thuis voelt, laat ik hem castreren en dan meteen maar even helemaal na laten kijken. (wel sneu trouwens, dan heeft hij weer stress :( , maar goed zal even moeten) In principe moet dat genoeg zijn dus qua voeding? En kwestie van goed in de gaten houden. Ik heb via deze site ook al een goede dierenarts in de buurt gevonden.
femmeke Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 Ik check zelf regelmatig de tandjes, oortjes, oogjes en de nageltjes en of ze schoon van onder zijn. Als je dat regelmatig doet zul je afwijkingen sneller opsporen. Heel veel succes met je nieuwe konijn en vooral genieten van zijn konijn zijn:)
Bugatti Geplaatst: 5 september 2013 Auteur Geplaatst: 5 september 2013 Ja dat is idd ook mijn bedoeling, maar haken op de kiezen is moeilijk te zien denk ik? Nagels knippen jullie zelf of slijten die genoeg als je ze op een gedeelte met stenen hebt? Dank je, we gaan er alles aan doen om ze gelukkig en gezond te houden op de meest natuurlijke wijze. Zal wel eens foto's plaatsen. Heb zo'n zin in vanmiddag! :bounce:
femmeke Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 Haken op de kiezen zie je zelf niet, maar zoals HJW als zei zodra je ziet dat eten moeilijk of niet gaat kun je beter even kangs de dierenarts vaak is er dan iets met de tandjes of iets anders. Niet eten is iig niet goed voor een konijn.Ik knip de nageltjes zelf, maar hier zitten ze binnen op laminaat dus slijten de nageltjes niet zo snel. Als ze buiten zitten gaat dit geloof ik wel sneller maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen want daar heb ik geen ervaring mee
bunbun beauty Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 ik check de tandjes, oortjes, oogjes, nageltjes ik voel ff voorzichtig hoe de buik aanvoelt en kijk of ze schoon van onder is dit doe ik meestal een keer per week even en als ik het hok schoonmaak let ik op of ik geen bd keutels vind en of de gewone keutels er goed uit zien.verder welkom en veel plezier met je nijntje :mdr:
Bugatti Geplaatst: 5 september 2013 Auteur Geplaatst: 5 september 2013 Bedankt! Dan weet ik eerst genoeg. Gaat helemaal goed komen.
Aanbevolen berichten