Ga naar inhoud

Voedster na ovariohysterectomie.


Tessa Haenen

Aanbevolen berichten

Gisteren mijn voedster van 1 jaar onder het mes laten gaan, haar territoriaal gedrag/sproeien was niet meer normaal, en al 3 schijnzwangerschappen gehad, dus sowieso voor mij was dit de beste keuze.

Gisteravond bij thuiskomst na een uur of 3 heeft ze redelijk wat blaadjes sla/witloof gegeten en een keutel of 5 achtergelaten, en verder gans de nacht voor zich uit zitten staren (constant rechtop gezeten, niet willen neerliggen). Ze had een MPS aan, maar ik heb die ondertussen al uitgetrokken, want een xs voor een konijn van 2kg vond ik er toch wat over, ze had er enorm veel last van, qua beweegbaarheid ook. Deze morgen haar hokje opengedaan en nu ligt ze in een donker hoekje te slapen.

Mijn vraag is nu: ik ga ze later nog wat sla en lekkers aanbieden, stel dat ze dit niet wilt aannemen, moet ik al beginnen met dwangvoeren of nog afwachten tot deze namiddag/avond?

Mijn DA zei dat ze toch zeker tegen vanavond wat meer moet beginnen eten, zo niet, haar met een spuitje eventueel wat yoghurt geven? Is er bepaald gedrag waar ik me zorgen moet over maken? Ik kan het niet aanzien dat ze zo in het lege voor zich zit uit te staren, ik word er zelf depri van..

Het is mijn eerste en enige konijn, tips enzo zijn welkom, ik hoop dat ze snel weer de oude wordt (in mate van mogelijk).

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel normaal dat ze zich even beroerd voelen hoor. Maar ze heeft al wat gegeten, dan zal ze dat ook wel blijven doen. Krijgt ze wel pijnstilling? Als ze pijn hebben zullen ze minder snel eten. Verwacht geen wonderen, het is toch een flinke ingreep, het duurde hier wel een dag of 3 voor ik mijn oude konijntje weer een beetje begon te herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ff uitgebreider, wat meer tijd :P

Dwangvoeren zou ik vanmiddag mee beginnen als ze nog niks eet.

Als ze wel iets eet ff kijken hoeveel het is en dan kan het altijd vanavond nog.

Heb je van de dierenarts geeb pijnstiller voor haar meegekregen?

Zoals je het beschrijft voelt ze zich vrij ellendig. (Pijn kan ook een oorzaak zijn van niet eteb)

Als je niks heb meegekregen zou ik je da nog ff snel bellen of je wel pijnstilling kan krijgen.

Meestal voelen ze zoch na een dag of 3 al eeb stuk beter ;)

Succes met je nijnsel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, geen yoghurt dus. Raar dat zij dat dan voorstelde.. Nu is het wel bijna 10u geleden dat ze gegeten heeft.. DA zei dat ze pijnstilling gekregen had in de namiddag, moet ik er nog bijhalen of? En deze namiddag nog wat lekkers proberen te geven en als ze niet aanneemt dan dwangvoeren met olvarit (lijkt me het beste ipv brokjes?) of haar gerust laten en wachten tot de avond? Dit is echt nieuw onbekend terrein voor mij.. Ben er zelf niet goed van, ganse de nacht in de zetel naast haar geslapen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er zeker nog pijnstilling bijhalen. De eerste dagen heeft ze dat echt wel nodig. Raar dat je dat niet meteen mee hebt gekregen. Misschien dat je dan ook meteen een zakje dwangvoer speciaal voor konijnen mee kan nemen. Dit kan je aanmengen met water en is echt ideaal.

Als ze zo'n 10 uur geleden voor het laatst gegeten heeft en ze wil nog steeds niks hebben, zou ik eerlijk gezegd niet zo lang meer wachten met dwangvoeren. Overigens ook niet met pijnstilling geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet wachten met dwangvoeding. Biks laten weken in water, je kunt er een klein beetje ongezoette appelmoes door doen, of eerste groenten hapje wortelen van Olvarit. Het kan maar klaar staan. Al krijg je er maar een klein beetje in, alle beetjes helpen. Ze heeft toch zeker tot 3 dagen na de ingreep pijnstilling nodig. Het stakkertje, onnodig pijn lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een mislukte poging om te dwangvoederen (ik ben alleen momenteel), heeft ze na een paar uurtjes slaap en werking van pijnstilling toch een blad of 2 sla gegeten en 3 sliertjes hooi, het is niet veel, maar toch al iets.. Ook al een plasje gelaten, maar nog niet meer dan 3 keutels deze morgen.. Moet ik gewoon afwachten tot ze nog wat eet, of toch effectief deze avond dwangvoederen? (dat zal een hele opgave zijn met haar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het gewoon laten, vind het best al wat voor een konijn dat net geopereerd is.

Overigens geef ik negen van de tien keer geen pijnstilling na de ingreep. Het is heel normaal dat het even duurt voor ze weer gaan eten en het is natuurlijk super dat je er zo bovenop zit, alle lof voor de zorg ook. Maar houd er gewoon rekening mee dat het een flinke operatie was en dat ze dus ook niet binnen een paar uur weer helemaal happy is.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang een konijn eet, hoe weinig ook, dwangvoer ik niet. Een konijn voelt heel goed aan wat ze wel/niet moet eten. Als ze nou helemaal niks zou eten zou het een ander verhaal zijn.

Ik zou regelmatig groenvoer aanbieden, meestal eten ze dat vrij snel en gaan ze later weer biks etc. eten. Vooral wortelloof is een wondermiddel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees telkens sla, geef je haar ook andere dingen? Als ze nou net geen zin heeft in sla is de keuze voor haar natuurlijk makkelijk. Dus probeer maar gerust vanalles, van groente tot een stukje appel of iets waar ze normaal een moord voor doet. Iets minder gezond is niet zo'n ramp als je haar daarmee weer aan t eten krijgt denk ik altijd maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .