Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Dinsdag at Bumba niet. We zijn toen naar de dierenarts gegaan en daar moest ze heel de dag blijven onder een warmtelamp omdat ze een te lage temperatuur had. Ze kreeg een metacam injectie en er is een röntgenfoto gemaakt. Daar was echter niks op te zien; alles zag er normaal uit. Geen nier- of blaasstenen. Ik kreeg wel antibiotica mee voor een eventuele blaasontsteking (in het plasje kon ze niet echt zien of er iets aan de hand was, omdat ze die niet op kon vangen dus moet ik na de antibiotica terugkomen met een plasje). Daarna ging het weer heel goed met haar, tot gisteravond rond een uur of half 11 's avonds. Ze at weer niet en ik zag hoeveel pijn ze had. Ik heb haar weer binnen gezet met kruikjes omdat ze weer koud aanvoelde.

Ik heb geprobeerd orale metacam te geven en antigasmiddel (Equate) omdat ze tekenen van gas vertoonde, maar dat was niet binnen te krijgen en na 2 uur geen verbetering te zien zijn we vannacht weer naar de spoeddierenarts geweest. Deze kon geen gas vinden. De temperatuur was wel erg laag namelijk 35,8, maar verder zag alles er goed uit. Er waren ook geen haakjes. Nu heb ik dus het idee dat het super gaat met haar na een pijnstiller injectie maar dat zodra die is uitgewerkt, ze weer pijn krijgt. Maar de vraag is dus alleen waaraan. Hebben jullie hiermee ervaringen of dit ooit meegemaakt? Ze is nu overigens weer zoals de oude, maar dat was ze gisteren overdag ook. Ik ben weer een beetje huiverig voor vanavond/vannacht. Ik vind het natuurlijk niet erg om naar de dierenarts te gaan en wat gedaan moet worden, moet gewoon gedaan worden, maar om weer 's nachts te gaan zonder dat ze iets kunnen vinden wordt toch wel een duur grapje.

Overigens nog een vraag: is het mogelijk om zelf een spuit mee te krijgen zodat ik eventueel zelf een metacam injectie kan zetten als ze echt crepeert van de pijn? De orale werkt niet of niet zo goed en de injectie slaat meteen aan en verandert haar weer terug in een levenslustig konijn. Ik snap natuurlijk dat ik geen dierenarts ben, maar haar zo zien worstelen met pijn is echt verschrikkelijk om te zien.

Ik word overigens vandaag nog gebeld door mijn eigen dierenarts.

Ik hoop dat het na vandaag over is natuurlijk, maar ervaringen zijn altijd fijn.

Liefs,

Lydia

Geplaatst:

Ik heb helaas geen idee wat het kan zijn.

Maar kwa pijnstilling zou ik even je da bellen om te vrageb hoe laat de injectie ongeveer uitgewerkt is.

Is dit bv om 6 uur ongeveer, dan zou je om 5 uur al een orale pijnstiller kunnen geven.

Dan kan die goed inwerken voor de injectie uitgewerkt is.

Succes met je nijnie

Geplaatst:

In principe is een dierenarts strafbaar als hij injecties meegeeft.

Maar goed, er zijn er die dat wel doen....................

Wellicht heeft jouw dierenarts die mening ook, maar zijn er nog andere manieren om te voorkomen dat je vannacht weer op pad moet.

Sowieso trouwens wel rigoureus aangepakt om meteen ook foto's te maken..

Geplaatst:
In principe is een dierenarts strafbaar als hij injecties meegeeft.

Maar goed, er zijn er die dat wel doen....................

Wellicht heeft jouw dierenarts die mening ook, maar zijn er nog andere manieren om te voorkomen dat je vannacht weer op pad moet.

Sowieso trouwens wel rigoureus aangepakt om meteen ook foto's te maken..

Dat kwam omdat er bloed bij het plasgaatje zat en ze dacht aan een niersteen/blaassteen. Liever uitsluiten dan de optie openhouden.

Geplaatst:

Liever te snel foto's maken dan maar afwachten, ben ik absoluut mee eens hoor.

Geen normaal ziektebeeld zo.

Je zou pijnstiller in orale vorm kunnen krijgen en in het bekje geven. Wellicht dat de dierenarts je dat voor de zekerheid kan mee geven?

Om even verder mee te denken, hoe oud is ze? Tenminste ik ga uit van een voedster?

Is ze al gecastreerd?

Geplaatst:
Liever te snel foto's maken dan maar afwachten, ben ik absoluut mee eens hoor.

Geen normaal ziektebeeld zo.

Je zou pijnstiller in orale vorm kunnen krijgen en in het bekje geven. Wellicht dat de dierenarts je dat voor de zekerheid kan mee geven?

Om even verder mee te denken, hoe oud is ze? Tenminste ik ga uit van een voedster?

Is ze al gecastreerd?

Ze is 2 jaar en 9 maanden, ze is inderdaad een voedster en ze is gecastreerd zo'n 2 jaar geleden. Overigens heeft ze 2 jaar geleden gas gehad en vertoonde ze toen dezelfde verschijnselen: niet goed kunnen liggen, rusteloos, elke keer weer anders liggen, ogen halfdicht, slap, snel ademhalen, zelfs de lekkerste dingen niet willen eten. Alleen nu was er dus niks te voelen. Overigens ben ik vergeten te vermelden dat ze gisteren ook een primperan injectie heeft gekregen voor stilliggende darmen.

Nu zitten ze weer samen aan te vallen op de kruiden en het hooi. Het is zo raar, want zo ging het gisteren ook totdat ik haar weer hetzelfde aantrof als eergisteren. Ik ben een beetje huiverig voor de avond. Ik wacht nog steeds op een telefoontje van de dierenarts.

Zal ik ze even binnenhouden? Ik ben bang dat de temperatuur weer daalt en dan kan ik haar 's nachts ook beter in de gaten houden.

Geplaatst:

1 van mijn konijnen heeft hetzelfde gehad. Opeens niet eten, stil op de grond liggen en tandenknarsen. Bij onderzoek niks aan haar te vinden. Ze heeft toen alleen pijnstilling gehad, waarmee het binnen een uur over was. Volgende dag precies hetzelfde. Ik heb toen wel pijnstilling per injectie meegekregen. Na 3 dagen was het over. Geen idee wat het geweest is. Ik hoop dat het met jou dame ook snel vanzelf herstelt!

Geplaatst:
1 van mijn konijnen heeft hetzelfde gehad. Opeens niet eten, stil op de grond liggen en tandenknarsen. Bij onderzoek niks aan haar te vinden. Ze heeft toen alleen pijnstilling gehad, waarmee het binnen een uur over was. Volgende dag precies hetzelfde. Ik heb toen wel pijnstilling per injectie meegekregen. Na 3 dagen was het over. Geen idee wat het geweest is. Ik hoop dat het met jou dame ook snel vanzelf hersteld!

Bedankt voor je reactie. Ja het is echt rot en zeker omdat het elke keer 's avonds laat of 's nachts is. Natuurlijk ga ik naar de dierenarts, maar het is wel 5 keer zo duur. Ik begrijp dat jij dus zelf injecties mee hebt gekregen en zelf hebt gezet?

Ik hoop dat het net als bij jouw konijn ook gewoon overgaat!

De pijnstilling werkt ook echt als een wondermiddel, binnen een kwartier was ze weer springlevend. Niet te begrijpen...

Geplaatst:

Als je geen injecties mee kan krijgen (want dat mag inderdaad eigenlijk niet) zou ik zelf vragen of je niet tijdens het avondspreekuur kunt komen voor een injectie. Ze krijgt dan wel wat eerder maar dat is niet direct problematisch, afhankelijk van welke pijnstiller ze gekregen heeft. Je hoeft dan in elk geval niet midden in de nacht nog een dierenarts uit bed te bellen en een fortuin neer te tellen.

De symptomen die je omschrijft vind ik wel vrij typisch voor buikpijn maar zijn in de eerste plaats toch vooral ook symptomen van pijn. Goed dat er al een röntgenfoto gemaakt is, wat je nog kan overwegen in overleg met de dierenarts is een echo. Soms is daar meer op te zien. Maar 't is een lastig verhaal!

Succes!

Geplaatst:

Ik heb inderdaad zelf de injecties gegeven. Ik werk wel in het ziekenhuis en heb dus vaker geprikt. Ik weet niet of jij het zelf ziet zitten? Overigens wist. Dierenarts niet wt voor werk ik deed, dus het maakte hem niet uit.

Vanavond wat eerder gaan vind ik ook wel een goede tip.

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties. Helaas is de praktijk maar tot 6 uur open en ik wacht nog steeds op een telefoontje, maar ik zal het eens aan haar voorleggen. Ik zie het niet zitten, ik ben niet zo'n held met naalden, maar ik heb liever dat ze niet heel de tijd op en neer moet en dat ze geen pijn heeft.

Geplaatst:

bij mijn konijn werjen medicijnen via mond niet als darmen stil liggen, dan moet het ook via injecties. Ik ben kei bang voor naalden, maar bij me konijn gaat het prima, hijzelf vind het minder erg dan door de bek. Blijft lekker rustig zitten en lijkt dus geen last van de naald te hebben. Ik begrijp heel eng kan zijn in het begin, ikzelf heb eerst bij de dierenarts geoefend met lege naald om te leren. Het is mij reuze meegevallen, eb angst voor naalden is ook weg nu. Veel succes in elk geval.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .