Senna en Bailey Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Hallo,Ik heb even dringend jullie hulp nodig. Ik ga vanmiddag zowiezo naar de dierenarts, heb al een afspraak staan.Ik heb gister bij een collega een konijn opgehaald. Hun konden er niet meer voor zorgen, door geld problemen.Dus ze mocht zolang hierheen, en misschien kon ze later bij mijn andere konijnen.Gister toen ik haar meenam, begon ze na een halfuurtje af en toe te niezen. 1 van mijn andere konijnen doet dit ook wel eens, maar hooguit 1 keer per week. Het nieuwe konijntje heeft steeds nies aanvallen. De laatste is nu 10 minuten geleden, en nu ligt ze erg rustig in haar hok. Ik probeer nog eerder naar de dierenkliniek te gaan, maar zit heel erg met vervoer.. Ze springt net op en gaat zich wassen, wel zie ik een grote klomp blindedarm keutels liggen. En niest ze weer een keer. Wat kan ik nu zelf doen? Ze is nu weer een beetje levendiger maar ik maak me wel zorgen. Ze had gister trouwens ik denk wat snot aan der neusje hangen. En is er een kans dat dit besmettelijk is. Ze zit namelijk in de buurt van mijn andere konijnen. Moet ik zorgen dat ze nu goed blijft eten en drinken? Drinken heeft ze volgens mij nog amper gedaan sinds gister. Biks eet ze een heel klein beetje, ik heb nog wat snoepjes liggen die ik een keer gehad heb. Kan ik dit aan der geven om te zorgen dat ze wat binnen krijgt?Hopelijk kunnen jullie helpen, zit een beetje in een dilemma.
Stamper2011 Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Dit klinkt inderdaad als beginnende snot. Goed dat je voor vanmiddag een afspraak bij de dierenarts hebt staan.Hoe eerder je erbij bent, hoe beter. Snot is inderdaad besmettelijk, maar als de weerstand van jouw andere konijnen goed is, zullen zij het niet snel krijgen. Voor nou is het inderdaad belangrijk dat ze goed blijft eten en drinken. Hooi is het belangrijkste, daarnaast kan je wat brokjes of groente/ kruiden geven als ze dat gewend is. Veel succes bij de dierenarts vanmiddag!
Senna en Bailey Geplaatst: 28 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2013 De andere hebben in principe een goede weerstand. Allen éen daarvan is nu ongeveer 4 maanden. Dus weet niet of dit gevaarlijk is?Ze zijn alle 3 gevaccineerd, allen van mijn oudste ram loopt die vaccinatie deze week af. Ze loopt nu over de bank heen, en is nu een stukje levendiger dan in haar kooi. Drinken heeft ze net gedaan, haar brokjes die ze normaal krijgt eet ze weinig van. Daarom heb ik wat andere SS brokjes gegeven, en deze eet ze wel goed op. In het afgelopen half uur, heeft ze 3 keer een nies aanval gehad. Net kwam er ook wat viezigheid uit, dit is wit en best wel dik. Ik heb om half 5 een afspraak, het kon helaas niet eerder. Maar ik ben al blij dat het tenminste wel vandaag kan.
Stamper2011 Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Als je de vaccinatie van je oudste ram deze maand afloopt zou ik in dit geval even wachten met hem opnieuw laten vaccineren want door een vaccinatie gaat de weerstand omlaag en zijn ze vatbaarder voor van alles. Over jouw konijntje van 4 maanden kan ik alleen maar zeggen van hou het even in de gaten, pas als een konijn daadwerkelijk symptomen van snot krijgt, hoef je ze te behandelen. Je kan eventueel uit voorzorg echinacea geven, dit schijnt goed te zijn voor de weerstand. Fijn dat ze die andere SS brokjes wel goed opeet. Blijkbaar vallen die beter in de smaak. Anders zou je trouwens ook nog Beaphar Care+ brokjes kunnen proberen, de meeste konijnen zijn daar ontzettend gek op. Balen hoor dat ze steeds nies aanvallen heeft en dat er ook wit snot uit haar neusje komt. Ik heb zelf een voedster van 5 maanden oud dat precies dezelfde symptomen heeft. Zij krijgt nou sinds twee weken enrofloxoral drops. Ik moet zeggen dat het sindsdien een stuk beter gaat. Op dag 9 heeft ze alleen wel een terugval gehad.
bunbun beauty Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 zit ze nu buiten of binnen? en waar zat ze bij die andere mensen buiten of binnen?
Senna en Bailey Geplaatst: 28 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2013 Ze zat daar binnen, en hier ook. Wat zijn beginnende symptomen van snot?
Stamper2011 Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 Af en toe niezen en een wat vochtig neusje. Soms ook wat vochtige oogjes. Maar zover ik weet hoeft dit niet te betekenen dat ze ook daadwerkelijk snot krijgen maar het kan wel.
bunbun beauty Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 ik zou ik zou het even aangeven bij de da als je daar toch al heen gaat en het goed in de gaten houden, snot word namelijk veroorzaak door een bacterie die ze standaard bij zich dragen vaak komt het tot uiting wanneer de weerstand verlaagd is (door stress bijv.) het kan komen dat ze het heeft gekregen door de verhuizing dat was met mijn nijntje ook zo. maar het kan ook zijn dat het komt door bijvoorbeeld een andere bodembedekking en dan is het vaak met een paar daagjes over. ik zou het even een paar dagen in de gaten houden en een paar keer perdag het neusje controleren op snot en goed aan de binnenkant van de poten kijken daar vegen ze het namelijk vaak aan af dus dat gaat plakken en het word viezig en vaak hard. blijft het zo zou ik uiterlijk maandag nog een keer naar de da zo dat die even kan luisteren.
Senna en Bailey Geplaatst: 28 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2013 Een beetje een erg late reactie, maar ik ben vanmiddag geweest. Was erg bang dat er van alles aan de hand zou zijn aangezien ik niks over haar verleden weet. Ook was het nog spannend of het echt een vrouwtje zou zijn. Wil haar graag na de castratie bij mijn ram zetten. Maar ik was er op tijd bij, ze had nog geen vieze oogjes, allen wel een vieze neus. Ze heeft een spuitje gehad, geloof antibiotica (ben een beetje door de war geraakt) Nu moet ik haar 3 dagen, 2 keer per dag 0,5 ml carprofen drops geven. Als het dan nog niet minder is / zo goed als weg, moet ik even terug komen of als het verslechtert. Moet ik trouwens haar nog verder 'anders' behandelen. Ik was namelijk bezig met groente opbouwen en haar oude biks veranderen naar wat ik geef.
bunbun beauty Geplaatst: 28 augustus 2013 Geplaatst: 28 augustus 2013 nee voor zover ik weet mag je daar gewoon mee door gaan
Senna en Bailey Geplaatst: 31 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2013 Ondertussen ben ik nu 3 dagen bezig met de carprofen drops, allen is er nog geen verbetering in het niezen.Ze is levendig, eet en drinkt goed en keutelt ook aardig. Allen ze blijft niezen.. Ik moest 3 dagen o,5 ml liter geven.Is het misschien slim om nog een dagje de medicijnen te geven? Als er niks veranderd wil ik maandag weer terug gaan.
Stamper2011 Geplaatst: 1 september 2013 Geplaatst: 1 september 2013 Ik zou nog een dagje langer doorgaan. Voor mijn voedster had ik voor 14 dagen enrofloxoral drops gekregen maar uiteindelijk heb ik het ook iets langer gegeven.
bunbun beauty Geplaatst: 1 september 2013 Geplaatst: 1 september 2013 ik zou idd ook gewoon een extra dag geven blijft ze niezen zou ik idd maandag even terug gaan naar de da. heb je het hok,waterfles/bak en voerbak wel goed ontsmet? zo weet je namelijk zeker dat ze zichzelf niet weer besmet
Lonja Geplaatst: 1 september 2013 Geplaatst: 1 september 2013 Ik snap de carprofen niet, dat is een pijnstiller dus dat geneest niks.Die prik die ze gekregen heeft, was dat tegen de snot? Dat kan nooit afdoende zijn, waarschijnlijk is het duplocilline, een vorm van penicilline, maar dit moet altijd in een kuur gegeven worden. En als het duplocilline was dan had hij om de dag een prik moeten krijgen voor goede werking.Er is een héél kleine kans dat je dierenarts een ander middel ingespoten heeft, dit heet Draxxin, maar dan nog is 1 injectie niet afdoende, maar ik acht de kans heel klein dat ze dat gegeven hebben omdat het wel goed werkt maar nog heel nieuw en onbekend is en niet geregistreerd voor konijnen.
Aanbevolen berichten