Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bonny is dood, ik vond haar vanmorgen vroeg in haar ren. Gisteravond at ze nog en was ze helemaal okee. Ze is vorige week gecastreerd en ik heb haar tot in het weekend pijnstilling gegeven en gedwangvoerd, om de 4 uur. Toen pakte ze het eten zelf weer op en viel weer aan als ik groente bracht. Hooi at ze ook goed. Ze keutelde goed. Geen koorts, geen onderkoeling, geen rare dingen. Wat kan het nou geweest zijn, vraag ik me af? Een bloeding of bloedprop, zat ik aan te denken. De wond heb ik bekeken en die ziet er prima uit. Buik is wat gezwollen maar dat kan ook komen door het overlijden zelf. Ik baal zo want ik was zo blij dat ze weer boven Jan was, een andere voedster is ook gecastreerd en die was iets eerder weer zelf aan het eten. Ik had dit niet verwacht. Denken jullie dat het aan de operatie zelf kan hebben gelegen, nee toch? Dan zou ik toch al eerder problemen hebben opgemerkt? Alles is er trouwens uitgehaald, eierstokken en baarmoeder.

Ze was wel het konijn wat het meest last heeft gehad van schijnzwangerschappen. Maar die had ze al zeker een jaar niet meer gehad eigenlijk. Ik vraag me af of ik iets verkeerd heb gedaan, ze at toch echt. Het enige, ze at niet zoveel biks, maar dat deed ze voor de operatie ook niet. Ze at de minste biks van alle konijnen. Maar dat is altijd al zo geweest. Ze is ook een keer op haakjes gechecked, toen had ze een wond aan haar kin, dat bleek de reden te zijn dat ze toen niet at. Ze had geen haakjes, ik heb allemaal zussen en een broer en geen enkele heeft last van haakjes. Maar verder, ze was alert, hopte echt goed rond en ik dacht, we zijn 'out of the woods'. Niet dus. Ik heb haar gezien om 8 uur gisteravond dus ik denk dat ze al wat te lang dood is om nog sectie te kunnen doen. Ik heb haar ook niet in een koelbox gedaan, ik kan wel sectie laten doen maar ik heb haar laten castreren bij mijn eigen dierenarts. Ik vind het ergens zo wantrouwend overkomen als ik hem vraag sectie te doen. Maar wat denken jullie, waarschijnlijk is dit een complicatie, toch? Ik baal wel ontzettend natuurlijk, ik was net zo blij dat ik de eerste twee succesvol had laten castreren.

Geplaatst:

Sectie kan nog wel hoor, mijn dierenarts heeft laatst ook sectie gedaan op een konijn dat al een dag dood was voor ie bij haar kwam en die heb ik niet in de koeling bewaard. Ik zou het zelf denk ik wel doen, ook omdat je nu altijd blijft twijfelen was het nou wel die castratie, was het nou niet die castratie.. En dat maakt het heel moeilijk om te beslissen of je je andere of toekomstige konijnen nog weer laat castreren denk ik. Terwijl je nu bewust voor castratie gekozen hebt, dus je bent wel van mening dat het nodig is denk ik.

Ik denk dat het echt gissen is waar het door komt, misschien was het niet de castratie zelf maar de narcose etc waardoor iets dat latent aanwezig is problemen is gaan geven.. Het heeft in elk geval niks met de nazorg te maken dat heb je echt prima gedaan zo te lezen.

Complicaties kunnen altijd voorkomen en konijnen kunnen ook altijd doodgaan en dat kan zelfs toevallig na de castratie zijn, ik denk dat je dierenarts dat niet direct als wantrouwen ziet. Je kunt eventueel aangeven dat je geen zondebok zoekt maar dat je het gewoon wil weten.

Heel veel sterkte!

Geplaatst:

Dankjewel. Ik twijfel nog, ik denk dat ik ze gewoon even ga bellen straks en kijken wat ze zeggen. Eerst ook overleggen met mijn vriend, die komt zometeen thuis. Kijk, ook al heeft ze een bloeding gehad door een interne hechting die het heeft begeven oid, is het toch niet zo dat ik dan mijn geld terug wil want ik vertrouw wel op de kundigheid van de mensen. Dat is dan een ongeluk geweest, niet iets wat door slechte vaardigheden is gebeurd, snap je.

En bij een andere dierenarts laten castreren, vind ik, als ik naar de feiten kijk, niet veel zin hebben dan. Een hechting kan altijd loslaten door onvoorziene omstandigheden, je hebt soms nu eenmaal complicaties na een operatie. En dan heb je gewoon pech gehad. Ik denk niet dat ze is gestorven door onkunde van mijn dierenarts en ook niet door slechte nazorg. Als het onkunde van de dierenarts was geweest, was ze de dagen ervoor nooit zo goed geweest, lijkt mij. Ze hopte vrolijk rond en knuffelde met haar zus door de ren heen.

Hebben andere mensen misschien hetzelfde meegemaakt, vraag ik me af? En hebben jullie misschien wel sectie laten doen?

Geplaatst:

Ik snap je zeker en ik denk ook niet dat er iemand wat te verwijten valt, ik zou het puur voor mijn gemoedsrust willen weten. Al zou ik, als ik de dierenarts was, toch ook willen kijken want je weet nooit wat je er nog van kan leren. Ik weet zeker dat mijn dierenarts dat wel zo zou zien in elk geval.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een voedster zo kort na castratie gestorven is terwijl ze wel goed hersteld is. (Ook niet dat ze niet goed herstelde en toen gestorven is overigens.)

Geplaatst:

Wat triest zeg, mijn voedster is 2 dagen geleden ook gecastreerd, ze hersteld goed, tenminste dat denk ik maar zo zie je maar blijft afwachten... Ik zou ook contact zoeken met de DA als ik jou was al was het maar voor je eigen gemoedsrust, heb het zelf eens gehad bij de poes, gesteriliseerd mochten haar weer ophalen maar knapte niet op, dezelfde dag teruggebracht en 's avonds overleden. Ik was in shock en ben als een zombie naar huis gegaan en dus helemaal vergeten te vragen wat er gebeurt kon zijn... Altijd spijt van gehad dus ik zou het doen.

Succes,

Diana

Geplaatst:

Aller eerst sterkte met het verlies.

Mijn voedster is een maandje terug gecastreerd. Mijn dierenarts heeft mij toen verteld dat ze sowieso de eerste 10 dagen tot 2 weken patient blijft, ik neem aan dat dit is omdat tot die tijd complicaties kunnen optreden. Ik zou het zelf ook graag willen weten. Ik denk ook niet dat er over onkunde te spreken valt, het is niet voor niets een zware operatie en die kunnen nou eenmaal complicaties mee brengen. Zoals ik jou verhaal lees denk ik niet dat het aan de nazorg of de kundigheid van de dierenarts heeft gelegen maar dat het eerder "pure pech" is geweest.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .