Ga naar inhoud

Heb jij een binnen of buitenkonijn? Doe dan mee met deze poll!


Wortel76

De vraag:  

83 leden hebben gestemd

  1. 1. De vraag:

    • Ik heb een buitenkonijn dat nog nooit gas heeft gehad.
    • Ik heb een buitenkonijn dat wel eens gas heeft gehad.
    • Ik heb een binnenkonijn dat nog nooit gas heeft gehad.
    • Ik heb een binnenkonijn dat wel eens gas heeft gehad.


Aanbevolen berichten

Ik heb het vermoeden dat binnenkonijnen meer last hebben van gas dan buitenkonijnen.

Is dat omdat het bij een binnenkonijn eerder opvalt? Of zou het komen doordat buitenkonijnen en andere levensstijl hebben? Of omdat buitenkonijnen meer beweging hebben?

Willen jullie deze poll invullen? Ik ben erg nieuwsgierig naar de aantallen gas bij binnen- en buitenkonijnen.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Toevallig heb ik ook een binnenkonijn die vrij regelmatig last heeft. Maar dat gaat vaak ook gepaard met haakjes en zij heeft een langharige vacht. Maar buiten heb ik er ook 2 wonen die, als ze het verkeerde eten, ook last krijgen van gas. Wat ik dus uiteraard niet meer aan ze geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb binnen- en buitenkonijnen. Van mijn eigen konijnen hebben er voorzover ik me zo snel kan bedenken maar twee gas gehad; de Ć©Ć©n een keer toen hij nog buiten woonde en een keer toen hij binnen woonde later. De andere woonde binnen maar had op dat moment coccidiose en een heftige reactie op de medicatie daartegen dus tja of dat 'telt'...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van onze konijnen, Pooke, die eerst binnen woonde en vaker gas had, heeft sinds hij buiten woont nooit meer gas gehad. Hoe het kan of waardoor, ik weet het niet.

Pientje heeft wel eens een moment dat ze geen zin heeft om te eten, maar of dat echt gas is...nee dat geloof ik niet. Een paar uurtjes later eet ze weer gewoon.

De overige nijnen die allemaal buiten wonen, allemaal nog nooit gas gehad.

We hebben daar laatst eens over zitten babbelen, ik vind dit wel heel interessant. Ik denk ook wel dat binnenkonijnen sneller gas krijgen dan buitenkonijnen, en dan ga ik puur af op wat ik lees van mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu twee binnenkonijnen waar er een vorige week een heftige gasaanval heeft gehad en de ander heeft gevoelige darmpjes dus die heeft vaker last van gas. Als ik dan kijk naar alle vorige konijnen zaten op 1 na ook allemaal binnen maar die hebben nooit gas gehad. Ik weet niet echt of je daar een touw aan vast kunt knopen, ik denk dat het vooral per konijn bekeken moet worden. Aangezien er steeds meer doorgefokt wordt denk ik dat daar eerder het probleem zit, omdat doorfokken gewoon genetische foutjes oplevert.

Overigens denk ik dat het bij binnenkonijnen ook eerder/sneller opvalt omdat zij constant om je heen hangen en dat heb je met buitenkonijnen volgens mij niet.

Vind het overigens wel een goed topic maar omdat ik sowieso een konijn met gevoelige darmen heb ga ik m niet invullen om het een "eerlijke strijd" te laten zijn.

aangepast door femmeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het overigens wel een goed topic maar omdat ik sowieso een konijn met gevoelige darmen heb ga ik m niet invullen om het een "eerlijke strijd" te laten zijn.

Juist wel invullen, kijk naar wat Rian noemt met Pooke die regelmatig gas had en nu nooit weer nu hij buiten zit. Wie weet heeft het er toch mee te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist wel invullen, kijk naar wat Rian noemt met Pooke die regelmatig gas had en nu nooit weer nu hij buiten zit. Wie weet heeft het er toch mee te maken.

Zit inderdaad wat in, maar ik weet waar hier het probleem zit en dat zijn echt gevoelige darmpjes, buiten of binnen maakt geen verschil helaas. Daarnaast zou ik ze sowieso niet naar buiten kunnen, willen en durven doen.

Maar als iemand een overtuigend argument heeft ben ik bereid de poll in te vullen maar momenteel zie ik geen voordeel in mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een beetje hetzelfde. Meneer heeft gewoon hele slechte darmen, zowel binnen als buiten. Voor mijn gevoel klopt het ook niet als ik de poll invul.

Ik vind gasaanvallen door een afwijking toch niet helemaal bij dit onderzoekje horen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een beetje hetzelfde. Meneer heeft gewoon hele slechte darmen, zowel binnen als buiten. Voor mijn gevoel klopt het ook niet als ik de poll invul.

Ik vind gasaanvallen door een afwijking toch niet helemaal bij dit onderzoekje horen.

Ik denk dat voor de zuiverheid het beter is om deze poll in te vullen voor konijnen die over het algemeen gezond zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat voor de zuiverheid het beter is om deze poll in te vullen voor konijnen die over het algemeen gezond zijn.

Ja precies, ik neem aan dat femmeke daarom de poll ook niet in wilde vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm maar hoe weet je of een konijn over het algemeen gezond is? Als mijn konijn regelmatig gas heeft vind ik dat over het algemeen geen gezond konijn, dus ik zou het konijn van Rian ook niet gezond vinden, toch is hij dat nu. Dus dat is een beetje dubbel. Vaak wordt de oorzaak van gas helemaal niet achterhaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het ook niet echt invullen, ik had een konijn binnen die wel eens last had van haar buik ja, toen ze naar buiten ging werd het juist helemaal erg, ze bleek coccidiose te hebben, maar heeft dat wel overleefd. Ze heeft het eerste halfjaar van haar leven sowieso snel last gehad van haar darmen, of ze nu binnen zat of buiten, ze is ook op flessenmelk groot geworden dus op zich ook niet zo gek allemaal. Het kwam niet uit het niks. Dus binnen of buiten, maakt niet uit, toch was dat niet goed. Verder heb ik nog een konijn die de eerste 5 maanden binnen woonde en daarna buiten, en die heb ik weer nog nooit iets in die richting zien hebben. Binnen of buiten, maakt niet uit, nooit gas.

Dus ik heb geen flauw idee hoe ik dit in moet vullen.

Misschien maar simpel houden en zeggen dat ik geen konijn met gas heb? Want ik neem aan dat het gaat over de onvoorspelbare mysterieuze gasaanvallen zonder duidelijke oorzaak? En het dan op buitenkonijnen houden omdat ik uiteindelijk gewoon 4 konijnen buiten heb in de huidige situatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waar baseer je je op dat je konijn gevoelige darmen heeft. Bijvoorbeeld op dat ie aldoor gasaanvallen heeft, lijkt me. Als je dan niet uitgeprobeerd hebt of er verschil is tussen binnen of buiten dan ben ik van mening dat je de vraag wel 'moet' beantwoorden. Moeten is een groot woord natuurlijk ;) maar juist omdat het er hierbij om gaat heeft binnen/buiten zitten invloed? Natuurlijk gaat zo'n simpele enquĆŖte daar geen antwoord op geven maar het is dan wellicht interessant om verder uit te zoeken.

Weet alleen nog steeds niet wat ik in moet vullen :P mag ik ook alle vier aanvinken? :he:

edit; Bedoel dit trouwens niet specifiek op Femmeke of Emilyrose maar als iedereen met konijnen met 'gevoelige' darmen (want ze hebben vaak gas) het niet invult dan heb je helemaal niks aan de resultaten want waarschijnlijk zijn dit nu net de konijnen waar je benieuwd naar bent.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes zijn verder gezond hoor. Bij mijn voedster zijn we erachter gekomen dat ze gevoelige darmen heeft doordat ze iedere keer heel heftig met gas reageert als ze antibiotica krijgt (dat is nu twee keer geweest) en wanneer ze door teveel haar een verstopping krijgt en nog ontelbaar andere redenen waar de meeste konijnen die normale darmen hebben niet op reageren maar zij wel.

Dat een konijn gevoelige darmen heeft wil niet zeggen dat ze niet gezond is. Dat probeerde ik net al duidelijk te maken, ik ben van mening dat een konijn met gevoelige darmen een verkeerd beeld in deze poll gaat geven en dat zou jammer zijn als er daardoor eigenlijk een andere uitkomst zou komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waar baseer je je op dat je konijn gevoelige darmen heeft. Bijvoorbeeld op dat ie aldoor gasaanvallen heeft, lijkt me. Als je dan niet uitgeprobeerd hebt of er verschil is tussen binnen of buiten dan ben ik van mening dat je de vraag wel 'moet' beantwoorden. Moeten is een groot woord natuurlijk ;) maar juist omdat het er hierbij om gaat heeft binnen/buiten zitten invloed? Natuurlijk gaat zo'n simpele enquĆŖte daar geen antwoord op geven maar het is dan wellicht interessant om verder uit te zoeken.

Weet alleen nog steeds niet wat ik in moet vullen :P mag ik ook alle vier aanvinken? :he:

edit; Bedoel dit trouwens niet specifiek op Femmeke of Emilyrose maar als iedereen met konijnen met 'gevoelige' darmen (want ze hebben vaak gas) het niet invult dan heb je helemaal niks aan de resultaten want waarschijnlijk zijn dit nu net de konijnen waar je benieuwd naar bent.

Ik lees hier heel wat aannames eigenlijk. Maar aangezien je zegt het niet specifiek over Meneer of Otje te hebben ga ik er maar vanuit dat het niet bedoeld is als aannames.

Meneer heeft zoals je misschien nog wel weet heel lang binnen gewoond en woont nu al lange tijd buiten, dus dat is wel degelijk uitgeprobeerd. Daarnaast baseer ik het helemaal nergens op, maar is het gewoon een feit. Dit is gebleken uit onderzoeken, omdat mijn dierenarts ook wel eens wilde weten waar dit vandaan komt.

Ik ben dus van mening dat ik de poll juist niet moet invullen, omdat Meneer het resultaat vertekent. Verder vind ik de vraag of Meneer wel of niet gevoelige darmen heeft ook helemaal niet zinvol voor deze discussie.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan zeker heel wat aannames, maar nergens staat dat die voor wie dan ook gelden. Zoals gezegd: Als je dan niet hebt uitgeprobeerd of er verschil is tussen binnen of buiten... Dat heb je wel geprobeerd, dus dan valt Meneer wel af ja. Maar heel veel mensen proberen niet uit of een konijn het soms beter doet buiten of binnen. Sterker nog, ik zou regelmatige gasaanvallen een reden kunnen vinden om een konijn niet buiten te zetten. Kun je dan daadwerkelijk concluderen dat binnen/buiten wonen geen invloed heeft?

En jouw dierenarts klinkt erg grondig, maar vaak wordt niet gekeken naar een oorzaak maar enkel de symptomen behandeld. Toch wordt in zo'n geval het konijn vaak bestempeld als 'heeft gevoelige darmen'. Misschien niet altijd terecht.

Mijn punten zijn in elk geval: 1. Gevoelige darmen bij voorbaat uitsluiten vind ik te simpel gezegd en kan je resultaten in dit onderzoek behoorlijk beĆÆnvloeden. Ik ben het met je eens dat Meneer en Otje niet in deze enquĆŖte thuishoren, maar 'gevoelige darmen' zijn een (te) breed begrip.

2. Ook als een dier wĆ©l gevoelige darmen heeft is er nog de mogelijkheid dat binnen/buiten zitten toch om de Ć©Ć©n of andere reden invloed heeft. Heb je dat niet uitgeprobeerd, dan kun je dat ook niet zeker weten. Waarbij ik niet zeg dat iedereen z'n konijnen met gevoelige darmen nu moet verhuizen, deze enquĆŖte is immers ook enkel gebaseerd op een aanname dat het invloed heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .