Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zit met een dilemma.

Mijn konijn heeft astmatisch bronchitis en zit op prednison.

Er zijn al 2 rongenfoto's gemaakt. geen tumoren of vocht zichtbaar, alleen geïrriteerde longen.

De ene moment is haar tong roze en een andere dag is haar tong blauw.

Dat wijst op zuurstof te kort, maar ze is verder actieve en oogt niet ziek.

Heb haar ook nog op Respire van huisdierendoker.nl.

De DA is eerlijk erin dat als het niet zou verbeteren, het voor haar beter is om in te laten slapen.

Ze is een grootte Lotsharing 3 jaar oud en woont buiten los in de tuin.

Ze woont samen met een ex-ram en hebben een kippenhok waarin ze kunnen schuilen.

Omdat ze nog actieve is, maar duidelijk zuurstof gebrek heb, vindt ik moeilijk om de beslissing te nemen.

Heeft iemand nog tips?

Geplaatst:

Het is een hele moeilijke beslissing.

De "kunst" hierin is om te beseffen dat het beter zou zijn voor het beestje om het te laten gaan.

Ik snap dat het moeilijk is om dat zomaar te doen, maar ook al oogt ze niet ziek, ze kan het wel zijn.

Konijnen zijn en blijven prooidieren die niet snel hun zwaktes laten zien. Dus ook niet als ze ziek zijn.

Ik denk dat je een goed gesprek met je dierenarts aan zou moeten gaan over wat de mogelijkheden zijn. Als je dat niet vertrouwt een second opinion bij een andere vragen.

Geplaatst:

Heeft Dollie niet ook een konijn met astmatische bronchitis? Pip toch? Het ene konijn is weliswaar het andere niet, maar wie weet krijgt Pip medicijnen die jouw da over het hoofd heeft gezien. Is altijd met je da te overleggen, natuurlijk.

Geplaatst:

Je kunt inderdaad even contact opnemen met Dollie. Dat dacht ik ook gelijk. Zij heeft een konijn met hetzelfde probleem, die het beter doet met vernevelingen, dacht ik.

Vraag blijft: hoe ver moet je gaan. Accepteer je eventuele benauwdheid, omdat jij het konijn niet kwijt wilt? Of is er gewoon echt een goede kwaliteit van leven? Ik denk dat ik daar in wat minder ver ga dan de gemiddelde BB-bezoeker.

Hoe jij daar over denkt en hoe jou konijn er aan toe is, kunnen mensen hier moeilijk over oordelen.

Geplaatst:

Dat laatste is zo, maar misschien reageert het konijn er net zo goed op als Pip. In dat geval is het zonde het nu al op te geven. En zo niet, dan is het inderdaad aan de ts zelf. Dat moment is ook ontzettend lastig te bepalen. Kan er ook maar 1 doen..

Geplaatst:

Ik denk wel dat het belangrijk is zsm iets te ondernemen als ze nu nog actief en vrolijk is, Prednison onderdrukt het allemaal wel wat maar wat bij Pip zo was is dat het erg lang duurde voor ze de juiste behandeling kreeg met astma-medicatie in de vernevelaar en daardoor is onherstelbare longschade opgetreden. Als dat nog niet zo is en het idd puur irritatie van de longen is en de longblaasjes nog niet echt beschadigd zijn (wat wel gaat gebeuren als je het hierbij laat) dan zijn er misschien nog wel mogelijkheden. Ik zou idd even contact opnemen met Dollie ja.

Geplaatst:

Mijn konijn heeft inderdaad ook astmatische bronchitis. Het is heel goed dat je konijn op dit moment prednison krijgt, mijn ervaring is dat ze zich daar niet echt beter van gaan voelen (in die zin dat het geen negatief dan wel positief effect op de benauwdheid heeft) maar het voorkomt wel dat de longen beschadigen. Helaas kreeg mijn konijn pas dexametason (soort prednison) toen ze al zeker anderhalve maand ziek was. Haar longen zijn dus wel beschadigd. Dit hersteld nooit weer.

Toch gaat het goed met haar nu. Ze krijgt het volgende:

Eén à twee keer per dag ventipulmin, dit is medicatie voor paarden eigenlijk, het verwijdt de luchtwegen.

Op dit moment één, maar eerder twee, keer per dag tien minuten in de venevelaar. Daar gebruik ik een fysiologische zoutoplossing voor.

Eén keer per dag doe ik ook dexametason in de vernevelaar. Maar dit is pas sinds het beter gaat, het is minder belastend voor het lichaam maar ook iets minder effectief/sterk. Daarom heb ik de eerste weken dexametason geïnjecteerd. Ze heeft het ook nog een tijdje oraal gehad maar dat beviel niet en schijnt ook het meeste risico op bijwerkingen te geven.

We gaan binnenkort bezig om van vernevelen over te stappen op een soort pufjes. Dat is fijner dan één of twee keer per dag tien minuten in de venevelbak te moeten natuurlijk. Is echter weinig over bekend bij konijnen, dus allemaal nog afwachten. Voor katten is het wel bekender.

Voor mijn konijn heeft het stellen van de diagnose helaas echt te lang geduurd, ben bij meerdere dierenartsen geweest maar iedereen sloeg de plank mis. Zij zal dus nooit weer beter worden. Maar ze doet het nu goed, is vrolijk, heeft slechts nog minimaal ondergewicht en haar ademhaling is niet helemaal goed maar niet vervelend voor haar. Ze laat nooit meer merken benauwd te zijn. Tien of twintig minuten per dag vernevelen is niet zo leuk voor haar, maar de overige 23 uur en 40/50 minuten kan ze gewoon konijn zijn en konijnwaardig leven. Dexametason is net als prednison niet gezond om (langdurig) te geven dus helaas is het realistisch om er van uit te gaan dat ze er minder oud door gaat worden, maar so be it...

Geplaatst:

@Dollie, dank je voor de uitleg.

Wij zijn al een tijdje bezig.

Ik denk dat vernevelen bij Nienke niet zou kunnen.

Ze is een konijn met karakter en vrij sterk.

Ze kan soms zo een kreng zijn en dan bijt ze me.

Ze weeg 5,5 kilo en erg bewegelijk.

Geplaatst:

Het enige wat je er voor hoeft te doen is haar te pakken en in een bak te zetten, je hoeft haar niet tien minuten vast te houden of zo. Ik heb voor mijn konijn gewoon een curverbak waar je normaal spullen in opbergt waar ed vernevelaar op aangesloten zit. Zal vanavond als ze weer aan de beurt is even foto's maken anders.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .