bleesje Geplaatst: 24 augustus 2013 Geplaatst: 24 augustus 2013 Mijn konijn Django (dwergje, 1100gram, 7 maanden oud, gecastreerd) drinkt de laatste dagen een stuk meer. Zijn drinkbakje van 200ml is nu binnen een dag leeg, voorheen ging deze 2/3 dagen mee. Hij plast wel gewoon goed, wel erg veel, maar hij lekt ook heel af en toe. Daarnaast heeft hij, terwijl hij goed zindelijk is, ook een keer buiten zijn kooi geplast (hij was toen wel boos..).Gekeken bij zijn kruis, daar hing een druppel maar het was verder niet nat, rood of iets anders.Konijn is erg actief, vrolijk en speelt nog enthousiast rond (zoals normaal), verder is zijn eetlust ook zoals gewoonlijk (altijd honger). Is hier sprake van blaasproblemen, of heeft het konijn last van de warmte?
nalapuk Geplaatst: 24 augustus 2013 Geplaatst: 24 augustus 2013 Het zouden de eerste tekenen van blaasproblemen kunnen zijn, het is goed dat je zo alert bent! Houdt goed in de gaten hoe het verder gaat, ook rondom zijn kont en achterpoten of die nat zijn of niet anders kan er urinebrand ontstaan. Veel drinken kan natuurlijk best door de warmte komen dus er hoeft niet direct iets aan de hand te zijn maar mocht je het niet vertrouwen ga dan toch even naar de dierenarts voor wat testen op bijv. blaasontsteking en dergelijke. En je zou ook kunnen beginnen met de behandeling voor EC omdat het toch wel het beste is als je daar snel bij bent en die behandeling geen kwaad kan als het konijn geen EC heeft.
bleesje Geplaatst: 25 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2013 Bedankt voor je snelle reactie. Hij heeft toevallig een paar dagen geleden ook een nieuw drinkbakje gekregen, kan het ook zijn dat hij hier gewoon heel erg blij mee is?
nalapuk Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 (aangepast) Haha, geen idee. Het is in ieder geval goed opgemerkt van je en stel het zijn toch blaasproblemen dan ben je er goed op tijd bij! Houdt het dus goed in de gaten, ik zou zelf als je blijft twijfelen deze week toch even langs een konijnkundige dierenarts gaan. En stel deze week drinkt hij weer weinig en is gewoon zindelijk dan kun je dat nog even heroverwegen.Konijnen kunnen overigens wel tot 100 ml per kilogram lichaamsgewicht drinken dus ik weet niet hoeveel hij weegt, maar daar kun je ook wel een beetje aan bekijken of het normaal is, zijn hoeveel drinken per zijn hoeveelheid lichaamsgewicht. Houdt hierbij ook rekening met het feit dat er in groenten ook water zit, ik weet niet of hij dat krijgt? 25 augustus 2013 aangepast door nalapuk
bleesje Geplaatst: 25 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2013 Hij is maar 1100 gram, dus veel meer dat die 100 zou het niet moeten zijn. Daarnaast krijgt hij aardig wat groenvoer, waarbij ook komkommer en tomaat (veel sap). Dus denk ik wel erg veel. Ik hou het in de gaten. Bedankt!
RoosjeNijn Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 Mijn konijn heeft op het moment ook last van blaasproblemen; volgens de dierenarts is het een blaasontsteking, op het moment krijgt hij antibioticum, maar dit slaat niet echt aan, hij doet nog steeds een hoop kleine plasjes en is lusteloos. Vandaar heb ik mij vandaag even ingelezen in konijnen ziekten. Heeft je konijn voordat het vele drinken begon een stress moment gehad? Een verhuizing, zijn kameraadje overleden, een nieuw kameraadje, of inentingen, het hoeft maar iets kleins te zijn?Mijn advies is: ga toch even langs de dierenarts, die kan de urine van je konijn testen, het kan zijn dat hij een nierprobleem heeft. Ik wil je geen ellende aanpraten, maar vaak is opeens meer drinken en plassen een van de eerste tekenen van E.cuniculi, als je hier heel vroeg bij bent, is dit prima te behandelen, maar zoals met alle ziektes geld, hoe langer je wacht, hoe slechter de prognose :(En natuurlijk is het zo dat als een konijnen opeens meer gaat drinken en plassen er iets niet klopt, het zijn helaas kwetsbare diertjes
nalapuk Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 Roosjenijn, ben jij behalve antibiotica ook begonnen met behandeling voor EC dan? Dat lijkt me wel slim, aangezien de antibiotica niet aanslaat. Ik zou echt zo snel mogelijk beginnen met panacur!
bleesje Geplaatst: 25 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2013 De plasjes (plassen) zijn nog steeds erg groot en niet dik. Maar het lekken is vandaag wel veel erger geworden, loopt nu continue met een nat achterwerk en natte poot rond. Tevens is het toilet nu na 1 dag echt al aan vervanging toe, normaal kan deze zo 2/3 mee. Morgen dus inderdaad naar dierenarts.
RoosjeNijn Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 Nalapuk, nee ik ben niet met behandeling voor EC begonnen, omdat mijn konijn niet meer drinkt of meer plast, maar vaker kleine plasje doet. Dus een geprikkelde blaas die geen enkele druppel urinevulling kan weerstaan (heb je ooit zelf blaasontsteking gehad?). Als de antibiotica bij mijn konijn niet aanslaat, is er waarschijnlijk een andere reden waarom die blaas ontstoken is, bijvoorbeeld een steen/gruis of een andere bacterie waar deze antibiotica niet op pakt! Woensdag heb ik een vervolg afspraak, gelukkig leek mijn konijn plotseling vanavond iets op te knappen.....zijn buik is iets minder hard, wat erop duidt dat hij minder pijn in zijn buik/blaas heeft!
RoosjeNijn Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 Bleesje, wat naar!! Klinkt inderdaad niet goed! Laat je weten hoe het bij de dierenarts is vergaan! Een tip: meld wel even dat het mogelijk ook E.cuniculi kan zijn, dierenartsen zien dit vaak over het hoofd en voordat je dan allerlei behandelingen verder bent......
Babbely Geplaatst: 25 augustus 2013 Geplaatst: 25 augustus 2013 Hopelijk is de urine op kweek gezet...........
bleesje Geplaatst: 3 september 2013 Auteur Geplaatst: 3 september 2013 Voor de geintresseerde: Django heeft na allerlei negatieve uitslagen (blaas, nieren etc.) de verwachting gekregen op E Cuniculi. Hiervoor zijn we nu iets minder dan een week met de medicijnen bezig. Zowel de pijnstiller/ontstekingsremmer, als het witte drankje tegen e cuniculi. Na een week al bijna nergens meer last van. Op last van dierenarts gaan we totaal 28 dagen door met het witte spul. De pijnstiller stopt morgen.
Aanbevolen berichten