Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

Ik ben Marloes, ik heb me aan gemeld op dit forum, omdat ik met de handen in mijn haar zit over mijn lieve meisje.

Sorry dat ik me dus niet eens fatsoenlijk heb voorgesteld.

Lotje is al sinds vorige week Vrijdag heel ziek :'(.

Zo van het een op het andere moment, zo at ze, en was ze nog zo vrolijk, en zo lag ze te hyperventileren, en wilde ze niet meer eten, keutelen of iets.. Ik dacht, dat het een gas aanval was, omdat ze hier helaas vaker last van heeft.

Zaterdag ochtend heb ik direct pijnstillers en infacol gehaald omdat dit vrijdag avond niet meer kon ( alles zat al dicht ). Ik heb die medicijnen gegeven, en dwangvoer. Maar dit hielp niets. Zondag het zelfde verhaal.

Maandag zijn we naar de dierenarts gegaan, die heeft een foto gemaakt van haar buikje, maar daar was niets op te zien. Hij zag wel kleine haakjes op haar kies, maar daar kon ze geen last van hebben zei hij... hij wist niet wat er dan aan de hand zou kunnen zijn, maar ik moest door gaan met pijnstillers en dwangvoeren. Ze knapte niets op, en verslechterde naar mijn idee, dus Dinsdag weer terug. Hij wilde haar de volgende dag op nemen, maar dat wilde ik niet. ( het is achteraf geen goede dierenarts, dus daar laat ik mijn meisje niet achter, maar dat is een lang verhaal ). Daarbij wil ik haar die ellende niet aan doen.

Woensdag zijn we naar een andere dierenarts gegaan, die heeft de haakjes op haar kiesjes weg gevijld, en die kon ook verder niets vinden.

Maar ze knapte nog helemaal niet op, dus Donderdag zijn we weer naar een andere dierenarts gegaan.. Die keek haar onderkant, en daar zat allemaal viezigheid, plakpoep, pus enz.. :'(. Hij zegt, dat het ontstoken is, en dat is waarschijnlijk naar binnen geslagen en een infectie geworden.. :'(. Ik schrok zo.. Nou hebben we Bactrimel stroop gekregen, en moet ik pijn stillers blijven geven. Bactrimel, 1x per dag 1 ML. En de pijnstiller Meloxidyl, 2x per dag 2 druppels, over deze dosering twijfel ik ontzettend, maar ik kan ook nergens een goede dosering vinden van Meloxidyl :(. Ik heb dit gister en vandaag gegeven, maar ze knapt helemaal niet op, ze blijft maar liggen hyperventileren :'(. Eet nog steeds bijna niets zelf, af en toe een klein hapje, maar bijna niets. Dus ik ben nog aan het dwangvoeren met Critical care.

Nou is mijn vraag, weten jullie wat er met mijn Lotje kan zijn? waarom ze niet op knapt? en wat ik moet doen?

Ik maak me vreselijke zorgen :'(. Ik wil mijn liefste niet kwijt..

Alvast bedankt!

Liefs, Marloes.

Geplaatst:

myxomatose??? is ze daar tegen ingeent? als ze konijn myxomatose het heeft moet je haar nu niet meer laten enten! Pas als ze het overleeft heeft, alleen de billentjes in een bakje met koud water zetten en kijken of er maden uit komen.

Geplaatst:

Als ze een infectie heeft dan kan het even duren voor ze opknapt, maar dan zou je nu toch een beetje verbetering verwachten. Wat ze precies heeft is niet te zeggen zo, hoewel ik me niet voor kan stellen dat het myx is hoor.

Heeft ze koorts? Zorg in ieder geval dat je haar kontje goed schoon houdt en blijf hoop houden. Ik heb pas een voedster gehad met een darmontsteking en bij haar duurde het ook vrij lang voor ze opknapte. Pijnstilling weet ik de dosering ook niet van, aangezien ik zelf carprofen gebruik.

Sterkte en heel veel beterschap voor Lotje!

Geplaatst:

Wat ik trouwens niet helemaal begrijp is waar de pus nou precies vandaan komt en wat daar aan gedaan wordt. Is er een wondje of komt de pus van binnenuit?

Geplaatst:

Heel erg bedankt voor jullie reacties, echt ontzettend fijn!

Lotje is wel ingeënt tegen Myxomatose, dus ik weet eerlijk gezegd niet hoe groot de kans dan is, dat ze dat kan hebben? oohh, ik hoop het niet! haar oogjes zien er in ieder geval wel normaal uit..

Ik weet niet of Lotje koorts heeft, daar heeft geen enkele dierenarts naar gekeken.. zelf durf ik dat niet zo goed?

Ik hou haar kontje zeker schoon, en ik heb zeker heel veel hoop, en jou reactie geeft me nog iets meer hoop :). Want super fijn dat jou meisje wel is opgeknapt! :).

Wonder boven wonder heeft Lotje vannacht zelf een blaadje andijvie opgegeten ineens! ik durfde mijn ogen niet te geloven, ik ben zo blij! Haar adem is nu ook iets rustiger, maar nog niet helemaal rustig..

Erg lastig met die pijnstiller, de dierenarts waar ik het gekocht heb, zegt 2 druppels, de ander zei, nee je moet 5 druppels geven, en weer een ander zei, nee doe maar gewoon 2. Ik geef er nu dus ook maar 2, voor alle zekerheid... Maar ja, ik wil ook niet dat ze pijn heeft :(.

Het pus leek van binnen uit te komen, het was niet veel gelukkig.. Ik heb in ieder geval geen wondje gezien. Lotje is gelukkig wel gesteriliseerd, dus dat scheelt hoop ik nog iets... Die pus en vocht kwam volgens de dierenarts door die ontsteking, en daar heb ik die Bactrimel stroop voor gekregen.

Dankjewel..! Ik ben blij met jullie!

Geplaatst: (aangepast)

Oke, dat ze geholpen is betekent dan in ieder geval dat ze geen baarmoederproblemen kan hebben, dat is wel erg fijn. Myx zou ik echt niet bang voor, niets van wat je zegt doet daar aan denken.

Vreemd dat de temperatuur niet opgemeten is, bij ontstekingen is er vaak sprake van koorts. Als je dat zelf niet durft zou ik daar ook niet mee gaan prutsen.

Wat fijn dat ze een blaadje andijvie heeft gehad en weer wat beter ademt, dat klinkt toch alsof het iets de goede kant op gaat. Drinkt ze wel goed uit zichzelf?

Edit: als je haar nekvel iets optilt veert het dan meteen weer terug, of blijft het even staan?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Myxomatose slaat in dit geval echt als een *** op een drumstel hoor. Ze vertoont 0 symptomen daarvan als ik jou zo hoor, het is net zoiets als roepen: Is haar voorpoot niet gebroken?

Vergeet dat maar gewoon.

Fijn dat het wel wat vooruit lijkt te gaan! Ik moet wel zeggen dat ik de ervaring met Meloxidyl heb dat het de eetlust niet bevordert. Maar dat is met meerdere pijnstillers zo en het ene konijn reageert er weer anders op dan het andere konijn. De dosering is 2 druppels per kilo konijn, dus als Lotje 1 kilo weegt klopt de dosering.

Geplaatst:

Heel erg bedankt voor jullie reacties, zo fijn!

Ook bedankt voor de gerust stelling over Myxomatose, ik vond het er ook niet op lijken, maar ik ben zo de wanhoop nabij, dat ik aan alles twijfel, zo slecht van mij ook.

Lotje drinkt inmiddels wel goed uit haar zelf :). Ik heb geprobeerd om haar nekvel iets op te tillen, en het ging wel vanzelf weer terug, zoals ik het zie..

Oneeee... die dosering van Meloxidyl, die is dus niet goed, Lotje is 2.5 kilo, dus ze moet dan zeker 4 druppels hebben! oh ik voel mij heel erg vervelend nu.. ik twijfelde al zo aan die dosering, maar de dierenarts waar ik het koop beweerd dat het goed is... grrr! is er misschien dan een andere pijnstiller die beter is? als Meloxidyl de eetlust niet bevorderd..

Ze probeert wel steeds meer te eten, maar als ze dat probeert, dat eet ze bijvoorbeeld een half blaadje andijvie, dan stopt ze ineens, rent ze paniekerig in het rond, dan duikt ze haar tentje in, en ligt dan heel erg te hyperventileren :'(. Zo verschrikkelijk zielig om te zien gewoon.. hoe kan dat nou? ik denk, en ben bang dat ze gewoon veel pijn heeft steeds :'(. Ze keutelt ook niet, als er al wat uit komt is het diarree met slijm... dat is toch helemaal niet goed? kan dit van die ontsteking komen, of zou het wat anders zijn? toe net zat ze gewoon wat te persen, maar er kwam niets uit.. zo zielig dit :'(.

Sorry dat ik jullie zoveel vraag, maar de dierenartsen hier weten veel te weinig van konijnen :'(. ( ik woon in Twello ). We zijn al eens in Utrecht geweest bij meneer de Boer, en die is top! maar dat is zeker ander half uur reizen voor ons.. en daar word ze echt enorm gestrest van, en als ze zo ziek is wil ik haar dat niet aan doen.. maar ja, als het niet anders kan, dan moet dat maar gewoon..

Geplaatst:

Je zou carprofen kunnen proberen, bij sommige konijnen doet het niet zoveel, maar mijn konijnen reageren hier toch wel goed op. Maar als Lotje meer van de Meloxidyl had mogen hebben dan kan ik me voorstellen dat de pijn niet helemaal weg is.

Goed dat ze goed drinkt, zou zo vervelend zijn als ze ook nog last van uitdroging zou krijgen.

Diarree met slijm is inderdaad zeker niet goed, maar past wel binnen het beeld van een darmonsteking voor zover ik weet. Ik vind wel dat ze echt niet goed genoeg opknapt nog en als ik jou was zou ik toch overwegen naar Utrecht te gaan. Het is even stressen voor haar, maar ik heb ook niet het idee dat je nu echt tevreden bent over de behandeling. Dit kan ik me voorstellen trouwens, het is allemaal wat vaag zo.

Succes in ieder geval en hou ons op de hoogte. En geen sorry voor het stellen van vragen, we snappen je zorgen echt heel goed hoor.

Geplaatst:

Ojaa, Carprofen heb ik ook eens gehad, dat werkte naar mijn idee nog minder.. :(. Maar dat kan ik ook mis hebben. Ik ga nu in ieder geval 4 druppels Meloxidyl geven, en dan hoop ik dat dat iets helpt..

Ahw, en voor een darmontsteking, is daar die Bactrimel stroop wel goed voor? of moet ze er nog iets anders bij hebben?

Als mijn meisje niet opknapt dan gaan we inderdaad maar naar utrecht.. als het niet anders kan dan doen we dat, ik vind het niet erg hoor, ik heb alles voor haar over, maar ze vind dat reizen zo stressvol.. :(. Maar ja, aan de andere kant, nog 10 keer hier naar een dierenarts geeft misschien nog meer stress.

Wel is mijn angst heel groot dat als we naar Utrecht moeten, dat hij Lotje dan weer op wil nemen.. dat moest toen ook.. toen was ze nog veel zieker :'(. Maar dat wil ik liever niet.. ik wil haar niet in de steek moeten laten.. zijn jullie bekend met de Boer? kan hij ook konijnen gewoon behandelen zodat ze dezelfde dag weer naar huis mogen, of is zijn manier van behandelen juist op nemen? ik ben hem dat zelf vergeten te vragen toen, van de schrik..

Ow zo super bedankt, ik ben zo blij met deze hulp!

Geplaatst:

Weet je wat je anders ook zou kunnen doen morgen? Even bellen naar Utrecht, of desnoods mailen en de situatie voorleggen. Zij kunnen je vast verder helpen met de vragen over medicijnen. Denk dat je daar meer aan hebt dan het advies van mij, ik kan namelijk niet meer vertellen dan mijn eigen ervaringen, maarvoor zover ik weet wordt bactrimel wel bij darmonstekingen gebruikt

De Boer hoor ik goede verhalen over en ik denk niet dat hij haar opneemt als het niet nodig is.

De meeste konijnen vinden reizen erg stressvol, maar het is wat je zegt, beter een keer naar een arts waarvan je weet dat hij er verstand van heeft dan 10 keer Zonder resultaat.

Kijk even aan hoe het nu gaat met de pijnstilling en anders gewoon contact opnemen met Utrecht, overleggen kan altijd.

Geplaatst:

Inderdaad, ik zou even kijken hoe het gaat met de hogere dosis pijnstilling, het klinkt echt alsof ze pijn krijgt door te eten. Ik heb voor je op het doosje gekeken dat ik hier heb liggen en er staat echt 2 druppels per kilo konijn op en ik heb een goede konijnkundige dierenarts waar ik erg op vertrouw.

Wat ik wel zat te denken, een druppel is natuurlijk best relatief...Of misschien heb je een ander spuitje erbij gekregen of zo dat jouw dierenarts een andere dosering aangeeft? In ieder geval, heel veel verschil kan het niet maken en van mijn dierenarts kan ik je ten minste 100% zeker zeggen dat ie echt wel weet wat ie doet.

Toch denk ik dat het wel beter is zélf een andere dierenarts te bellen iig, een goede dierenarts is nu gewoon belangrijk en het enige waar je echt wat aan hebt.

Over andere pijnstilling vind ik het moeilijk je advies te geven, zoals ik al zei het ene konijn reageert anders dan het andere konijn en de andere soorten pijnstilling waar ik persoonlijk ervaring mee heb gaf ik altijd in combinatie met andere medicatie, en het is met pijn altijd lastig dat een konijn ook dáárdoor niet goed eet, alleen zit en daarom niet eet, etc.

Alleen bij die Meloxydil weet ik het vrij zeker dat het daar aan lag.

Geplaatst: (aangepast)

Sorry voor de wat late reactie.

Bedankt voor het goede idee, en het mee denken, zo fijn!

Ik heb vrijdag al een mailtje gestuurd naar De boer en alles uitgelegd, en ook gevraagd over de medicijnen, en naar wat ik nu het beste kan doen. Maar ik heb nog geen reactie terug.. Dat begrijp ik wel, want hij is heel druk. Daarom voel ik me dan bezwaard om naar hem te bellen.. ik ben dan bang dat ik als lastig over kom.. Maar goed, ik wacht nog even, en anders moet ik van mezelf wel even bellen :).

Ik heb Meloxidyl in zo'n bruin flesje gekregen, met zon druppel pipetje er in, zo'n glazen druppel pipetje. Zelf heb ik een 1 ml spuitje waar ik het mee geef. Ik deed daar dan die 2 druppels in, nu geef ik er 4, en dat lijkt wel beter te gaan! :D. Ze eet steeds een beetje meer, en niet na elke hap dat ze zo gek begint te doen.. hoewel ze nog wel snel ademt en soms in paniek raakt, of weg kruipt.. Maar het is in ieder geval wat minder.. gelukkig! ik hoop dat dit steeds wat minder word.. Ze is dus gelukkig wel wat verbeterd, maar er zit nog duidelijk iets niet lekker..

Ik heb gister even gebeld met de dierenarts waar we het laatst zijn geweest, die die ontsteking ontdekte. Om te vragen hoe lang ik die Bactrimel moet geven ( ook hiervan alleen een bruin flesje met niks er op ), en om te vertellen hoe het nu met Lotje is.

Hij zei dat ik vandaag nog 1 keer de Bactrimel moest geven, en dan kijken hoe het gaat, maar als ik morgen nog geen verbetering zie, dan wil hij Lotje nog een keertje zien, om te kijken of er nu toch een verstopping of iets bij zit.. en om te kijken wat hij verder nog voor Lotje kan doen.. Misschien weet hij toch wat meer van konijnen dan ik denk... ik weet het niet. Het is een lieve man, maar hij is buitenlandse, en praat niet heel goed nederlands, dus hij zei niet heel veel, en gaf me zo dat flesje mee enzo, zonder bijsluiter of iets.. dat maakt me dan zo onzeker.. Maar dat ligt ook aan mezelf, ik ben te bang dat het niet goed genoeg is voor Lotje. Ik wil zo graag het aller beste voor haar.

Nu zit ik weer in twijfel, of morgen terug naar hem, mocht het nog niet verbeterd zijn, of toch een afspraak maken bij de Boer... Pff, lastig zeg!

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte :).

aangepast door Marloess
Geplaatst:

Vind het fijn om te horen dat ze toch iets opknapt, maar het gaat dus duidelijk nog niet goed genoeg.

Lastig hoor, ik denk dat je echt je gevoel moet volgen. Succes!

Geplaatst:

Wat lief dat je dat vraagt, dankjewel!

Sorry dat ik zelf nog niets gestuurd had :(. Het lijkt een stuk beter te gaan met Lotje! :D. Ik moest Dinsdag voor de laatste keer die Bactrimel geven, dat heb ik gedaan. Stukje voor stukje knapte ze iets op, alleen ze keutelde nog niet. Het snelle ademen werd wat minder, maar was nog niet over. Vandaag heeft ze gelukkig wat gekeuteld en nu is het snelle ademen ook een stuk minder gelukkig! Eten doet ze goed, ik heb lekkere kruiden voor haar gekocht, en daar eet ze wel goed van, maar ook de groenten pakt ze steeds een beetje meer :D. Ik durf het bijna niet te geloven, ik was vorige week zo doods bang dat ik haar zou verliezen, zo ziek was ze :'(. Ik hoop zo erg, dat het goed met haar blijft gaan!

Nogmaals super bedankt voor jullie hulp, ik ben jullie zo dankbaar!

Geplaatst:

Oh wat goed dat het toch steeds iets beter lijkt te gaan met haar. Ik hoop echt dat de stijgende lijn doorzet.

Super!

Geplaatst:

Heel fijn om te horen! Kan me voorstellen dat je vreesde dat het moeilijk ging worden want het klonk ook echt niet goed.

Hopelijk gebeurt het niet weer, ik weet niet wat de oorzaak is van zo'n infectie?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .