Zonnebloem Geplaatst: 21 augustus 2013 Geplaatst: 21 augustus 2013 Hallo,Ik heb gisteren twee voedsters laten castreren en ik ben er een beetje uit wat betreft dwangvoederen dus wat vraagjes. Ze zijn gisteren thuis sinds 15:00 en eentje heeft al wat wortelhapje zelf opgelikt maar de ander eet nog niks. Dus heb ik ze net allebei 10 ml gedwangvoerd, ben ik te vroeg daarmee? En is het voldoende? Ik dacht zelf om over vier uur weer te dwangvoeren, misschien nog iets meer geven dan? Ik ben het ff kwijt hoe het ook alweer moest, heb het al een tijdlang niet hoeven doen namelijk. Er ligt verse tijm, peterselie, komkommer, appel en een schoteltje pap, dat poeder wat je ze ook dwangvoert. En nog witlof. Een heeft wel de tijm gegeten, de ander nog niks. Ik heb carprofen door de dwangvoeding gedaan. De operatie is bij beide prima verlopen, gasnarcose, en ze waren allebei lekker snel wakker en alert. Pien weegt 4 kilo en Bonny 3. Dus hoeveel dwangvoeding moeten ze dan krijgen over een etmaal? En om de vier uur doen? Ik kom steeds langs en hou de kruiden onder hun neus etc. En tijdens de operatie kwam mijn dierenarts erachter dat Pien een gekke plek heeft in haar wam, ze is flink afgevallen de afgelopen maanden, van 5 naar 4 kilo, ze stonden op 'dieet'. En ik denk dat daardoor haar wam meer is gaan plooien en nu is zo'n huidplooi vastgegroeid in de huid. Heel gek, het is geen wond ofzo en niet ontstoken, maar het moet er natuurlijk wel uit. Dat kon helaas niet tijdens de castratie dus nu moet ze over een maand een 'boob-job' waarbij dat stuk eruit wordt gesneden, anders zou het wel eens een gezwel kunnen worden. Ik had niks aan haar wam gevoeld, hij was alleen minder vol en dik, maar die plek zat helemaal bovenaan bij haar nek. Ik ben wel blij dat ie het gevonden heeft, had nog nooit gehoord van zoiets. Maar goed, eerst maar herstellen van de castratie.
Gast Geplaatst: 21 augustus 2013 Geplaatst: 21 augustus 2013 Ik vind het lastig om te zeggen hoeveel en hoevaak je moet dwangvoeden, dit verschilt voor mij toch per situatie.Je moet natuurlijk zorgen dat ze niet zo vol zitten dat ze zelf niet de behoefte voelen te gaan eten.Om de 3 a 4 uur wordt vaak aangeraden en volgens de folder van critical care zou er 50 ml per kilo per etmaal gegeven moeten worden, maar dit geldt dan voor zieke dieren die echt niet zelfstandig eten. Bij twijfel blijft het beste om even met de da te overleggen.Ondertussen vooral lekkere dingen blijven aanbieden en "pesten" met groenvoer.Wat raar van die plek zeg, had het nog nooit gehoord, wel iets om bij mijn eigen dame in de gaten te houden.Beterschap voor de dames!
Zonnebloem Geplaatst: 21 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2013 Dankjewel, ik wil ze inderdaad ook niet teveel geven omdat ze dan al vol zitten en zelf niet gaan eten. Ik ga ze maar nog eens plagen met lekkere dingen. Ze zijn wel goed alert en hoppen wat rond. Het dwangvoeren gaat redelijk dus ik maak me niet echt zorgen. Ze zien er niet uit alsof ze pijn hebben of echt niet lekker zijn dus ik neem aan dat het eten wel zal komen. Bij Pien zie ik alleen nog geen plas en keutels, bij Bonny wel al.Gek he, van die plek. Ik was hartstikke trots dat ze zoveel is afgevallen maar ik denk dat dit toch een minpuntje van het afvallen is. Ik weet het niet zeker, de dierenarts vroeg zich ook af hoe het was gekomen maar hij kon zien dat er huid met vacht in elkaar gegroeid zat. Ik moet het voor nu goed in de gaten houden, als het wel gaat ontsteken, moet ze aan de antibiotica. Hij vond dus dat er een maand tussen twee narcoses moet zitten en dat vind ik ook wel verstandig. Ik hoop alleen niet dat het toch nog gaat ontsteken want hij heeft het wel een beetje uit elkaar getrokken. Dus we houden het gewoon goed in de gaten en dan over een maand kan het weggesneden worden. Wel suf want dan duurt het nog langer voor ze gekoppeld kan worden. Maar ja, het is niet anders. Ik had ze ook niet te dik moeten laten worden natuurlijk. Ik gaf ze teveel biks. Ik vind het nog steeds lastig om te bepalen wat hun ideale gewicht nou moet zijn, het zijn allemaal kruisingen tussen een Vlaamse reus en een middenmoot konijn, en vier zijn ongeveer 3 kilo en twee zijn ongeveer 4 kilo. Die zijn allebei ook groter van formaat dan de andere. Bonny was niet te dik, hebben ze al gezegd, nu moet ik alleen nog vragen of Pien nog meer af moet vallen. Dat wist de assistente niet. Maar goed, eigenlijk moet Pien dus gewoon plastische chirurgie, alleen wel noodzakelijke natuurlijk. Ik ga de wam van die andere van 4 kilo ook eens inspecteren.
Zonnebloem Geplaatst: 21 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2013 Hihihi, nou, ik geloof dat het wel goed gaat komen. Ze hebben allebei wat kruiden gegeten, onder groot protest. Pien viel me zelfs aan, nou, ik denk niet dat ze zich dan erg ziek voelt. Ze heeft nog pit zat in ieder geval. Ik heb de kruiden onder hun neus gehouden tot ze er een hap van namen. En toen keken ze me allebei beledigd aan, zo van, heb je nou je zin?! Moet dat nou! Nou ja, 1-0 voor mij, zeg maar, haha. Pien's wam is wel een beetje opengetrokken, het is een vreemd gezicht. Het ziet er wel rauwig uit nu, ik mocht er acederm op doen maar ik heb alleen spray. Als ik dat er nu op spuit, springt ze waarschijnlijk van schrik uit de kooi. Wat een vreselijke dingen eigenlijk, die meterkooien, zo zie je eens hoe dat eruit ziet met een flink konijn erin. Je snapt niet dat mensen denken dat dat wel voldoende is, maar ja, voor nu is het handig. Ik zal eens een foto maken van die plek.
Gast Geplaatst: 21 augustus 2013 Geplaatst: 21 augustus 2013 Fijn dat ze in ieder geval iets hebben gegeten nu, het is misschien niet veel, maar het begin is er.
Zonnebloem Geplaatst: 21 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2013 Ik weet al wat ik niet goed heb gedaan, ik heb de carprofen door de dwangvoeding gedaan maar daardoor kregen ze niet voldoende binnen. Dus heb ik ze nu de dosis apart gegeven. Even kijken of dat helpt. Ze eten nog niet zelf, maar plassen en keutelen wel.Is het bij voedsters ook zo dat het even duurt voor de hormonen zijn gaan liggen en zo ja, hoe lang? Ik kan het niet vinden in de konijneninformatie.Wat wel vervelend is, de dwangvoeding en medicatie liep een beetje in die plek, die nu rauw is. Dus ik moet haar zo poetsen, anders gaat dat nog ontsteken. Ik denk dat ik haar iets eerder eraan geopereerd wil hebben dan over een maand, misschien doet het wel pijn bijvoorbeeld. En nu is er een grotere kans dat het toch gaat ontsteken.
Gast Geplaatst: 21 augustus 2013 Geplaatst: 21 augustus 2013 Bij mijn voedster heeft het een aantal weekjes geduurd met de hormonen. Het eten komt waarschijnlijk ook gauw wel weer, ze keutelen en dat is al een mooi begin.Ik zou die plek maar goed in de gaten houden en als het erger wordt even overleggen of het niet toch eerder kan. Zou wel zou prettig zijn dat dit gebeurt eer het gaat ontsteking, want dan ben je veel verder van huis.
Aanbevolen berichten