Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week twee konijntjes. Het zijn mijn eerste dus ik ben nog in de leerfase...Daarom heb ik een vraag over keutels. Ik vind de laatste dagen niet alleen de gewone keutels (schoolvoorbeeld zeg maar) maar ook kleine iets donkerder keutels (niet in een massa aan elkaar zoals blindedarm keutels). Ik heb een beetje zitten observeren en zover ik kan zien komt niet het ene soort uit het ene konijn maar leggen ze allebei ook de gewone keutels.

Is het normaal dat de keutels zo varieren? Of ligt dit aan hun voeding? Ze zijn allebei 9 weken oud en aten al bij hun fokker groenvoer en droogvoer. Ze hebben alleen wel voor het eerst een paar nieuwe soorten groenvoer geprobeerd bij mij dus ik vroeg me af of deze keutels misschien een teken zijn dat ze die soorten niet zo goed kunnen hebben.

Alvast bedankt! :)

Geplaatst:

Keutels variëren inderdaad naargelang de voeding. Kleinere en donkerdere keutels komen meestal doordat ze minder hooi eten. Eten ze voldoende hooi, of eten de laatste dagen minder hooi? Kleinere keutels kunnen ook wijzen op een beginnende verstopping, maar gezien hun leeftijd lijkt me dit onwaarschijnlijk, ook al omdat ze ook gewone, grote keutels leggen.

Geplaatst:

Dus om verstopping hoef ik me niet te druk om te maken? Ze eten verder hun droogvoer goed (kunnen ze niet genoeg van krijgen...) en drinken goed. Ze eten misschien iets minder hooi inderdaad. Ik ben twee/drie dagen geleden over gegaan naar een nieuw merk. Misschien dat ze die minder lekker vinden :P

Geplaatst:

Ik dénk niet dat je voor verstopping bang moet zijn, ik heb het toch nog nooit gehoord bij zulke jonge dieren. Hoeveel droogvoer geef je ze? Vaak wordt gezegd dat ze zoveel mogen als ze willen, maar dit klopt niet helemaal. Eigenlijk moet je voeren naargelang het gewicht dat ze volwassen zullen hebben. Zullen ze bv 2 kg gaan wegen, dan mag je ze nu net zoveel geven als een dier van 2 kg. Dat kan al helpen om hen meer hooi te laten eten. Of eens afwisselen van merk, sommige soorten eten ze liever dan andere.

Geplaatst:

Ze krijgen ongeveer een bak - 1,5 bak per dag. Ik zal even nagaan bij de fokker hoeveel de ouders wegen, hoeveel zij gaan wegen zal afhangen of ze de moeder of vader achter aan gaan ^^

Wat betreft de keutels, ik zal het even in de gaten houden, even kijken of ze richting gewoon gaan. En anders misschien een keertje ananassap geven voor de zekerheid.

Bedankt iig :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .