Ga naar inhoud

Konijntje met hazenlip.


Sascha

Aanbevolen berichten

Lieve bunnybunchers,

Vandaag zijn wij naar de dierenwinkel geweest voor een katten voerbak. En we kwamen thuis met een konijn... Niet de bedoeling natuurlijk, maar Sjakie kon ik niet laten zitten.

Ik kijk altijd even bij de diertjes in de dierenwinkel en zag een klein konijntje van ongeveer 5 weekjes oud zitten. Ik aai ze altijd even, en dit diertje bleek erg lief te zijn. Niet dat dat het punt was dat mij overhaalde om een konijn uit de dierenwinkel mee te nemen. Er zijn wel meer lieve konijnen natuurlijk.

Wat mij opviel was het gekke bekkie van dit konijntje. Na verder gekeken te hebben zag ik dat hij een hazenlip heeft. Zijn tandjes zien er voor zover ik nu gekeken heb wel goed uit.

Die hazenlip was hetgeen wat ervoor zorgde dat ik dit konijntje mee wilde nemen. Ook heeft Sjakie (zo heet het kleintje inmiddels) een bonkje bdk aan zijn kontje hangen. Dit zal ik zo snel mogelijk weghalen. Hij is erg levendig en erg ondeugend.

Na een overleg van slechts 10 seconden was het duidelijk dat dit beestje mee naar huis ging. Wel gratis natuurlijk, voor een konijntje wat niet gezond is ga ik niet betalen. De dierenarts zal in de toekomst denk ik nog wel wat aan ons verdienen denk ik ;-).

Ik vroeg mij af of er meer mensen hier op het forum zijn die wel eens een konijntje hebben gehad met een hazenlip, en zo ja, hoe de ervaringen daar mee zijn? Is er een grote kans dat de stand van het gebit veranderd?

Sjakie heeft net al wat brokjes gegeten, dat gaat goed. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dat is een stuk duidelijker! Persoonlijk denk ik - maar weet ik dus niet zeker - dat dit vooral cosmetisch is. Het zou mij niet verbazen als het bijvoorbeeld net als een missend oortje of staartje gewoon door mams gedaan is. Maar ik heb hier geen ervaring mee, dus is puur een losse gedachtegang.

Maar verder gaand op die gedachtegang lijkt me niet dat het problemen voor het gebit op levert. Is het wel een aangeboren afwijking dan ligt dat misschien anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eigenlijk ook dat het om een "ongelukje" gaat, een lidteken. Een hazenlip is echt een spleetje en ziet er niet zo verfrommeld uit.

Z'n tandjes staan op de foto mooi recht, hij eet, ik denk dat je je niet echt zorgen hoeft te maken.

Mocht het wel een echte hazenlip zijn dan kan het zich beperken tot alleen de lip, of doorlopen in de kaak en/of gehemelte. Bij de laatste twee had hij de 5 weken denk ik niet gehaald...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het wel een echte hazenlip zijn dan kan het zich beperken tot alleen de lip, of doorlopen in de kaak en/of gehemelte. Bij de laatste twee had hij de 5 weken denk ik niet gehaald...

Nogmaals, alle konijnen hebben een hazenlip, daarom heet het ook zo..

Het ziet er inderdaad gek uit, hopelijk gewoon een litteken waar hij verder geen last van heeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, alle konijnen hebben een hazenlip, daarom heet het ook zo..

Ik denk eerder andersom; Een "hazenlip" is een ernstige, medische afwijking, vernoemd naar de lip van hazen. Ik kan me niet voorstellen dat alle konijnen en hazen dat spleetje in hun lip hebben door een genetische afwijking.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Louis bij mij heeft ook een wat afwijkend mondje maar bij hem is het aan de onderkant waar er een stuk lip mankeert.

Je ziet het enkel van dichtbij en dan ziet het er wat gek uit, water drinken verloopt bij hem ook wat raar ;). Mijn DA had het ook nog nooit gezien maar zijn tanden zijn perfect in orde dus zorgen maak ik me er niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, alle konijnen hebben een hazenlip, daarom heet het ook zo..

Ik denk eerder andersom; Een "hazenlip" is een ernstige, medische afwijking, vernoemd naar de lip van hazen. Ik kan me niet voorstellen dat alle konijnen en hazen dat spleetje in hun lip hebben door een genetische afwijking.....

Alle konijnen hebben toch een bovenlip wat bestaat uit twee delen? Dat is toch normaal, of snap ik nu totaal niet wat je schrijft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er inderdaad vreemd uit.

Zolang de kaak en het gebit goed op elkaar sluiten en hij kan goed eten ,lijkt t mij geen probleem.

Het lijkt mij trouwens wel aangeboren en niet door een trauma, maar ik ben geen dierenarts :$

Ik heb wel een zwak voor dieren met minpuntjes ,wat een scheeeeeetje!!:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .