Ga naar inhoud

konijn door ander konijn kaalgeplukt


wava

Aanbevolen berichten

Mijn konijn is uit logeren geweest tijdens de vakantie en is door een ander konijn op zijn rug kaalgeplukt (rt zit mindrt haar en op een klein plekje van een paar milimeter is zzelf het haar weg, groeit dit weer aan. Het is zeker geen schurft of mijt, maar het is dus gekomen doordat hij 2 weken bij een andere voedster zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein rond plukje?

Ik had laatst bij Kyra dat ze een plukje haar op dr rug kwijt was. Zat ook een mini korstje. En nog wat minder behaarde plekjes.

Het kwam hier van het rijden, ze pakken dan haar vast op de rug. Rent je konijntje weg wordt het haar dus uitgetrokken.

Het is hier inmiddels al bijna helemaal terug gegroeid. Maar nu heeft Leyla een kale plek :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is idd maar een klein plekje dat nu kaal is. Weet iemand ook hoe lang dit weer gaat duren, voordat het weer volledig is aangegroeid, misschien pas tijdens de wintervacht? Sorry voor de typefouten het was gisteren al laat toen ik het bericht typte en ik kan het volgens mij niet meer verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puk had ook een hele kale plek door urinebrand en ik zag dat het na een week al weer bedekt was met kleine haartjes waar het eerst alleen huid was. Na een week of 3 was het echt al weer flink gegroeid.

Enne volgende keer je konijn niet meer zomaar tijdelijk bij een ander zetten hĆØ! Konijnen zijn graag samen, maar dan wel voor het leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nu Reusje dat zegt... ik denk te lezen dat het om een ram gaat die bij een voedster is gezet :arf:

Wava, is het nu niet mogelijk dat de voedster zwanger is?

Mijn konijn is idd een ram, maar het andere konijn is een gesteriliseerde voedster. Dus er zullen geen nakomelingen van komen. Mijn ram wil ik laten castreren, zodat ik er een voedster bij kan zetten. Maar omdat hij bij zijn vorig eigenaar altijd alleen zat wilde ik even weten wat hij van een ander konijn vond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk konijn is natuurlijk hetzelfde. Elk konijn is graag bij een ander konijn, het zijn nou eenmaal groepsdieren, maar dan wel een konijn met wie het klikt en voor het leven. Een ongecastreerde ram bij een geholpen voedster zetten is zielig, geen wonder dat die voedster van zich af heeft gebeten, hij heeft waarschijnlijk de voedster verkracht. Je kunt niet willekeurig 2 konijnen zomaar bij elkaar zetten, dat is vragen om problemen. Ze moeten rustig op neutraal terrein gekoppeld worden. Het valt me eerlijk gezegd mee dat het niet verder uit de hand gelopen is.

Goed dat je je ram gaat laten castreren! Bij een opvang kun je vast een leuke voedster voor hem vinden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk konijn is natuurlijk hetzelfde. Elk konijn is graag bij een ander konijn, het zijn nou eenmaal groepsdieren, maar dan wel een konijn met wie het klikt en voor het leven. Een ongecastreerde ram bij een geholpen voedster zetten is zielig, geen wonder dat die voedster van zich af heeft gebeten, hij heeft waarschijnlijk de voedster verkracht. Je kunt niet willekeurig 2 konijnen zomaar bij elkaar zetten, dat is vragen om problemen. Ze moeten rustig op neutraal terrein gekoppeld worden. Het valt me eerlijk gezegd mee dat het niet verder uit de hand gelopen is.

Goed dat je je ram gaat laten castreren! Bij een opvang kun je vast een leuke voedster voor hem vinden :)

Mijn konijn heeft bij de vakantieopvang, maar tijdelijk bij de gesteriliseerde voedster(de momenten van de ren op het gras) gestaan en het vreemde was dat hij dus niet begon te paren, maar wel de voedster bovenop hem. Ik wil mijn konijn laten castreren, maar omdat hij een moeilijke eter is ben ik bang dat hij nog minder gaat eten. Groente hoeft hij niet(ik heb echt alles geprobeerd, behalve bloemkool, daar neemt hij een hapje van, maar biks eet hij weinig(vergeleken met de cavia's die ik voorheen had) Wel is hij volledig gecontroleerd vanmorgen door de DA. Zijn tanden zijn oke en hij heeft ook geen haken op de kiezen.

aangepast door wava
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaan niet minder eten door castratie hoor! Alleen misschien even op de dag dat hij zich niet zo lekker voelt, maar daarna heeft dat geen invloed meer. Het is een kleine ingreep die door verschillende dierenartsen zelfs onder plaatselijke verdoving uitgevoerd wordt, daar kun je naar informeren, dan is het risico nog kleiner. Heb je weleens andere biks geprobeerd? En eet hij wel hooi? Het kan heel goed zijn dat hij beter gaat eten als hij samen leeft met een ander konijn, ze willen dan vaak hebben wat de ander ook heeft, de rotzakken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere soorten biks geprobeerd. Hij krijgt nu 2 verschillende de gewone biks en de gemengde biks van de DA. Verder eet hij wel hooi. Hooi wil hij dan weer niet uit een hooibal eten, maar als ik het los in het hok leg eet hij het wel. Hij is trouwens wel gek op brood, maar daar geef ik hem niet teveel van, omdat ik bang ben dat hij dan helemaal geen biks meer eet. Het is een dwergkonijn en ik geef hem 2 handjes biks, maar daar doet hij 2 dagen over. Of mijn cavia's waren van die vreetzakken haha. die aten alles op.

En castreren, wat is de meest pijnloze manier. Ik wil echt dat hij geen pijn heeft. Is een volledige narcose niet beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een verdoving voelt hij niks, met een narcose ook niet, dus dat maakt niet uit. Zonder narcose zullen ze natuurlijk wel wat meer stress ervaren dan met, want daar maken ze als ze onder zeil van niks van mee. Maar een narcose is niet niks voor een konijn en dat is het onderdeel waar het meeste risico aan kleeft, vooral bij zo'n kleine ingreep als een castratie. Niet elke dierenarts doet het, daar zou je even voor rond moeten vragen, maar ik vind er zeker wat voor te zeggen om alleen plaatselijk te verdoven, vooral als je bang bent voor risico's die aan een operatie kleven. Plaatselijke verdoving is minder risico dan narcose, maar narcose is ook prima bij een dierenarts die verstand heeft van konijnen, dat is een overweging die je toch zelf moet maken. Zelf zou ik indien mogelijk altijd kiezen voor plaatselijke verdoving boven gehele narcose.

Over het voeren, hoeveel is een handje biks? Dat is wel vlug te veel. Ze hebben maar weinig biks nodig. De richtlijn is zo'n 25 gram per kg lichaamsgewicht van je konijn. Ik geef zelf veel minder dan dat. Ik heb 2 konijnen van 1800 gram en zij krijgen samen 40 gram science selective per dag, dus dat is maar zo'n 11 gram per kg. Brood kun je inderdaad beter niet teveel, of zelfs nog beter helemaal niet geven. Het is niet goed voor ze, er loopt een topic over.. *even zoeken* http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?73382-brood

Wat zegt je dierenarts over het gewicht van je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een verdoving voelt hij niks, met een narcose ook niet, dus dat maakt niet uit. Zonder narcose zullen ze natuurlijk wel wat meer stress ervaren dan met, want daar maken ze als ze onder zeil van niks van mee. Maar een narcose is niet niks voor een konijn en dat is het onderdeel waar het meeste risico aan kleeft, vooral bij zo'n kleine ingreep als een castratie. Niet elke dierenarts doet het, daar zou je even voor rond moeten vragen, maar ik vind er zeker wat voor te zeggen om alleen plaatselijk te verdoven, vooral als je bang bent voor risico's die aan een operatie kleven. Plaatselijke verdoving is minder risico dan narcose, maar narcose is ook prima bij een dierenarts die verstand heeft van konijnen, dat is een overweging die je toch zelf moet maken. Zelf zou ik indien mogelijk altijd kiezen voor plaatselijke verdoving boven gehele narcose.

Over het voeren, hoeveel is een handje biks? Dat is wel vlug te veel. Ze hebben maar weinig biks nodig. De richtlijn is zo'n 25 gram per kg lichaamsgewicht van je konijn. Ik geef zelf veel minder dan dat. Ik heb 2 konijnen van 1800 gram en zij krijgen samen 40 gram science selective per dag, dus dat is maar zo'n 11 gram per kg. Brood kun je inderdaad beter niet teveel, of zelfs nog beter helemaal niet geven. Het is niet goed voor ze, er loopt een topic over.. *even zoeken* http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?73382-brood

Wat zegt je dierenarts over het gewicht van je konijn?

De dierenarts zei dat hij een prima gewicht had. Maar bij de opvang vonden ze dat hij weinig at. Misschien zijn ze daar alleen middelgrote en grote konijnen gewend? Mijn dwergkonijn doet dus 2 dagen met 1 vol bakje voer. Net heeft hij ook een hele sperzieboon gegeten. Nu gaat hij over 1 maand mee op kamers. Ik heb een kamer van 14m2. Nu vroeg ik mij af of ik er wel een 2e dwerg bij kan zetten. Ik weet niet of een binnenkooi van 1.5m breed groot genoeg is, want helaas heb ik geen tuin meer en kan hij overdag niet in de ren, wel zou hij in mijn kamer los kunnen als ik thuis ben en maak ik mijn kamer konijnproof. Maar kan ik hem dan toch het beste koppelen, ondanks mijn wat kleinere kamer? Ik heb hem nu een paar weken, want voorheen zat hij bij iemand in een hok van 60 bij 60 en altijd alleen, dat vond ik zielig, zeker omdat hij schuw was, wat nu niet meer is. Hij komt nu lekker languit op schoot liggen en likt mij constant, maar toch lees ik dat een vriendinnetje nog beter voor hem is. Nu heb ik nog vakantie en ben de hele dag thuis. Per september heb ik college. Kan ik hem beter nu castreren(hij is 1 jaar) en is het van belang om na de castratie de hele dag thuis te zijn om hem in de gaten te houden, of kan je wel een middagje weg?

aangepast door wava
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sperziebonen zijn giftig voor konijnen, die zou ik niet meer geven, kijk hier maar even:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?45117-Veilige-en-giftige-planten-groenten

Een vol bakje voer is ook wel veel voor een dwergje, probeer het eens af te meten op zijn gewicht, kijken wat voor hoeveelheid je dan hebt, want ik vermoed dat dat een boel minder is.

Koppelen is altijd het beste, het zijn nou eenmaal groepsdieren en als je eenmaal twee verliefde konijntjes hebt weet je dat het de enige juiste keuze is. Maar ze hebben wel de ruimte nodig natuurlijk. Je hebt ook rennen die je kunt opvouwen, dan haal je hem weg en zet je hem in een hoek als je thuis bent, maar kunnen ze er toch in als je er niet bent. Als je kamer helemaal konijnproof is kunnen ze dan ook wel los als je er niet bent.

Ik zou hem zsm castreren, bij rammen is het niet zo'n zware ingreep, je zult erge pech hebben als je hem moet verplegen die dag, dat loopt wel los. Je hoeft hem niet de hele dag in de gaten te houden. Gewoon even in de gaten houden dat hij eet en keutelt en dan kun je best een middagje weg hoor :yes:

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .