Yvon16 Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 Hallo,Vandaag is vast komen te staan dat mijn lieve Koos helaas E. Cuniculi heeft. Zijn er mensen die hier ervaring in hebben?Ik ben donderdag bij een konijnkundige dierenarts geweest omdat Koos slomer werd, minder goed at en soms ineens gedesorienteerd leek. Daarnaast had hij 1 aanval gehad waarbij hij 20 sec om zijn as aan het draaien was.Dierenarts had toen wel E. Cuniculi in zijn achterhoofd maar omdat Koos verder goed reageerde, zijn kop niet scheef hield enz moest ik hem in de gaten houden. Wel zijn er toen haakjes van zijn kiezen verwijderd.'s Avonds had hij weer een aanval, meteen gebeld uitleg gekregen en vanochtend weer om 8:30 op de stoep gestaan bij de dierenarts. Koos is daar gebleven, ze hebben een foto van het koppie gemaakt om een middenoorontsteking uit te sluiten. Dit was het niet. Vandaar nu de diagnose E. Cuniculi. Heb nu dwangvoer, Cicaral drops en Panacur. Heb hem hier thuis en gelukkig geen aanval meer gezien. Hebben jullie ervaring in hoe dit kan verlopen? En nog tips wat ik verder voor hem kan doen?Zijn vriendinnetje wast hem heel goed. Zij wordt na overleg niet behandeld, heeft geen symptomen en gezien ze drie weken geleden om andere redenen opgenomen is geweest en zich niet wou laten dwangvoeren of medicatie wou laten geven (ook niet bij dierenarts) moet ik haar nu in de gaten houden en pas starten als ze mogelijk verschijnselen krijgt.
Gast Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 Wat rot dat Koos E.C. heeft. Ik hoop voor jullie dat de medicatie zijn werk doet en hij snel weer op mag knappen. Panacur heeft meestal wel een tijdje nodig om zijn werk te doen, dus schrik niet als je de komende dagen nog geen verbeteringen ziet. Bij het pleegkonijn dat ik heb gehad zag je na een week wel verschil en ging het daarna heel snel beter. Heeft Koos ook problemen met de achterhand? In dat geval moet je namelijk het plassen goed in de gaten houden.Heel veel beterschap voor Koos!
Yvon16 Geplaatst: 16 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2013 Koos heeft 2x gehad dat hij iets door zijn achterpoten leek te zakken maar loopt nu net ook even gewoon rond.Goed om te weten dat het langer duurt voordat het evt werkt. Hij is erg eigenwijs met het dwangvoer. Slikt het maar af en toe door rest laat hij zo uit het bekje lopen.Hij heeft net een paar happen witlof gegeten en is nog wel gek op rozijntjes. Weet dat hij er niet teveel van mag maar ben al blij als hij iets eet... Heeft volgens de dierenarts milde symptomen. Hoop echt dat hij het gaat redden... Wil er alles aan doen wat maar kan helpen dus elke tip is welkom.
Nouck Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 De panacur is het belangrijkste nu, dus goed zorgen dat ie dat in ieder geval binnen krijgt. Die rozijntjes zijn echt niet zo'n ramp, straks maar weer op dieet zolang hij nu maar eet! En zoals Emilyrose zegt, de kans is aanwezig dat ie zn plas laat lopen. Een natte kont is niet zo fijn, dus dat ff in de gaten houden. Sterkte!
Yvon16 Geplaatst: 16 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2013 Ga er zeker op letten. Op dit moment laat hij niks lopen gelukkig. Ging zelf net netjes op de bak zitten. Heeft weer een blaadje witlof op en beetje hooi. Panacur neemt hij vrij goed dus dat is mooi!Rende net rond en ligt nu weer uit te hijgen. Blijft wat wankel op zijn poten maar geen echte aanval alleen af en toe kleine rondjes draaien. Verder nog aanhankelijker dan dat hij al was dus dat is fijn!Blijf hem in de gaten houden, vannacht maar op de bank slapen ;-)
Gast Geplaatst: 16 augustus 2013 Geplaatst: 16 augustus 2013 Klink goed allemaal. Ik hoop op een snel herstel voor Koos.
Yvon16 Geplaatst: 16 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2013 Bedankt voor jullie reacties. Koos viel net aan op de sla. Hij eet dus ook weer wat zelfstandig. Hele verbetering met vanmiddag toen hij alleen maar wou liggen.Ga nu proberen iets te slapen en morgen kijken we weer verder.
kruimel_love Geplaatst: 17 augustus 2013 Geplaatst: 17 augustus 2013 ik hoop voor jou en voor Koos dat alles weer goed komt! mijn konijn heeft ec niet overleefd...
Yvon16 Geplaatst: 17 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2013 Koos eet valt weer aan op sla, andijvie en witlof en eet ook af en toe een pluk hooi! Geen aanval meer gehad! Ben er super blij mee! Hopen dat het zo blijft.Hij ligt nog wel veel onder de trap. Hoe lang zouden jullie doorgaan met dwangvoeding? Meneer vind het namelijk echt niet leuk. Slikt de eerste paar keer iets door maar laat het daarna gewoon uit zijn bekje lopen...
Gast Geplaatst: 17 augustus 2013 Geplaatst: 17 augustus 2013 Als hij zelfstandig eet dan zou ik hem niet te veel kwellen met dwangvoer.
Nouck Geplaatst: 17 augustus 2013 Geplaatst: 17 augustus 2013 Mee eens. Hij kan door al dat dwangvoer ook juist weer minder eetlust krijgen. Wel doorgaan met de panacur hoor!
Yvon16 Geplaatst: 18 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2013 Ga stoppen met dwangvoer! Heb koos en lot vannacht gescheiden gehouden om te zien wat hij eet en poept. Flink wat goede keutels en heeft veel hooi gegeten!!! Yes! Gisteravond 1x paniekaanval maar verder is hij rustig. Panacur ga ik in ieder geval mee door tot 20 sept dan moet ik weer langs bij de dierenarts. Nog een week 2x dgs een streepje (is de eerste 10 dgn) en daarna 1x dgs een streepje. Herkennen jullie deze dosering?
Gast Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Ik weet eigenlijk niet anders dan dat de dosering de hele periode hetzelfde is.
Yvon16 Geplaatst: 18 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2013 Zit bij een konijnkundige dierenarts in delft. Wel het gevoel dat ze echt veel weten van nijntjes.Ze zeiden eerst 10 dgn er hard tegen aan en dan onderhoudsdosering. Blijft altijd lastig die doseringen. Wil gewoon het beste voor koos. Iemand anders hier nog ervaringen met panacur?
Gast Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Het zou ook echt kunnen hoor, ik had er zelf alleen nog niet van gehoord. Ik zou ook gewoon het advies van de dierenarts aanhouden.
Yvon16 Geplaatst: 19 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2013 Weet iemand hoeveel een konijn ongeveer per dag hoort te keutelen? Vannacht had ik ong 40 normale keutels van koos. Omdat hij nog slomer is dan normaal twijfel ik weer over dwangvoeding. Hij eet nog steeds alleen hooi en groente (en af en toe rozijntjes waar hij nog op aanvalt). Zijn eetlust is er dus nog wel alleen de brokken van ss laat hij links liggen, ook al voordat ik met dwangvoer starte.Is het erg als een konijn geen brokken eet?En kan het zijn dat hij van de panacur wat slomer is?
Marjoleintje Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 (aangepast) Wat betreft de dosering Panacur: mijn DA gebruikte voor Cas ook een dosering die ik nergens op internet terug kon vinden (Eerst 2 weken 1x per week 3 streepjes Panacur Pasta (1 streepje was bij mij 50 mg fenbendazol), daarna elke 3 weken 3 streepjes.)Ik had er eerst ook wel vraagtekens bij, maar anderzijds vertrouwde ik mijn DA ('t is toch wel een oude rot in het vak - hij gaat in september zelfs met pensioen - en hij heeft veel ervaring, ook met konijnen) , en inmiddels vliegen de grammen er weer aan bij Cas (*even snel afkloppen natuurlijk*). Dus kennelijk werkt het prima. DA's gebruiken vaak doseringen waar ze zelf goede ervaringen mee hebben. Of dieren slomer van Panacur kunnen worden weet ik dan weer niet, misschien iets om even na te vragen. Jouw konijn krijgt zeker de eerste 10 dagen natuurlijk wel een hoge dosering, dus het zou mee kunnen spelen.En het belangrijkste is dat je konijn hooi eet! Dat is nog altijd het beste voor de darmen. En wat groenvoer zorgt ook al voor wat vitaminen. Probeer anders ook eens wat kruiden, dat gaat er vaak ook wel in. Wat hier ook altijd goed gegeten wordt is rietstengels, wilgentakken en gras. Je moet alleen daar wel rustig mee beginnen, als Koos dat nog nooit gegeten heeft. Maar het voordeel is dat het veel structuur/vezels bevat, en wat minder vocht. (Vocht, wat toch wel veel in groenten zoals witlof en andijvie zit, geeft ook een gevuld gevoel - maar heeft weinig voedingswaarde. Je kunt prima een blaadje witlof of andijvie geven hoor, dat wel.)Dat 'ie de biks nog even links laat liggen is jammer. En omdat het wel veel goede voedingsstoffen bevat moet het geen weken duren, maar een paar dagen zonder SS is niet zo erg. Zolang hij verder maar blijft eten, dat is nu het belangrijkste! (je kunt eventueel nog andere brokken proberen, misschien lust hij SS echt niet.) 19 augustus 2013 aangepast door Marjoleintje
Yvon16 Geplaatst: 19 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2013 Helaas in overleg met de da toch weer gestart met dwangvoeding bij koos omdat hij minimaal keutelt nu... De keutels die hij heeft zijn wel normaal.Meneer accepteert de ene keer het dwangvoer prima de andere keer laat hij het uit zijn bekje lopen.Tot afgelopen woensdag viel koos aan op de ss en moest ik uitkijken dat hij niet teveel at, des te gekker dat hij er nu niet naar omkijkt.Hoop zo dat hij het haalt. Nu ong 1x per dag een paniekaanval dus dat valt redelijk mee... Blijf goede hoop houden en evt als hij geen ss gaat eten eind van de week naar de da om zijn kiezen weer te laten checken.
Yvon16 Geplaatst: 19 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2013 Update: koos weigert de ss brokken. Had nog een beetje ss 4+ liggen en meneer zit overheerlijk te eten! Snap het konijnenbrein soms niet geloof ik haha maar ben wel super blij :-)
Gast Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Nou ja mooi dat hij de ss 4+ wel wil eten in ieder geval.
Nouck Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Persoonlijk zou ik niet gaan dwangvoeren zolang hij nog eet. Dat hij weinig keutelt kan natuurlijk ook een beginnende verstopping zijn, bovenop de ec, en dan is proppen met voer misschien niet de meest verstandige keuze. Maar je hebt overleg gehad met een da en dan snap ik wel dat je dit opvolgt! Maar ik begrijp dat ie gewoon even zat was van de gewone ss, gelukkig eet ie de 4+ wel! eigenwijze dingen hihi
Yvon16 Geplaatst: 19 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2013 Hij krijgt er ook al cisaral drops bij. Buikje voelt nog goed volgens de da. Helaas bleef het bij een keer ss4+ eten. Alles weer afgewogen en hopen dat er morgenochtend weer minder in het bakje zit.Nog een andere vraag hoe herken ik urinebrand?Zie bij koos bij zijn rechterachterpoot en klomp haar zitten, lijkt wat vervilt. Kan ik dat wegknippen? Al een stukje gedaan maar hij laat het slecht toe. Heb niet het idee dat hij veel plast en als hij plast doet hij het netjes op de bak. Kan dus ook nog van het verharen zijn maar maak me nu overal zorgen over.Daarnaast zie ik bij lot nu een soort wit velletje bij haar rechter oog. Lijkt een soort slaap alleen krijg het niet los. Iemand een idee wat dit kan zijn? Hou haar ook extra in de gaten omdat ze nu niet meebehandeld wordt omdat mw alles uit haar bekje laat lopen. Zelfs de dierenarts kan haar niet dwangvoeren. Pffff wordt gek van alle zorgen...
Yvon16 Geplaatst: 20 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2013 Update: koos heeft vannacht 50 gr ss4+ brokken op! Op naar de winkel om daar maar een nieuwe zak van te halen :-) Ben zo happy!!!
Nouck Geplaatst: 20 augustus 2013 Geplaatst: 20 augustus 2013 De pootjes zijn dan wel helemaal nat zeg maar. Maar bij echte 'brand' dan is de huid ook rood en geïrriteerd. Die viltbal kun je wel wegknippen inderdaad!
Aanbevolen berichten