Tianbelli Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Beste Bunnybuncher's,Ik liep onlangs tegen een vraag aan waar ik zelf niet echt een antwoord op wist,vandaar dat ik ze hier plaats, misschien dat er eerstehands-ervaringen zijn hiermee?Wij kregen vorige week in onze opvang een nest van 5 jonge konijntjes binnen van nu 2,5 maand,geboren op 2 juni. Ik merkte dat 3 van de 5 konijnen tandproblemen hadden, 2 rammelaars haddenolifantentanden (onderste snijtanden krulde naar binnen in gehemelte, bovenste krulde al licht naar buiten),en 1 voedstertje met malocclusie (tanden staan schots en scheef, niet op elkaar, spleet tussen 2 bovenste snijtanden, slijten dus moeilijk af, 1 van de bovenste snijtanden prikte al in het tandvlees naast de onderste snijtanden).Hup, naar de veearts dus, tandjes zijn weer in orde gebracht, konijntjes eten goed en elke dag komen ze bij.Nu was het advies voor het voedstertje met malocclusie, dat de tandjes het beste getrokken konden worden (later, als ze volwassen is aangezien het kaakbeen nu nog broos is en dat eventueel mee zou kunnen brekenals ze wat te hard wroeten om de tandjes eruit te trekken). Nu dacht ik dat dit wellicht zou komen (aangezien 3 van de 5 tandproblemen hebben) door erfelijkheid.Een week later ging ik hokken ophalen bij de mensen van wie ze kwamen, en ik heb de ouders gezien,nagekeken, en hun tanden lijken perfect, niets te lang, nette stand.Kan het zijn dat dit genetisch wordt overgegeven 2 generaties verder? (Dus dat de ouders misschien 'drager' zijn, of 1 ouder maar.) Of kan er een andere oorzaak liggen dan genetica? Bv.: Als jong konijn niet genoeg hard voer gekregen zodat de tanden konden afslijten, misschien heeft moeder op het nest gaan staan als ze erg klein waren en is er zo iets misgegaan? Allemaal speculaties van mij, maar misschien heb ik het volledig aan het verkeerde eind.Kortom:Wie heeft ervaring met een nest waar veel tandproblemen uit komen, waarvan de ouders hun tanden helemaal OK zijn,het nest is geen inteelt ( volgens de mensen die hun oeps-nest hebben afgestaan aan ons althans) en wat is/was de oorzaak ervan?Groetjes, en alvast bedankt!
Dollie Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Dat is inderdaad erfelijk. Dat de ouders het niet hebben, wil niet zeggen dat ze het niet dragen. Je weet bijvoorbeeld niet of broer of zus toevallig olifantstanden had.. Andere oorzaken zijn er wel, inderdaad foute voeding, een 'ongelukje' (tralieknagen wat niet helemaal goed gaat, laten vallen) waarbij een tand afbreekt of net even anders komt te staan, of de hele kaak zelfs. Je ziet het ook wel eens bij (vaak oudere) dieren (dan zijn het niet echt olifantstanden hoor, maar de voortanden moeten wel geslepen worden) die haakjes hebben en daardoor verkeerd/anders gaan kauwen. Gebrek aan vitamine D en calcium kan problemen geven.Maar in dit geval zou ik er echt vnauit gaan dat je met erfelijkheid te maken hebt. Ik zou persoonlijk bij alle drie de tanden laten verwijderen, tenzij het nog rechttrekt door slijpen natuurlijk.
Tianbelli Geplaatst: 14 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2013 Bedankt Dollie!De eigenaars hadden geen verwanten van zowel moeder of vader, beiden waren op een markt gekocht,op een verschillende markt.Mij leek het ook logisch (zeker aangezien het er 3 van de 5 zijn), dat het genetisch was.Bij het voedstertje worden ze althans getrokken, bij allen zijn ze bijgeslepen en de veeartswou afwachten tot ook de rammelaars 6 maanden waren vooraleer te beslissen of ze verdergaat met bijslijpen en 'rechtzetten', of ook trekken.
kaatje-kim Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Het is inderdaad erfelijk en het vererft recessief. Dat wil zeggen dat beide ouders drager moeten zijn. Als maar 1 van de ouders drager is, dan kunnen de jongen wel drager zijn, maar dan krijgen ze het niet.
Tianbelli Geplaatst: 15 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2013 Super bedankt kaatje-kim, Held! Heb je ook enig idee van een naslagwerk of boek waar dat in beschreven staat? (Nl, Frans, Duits, Engels)Dus de jongen die last hebben van slechte tandstand hebben beiden het reccesieve 'a' (bv.) gen, dus aa,de twee jongen zonder tandproblemen zijn drager of homo. voor goede tandstand? 'Aa' of 'AA'?Ik ben namelijk bezig met een werk over genetica bij konijnen, niet persé over dit probleem,maar moest je weten of het ergens beschreven staat zou het wel interessant zijn en misschien later van pas komen?Dankjewel!
kaatje-kim Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 (aangepast) Het zal vast ergens beschreven staan, maar ik heb het gehoord van een kenner.Het boek dat ik heb (moderne konijnenteelt van f. witkamp en r.r.p. van der mark) staat alleen dit over olifantstanden en erfelijkheid daarvan: ''Deze afwijking berust op een erfelijke recessieve factor.'' Verder geen informatie over hoe dat precies werkt.Het is wel al een oud boek hoor, dus voor deze tijd is het geen moderne konijnenteelt meer Maar het kan inderdaad wel meerdere oorzaken hebben dan alleen erfelijkheid, alleen bij dit geval (meerdere jongen in 1 nest) is die kans klein (vallen, tralietrekken, stoten). 15 augustus 2013 aangepast door kaatje-kim
Tianbelli Geplaatst: 15 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2013 Prima, bedankt nogmaals, dan is mijn vraag beantwoord denk ik, en ik zoek graag het boek even op!
Aanbevolen berichten