bentemelissa Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Ik weet sinds een paar dagen dat Bibi een nestje heeft van een wild konijn wat hier wel eens rond loopt. De vier konijntjes zijn nu zo'n 7 dagen oud. Ik heb de DA gesproken over het steriliseren (of castreren) van Bibi, omdat ik niet nog een nestje wil, maar wil hier vanwege de babytjes even mee wachten, anders kan ze niet voor ze zorgen natuurlijk.is er iemand die ditzelfde dilemma heeft gehad? Mijn vraag is; Wat raden jullie mij aan om te doen? Wat is het beste voor Bibi en de kleine konijntjes? Hoe lang moet ik wachten voor ik Bibi kan laten helpen? Mijn konijnenkennis schiet hierbij echt een beetje tekort en ik wil het beste voor allemaal. Bedankt alvast!
Stamper2011 Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Ik zou haar pas laten helpen als de kleintjes oud genoeg zijn om op eigen benen te staan. Dit is het geval vanaf ongeveer 8 weken. Het lijkt mij verstandig om er ondertussen voor te zorgen dat er geen wilde konijnen meer bij je voedster kunnen komen.
bentemelissa Geplaatst: 22 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2013 Ik heb de ren aangepast met platen er om heen, maar vind toch elke keer weer kleine keuteltjes van dat wilde konijn hier. Ik baal er enorm van. Heb hem geprobeerd te vangen, maar hij is veel te snel. Ik twijfel nog steeds. Wil geen nieuw nestje en met de kleintjes van nu gaat het goed. Ze zijn erg levendig en eten ook al hooi (en vandaag zelfs wat basilicum). Nu vraag ik me af: zou ik Bibi kunnen laten steriliseren en zelf de zorg overnemen? Dat zou betekenen dat ik ze zelf moet gaan bijvoederen met melk toch? Heeft iemand hier ervaring mee?
Laptopmuis Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 Ik zou gewoon zorgen dat de ren nu zeker 8 weken afgesloten blijft zodat er geen konijn bij kan. Zou niet zelf de konijntjes gaan grootbrengen.Waar ik mee eerder zorgen over zou maken is het feit dat half-wildjes erg moeilijk plaatsbaar zijn. Al contact opgenomen met een opvang voor hulp?Want half-wildjes kan je niet in een kooi of hok houden, ze hebben een nachthok met afgesloten ren nodig. Ergens waar ze zich niet uit kunnen graven en niet van boven uit kunnen. Want ze kunnen goed graven en klimmen.95 % van de half-wildjes krijg je ook niet tam. Als ze kleiner zijn gaat het nog, maar naarmate ze ouder worden (dan denk je aan 5-6 maanden) komt steeds meer het wilde instinct naar boven.
Christaaa Geplaatst: 22 augustus 2013 Geplaatst: 22 augustus 2013 1 ding tegelijk muis!Eerst moeten de kleintjes groot worden en de voedster moet veilig zitten m.b.t. het wildje.Kun je haar desnoods niet een tijdje in een schuur zetten oid? Een nest verplaatsen is niet ideaal, maar het risico zou ik te groot vinden om haar zo te l;aten zitten
Aanbevolen berichten