Ga naar inhoud

wat is wijsheid??


Gernanda

Aanbevolen berichten

We hebben al een hele darmgeschiedenis achter de rug. Elk jaar in de ruiperiode heeft hij extra darmproblemen. Normaal is het bijna nooit (dierenarts had het over doorgefokt konijntje en daarom zwakke darmen, vaak diarree, verstopping enzo) De ruiperiode duurt bij Stamper altijd 4-5 maanden. Om een volgende verstopping te voorkomen geef ik hem 2 tot 3x per dag prozyme. Hij heeft nu al een paar weken last van erg kleine poepjes of te grote. Ik heb standaard ciseral in huis en daar krijgt hij met grote regelmaat nu al twee maanden wat van. Soms gaat het een paar dagen heel goed, dan weer een week niet. Hij eet matig. Het is een slechte hooieter, maar kruidenhooi gaat er altijd in. Zijn SSbrokjes laat hij zeer geregeld staan. Een tandenprobleem? Ik denk het persoonlijk niet, want er zijn dagen, dat het wel opgaat en andere brokjes van Beahpar plus eet hij wel op.

Nu ben ik er niet zeker van of ik door moet gaan met de ciseral, want hij krijgt daar altijd diarree en buikpijn van, wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is voor zijn eetgedrag. Ook borrrelt zijn buikje ietsje, wat ik normaal niet hoor. Kan dat ook van de ciseral komen? Hij is nog steeds levendig en eet wel kruidenhooi; maar misschien beoordeel ik zijn poepjes niet goed. en geef ik hem voor noppes ciseral. Ik vind de poepjes al te klein als ze het formaat hebben van die smilies:) die je kunt invoegen Het is een kruising tussen een hangoortje en een dwergkonijntje. Hij is dus klein (1,4 kilo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er wel al eens goed naar de tanden gekeken? Ook die allerachterste kiezen? Sommige konijnen zijn bikkels en eten door met haken en andere stoppen al bij het eerste miniscule randje. Ik zou daar toch ook eens naar laten kijken om het uit te sluiten of het wel of niet aan de tanden ligt. Dan weet je dat tenminste zeker.

En mocht dat niet zo zijn, kan je misschien eens kijken naar bv gedroogde kruiden die wat zouden helpen om de eetlust en de maag en darmen wat te stimuleren. Je moet geen wonderen verwachten van die kruiden, maar het kan misschien net een beetje helpen zodat hij makkelijker door de rui heen komt en daar niet zo'n last van krijgt. Het zou toch sneu zijn als hij zo'n 10 maanden van het jaar in de problemen zit door de rui die 2 keer per jaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij heeft alleen last van de rui in de zomermaanden, omdat die rui het ergste is. we hebben in het verleden wel vaker naar zijn kiesjes laten kijken + foto's gemaakt. er zaten toen heel kleine haakjes op en die zijn toen weggehaald, maar toen at hij echt slecht. nu alleen zijn SS matig. Ook andere harde dingen eet hij verder wel. hij eet gedroogde weegbree, paardenbloem en peterselie en erwtenstro. Dat gaat goed naar binnen.

He je het idee, dat ik de grote van zijn keutels goed beoordeel of ben ik te streng...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram heeft dat ook. De afgelopen weken heeft hij 2 keer verstopt gezeten, ondanks een uitgebalanceerd dieet van 2 keer per dag groenten met prozyme, heel beperkt ss en heel veel hooi. Ik heb hem toen hij niet at eenmalig in overleg met de da metocloral gegeven, toen poepte hij een berg kettingkeutels uit en ging het weer. Ik heb die dag een hele hoop losse haren uit zijn vacht geplukt, echt heel veel, niet normaal. Nu kwam ik thuis zag ik weer kleinere keutels liggen, dus heb ik weer een pluksessie gehouden net. Nou als je ziet wat daar vanaf komt is het niet zo gek dat ze verstopt raken ervan! Ik zou je dus aanraden om hem zo snel mogelijk van zijn losse vacht af te helpen en om de paar dagen flink te borstelen en plukken, dat is echt de enige remedie, buiten een dieet dat ervoor zorgt dat de darmen lekker aan de gang blijven. Cisaral zou ik zeker niet vaak geven, ik geef het zelf alleen als hij niet meer eet en dan eenmalig, zodat die haren er uit komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, verse groenten kan hij niet verdragen; gaat hij van aan de diarree. al van alles geprobeerd. ligt aan zijn zwakke darmen volgens de dierenarts. (hij is zelfs besproken op de universiteit van Utrecht :s )het enige wat hij vers verdraagt is een tak van een wilg met weinig blaadjes eraan.

ik stop maar even met de ciseral en hopelijk komt zijn darmwerking weer op gang. zeker omdat we volgende week op vakantie gaan en ik de oppas er niet teveel mee wil belasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je proberen zijn darmflora te herstellen of in elk geval wat 'gezonder' te maken met spul dat de darmflora hersteld. Zoals protexin of mogelijk kruiden. Ik hou me daar niet zo heel erg veel mee bezig eerlijk gezegd. En inderdaad verder proberen zijn voeding wat aan te passen. Wel lastig dat hij dus weinig groen kan verdragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben inmiddels gestopt met de ciseral. Heeft nu al 3x zijn bakje voer leeggegeten. Eet ook weer wat meer kruiden, is verder vrolijk, binkies en lekker rennen en knuffelen, zoemen enz. Poepjes zijn best ok, maar vindt ook wel met enige regelmaat dikke diarree. Kan dit nog nawerking zijn van ciseral in zijn lijfje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de ciseral buikpijn en diarree veroorzaakt, kan die dikke diarree best een nawerking zijn ja.

Gezien zijn gedrag voor en na het gebruik, heeft dat spul best een impact gehad.

En nu weet ik natuurlijk niet wat jouw beeldschermresolutie is - en dus hoe groot jij de smileys ziet - maar de meeste keutels hier zijn ongeveer zo groot als een erwt. :) (Diva weegt iets meer dan een kilo, Cas zit nu net over de 1300 gram heen, en is nog te licht voor zijn formaat.) Soms iets groter. Soms iets kleiner, maar in dat laatste geval geef ik even meer hooi en minder ander eten (zoals SS of groenvoer). Het zijn hier ook geen giga keutels, maar ik kijk ook vooral naar structuur en kleur. Overwegend droog, maar wel mooi rond, niet al te donker, etc. Echt kleine keuteltjes zijn hier vaak heel donker en hard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel brokjes geef je? Mij werd aangeraden om minder brok te gaan voeren, omdat dat de darmwerking zou vertragen. Ik voerde hope farms supertrio en kon niet minder voeren, dan bleven ze niet op gewicht. Ik ben toen overgestapt naar science selective, dat gaat ook een stuk beter. Misschien dat je daar nog wat meer mee kunt spelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef 2x per dag 11 gram brokjes; 7 gram SS en 4 gram Beaphar Plus. SS lust hij niet echt, dus dat gaat heel moeizaam, die Beaphar vindt hij heel lekker (ook hoog vezelgehalte 1% minder dan SS) maar meer gaat ook niet goed. Als ik minder brokjes geef, valt hij ook af, omdat hij ook heel slecht hooi eet. Wat ik zo vreemd vind, is dat hij 's ochtends en 's avonds keutels produceert en 's middags zo aan de diarree is... Hij heeft door die slechte darmwerking van de afgelopen jaar ook aambeien... echt zielig. je ziet dan echt een stukje van zijn darmpjes naar buiten komen. Ben daarvoor al bij de DA geweest, was gelukkig geen gezwel ofzo, maar er valt ook niets aan te doen. Heb ook nog Vetcare gekregen (heel duur voer) super hoogvezelig, maar dat lust-ie weer niet. ZUCHT!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .