Ga naar inhoud

kleine roze plekjes achter op de hakken


carolien1969

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

Sinds gisteren heb ik een geweldig leuk, lief Rex Widder konijn, ze heet K.B, en ik heb haar overgenomen van een kennis die er geen tijd meer voor had, aangezien ik meer konijnen heb wilde ze graag dat ik haar kreeg,

maar....

numontdekte ik kleine lichte rond plekjes achter op de hakken,

ze kwam in een hok met veel stro, zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als sore hocks, maar veel konijnen hebben ook wel een klein eeltplekje op de hak. Ik zou er even een dierenarts naar laten kijken, die kan bepalen wat het is. Sore hocks kunnen een enorme ellende zijn, dus als het dat is kun je beter zo snel mogelijk gaan behandelen. Rexen schijnen er wel gevoelig voor te zijn.

Op de site staat dit: Zere hakjes (sore hocks, Pododermatitis): Het konijn heeft ontstekingen en soms abcessen of zweren aan de voetzolen. Ze kunnen ook open gaan en hevig gaan bloeden. Dit komt voor bij konijnen die voor de slachtindustrie gehouden worden op gaasbodems maar kan ook bij onze huisdierkonijnen voorkomen. Sommige konijnen zijn gevoelig voor harde ondergrond of krijgen er last van door een metalen onderbak in het hok. Een vochtige ondergrond kan ook verwondingen aan de zooltjes veroorzaken, die dan weer geïnfecteerd worden door bacteriën. Ook konijnen met te lange teennagels die daardoor in het voetbed ingroeien kunnen zere hakjes veroorzaken. Verder kunnen veel hard stampen, een verkeerde verdeling van het gewicht op de voetzolen en de vacht van je konijn een rol spelen. Sommige rassen zijn door hun vacht gevoeliger voor zere hakjes, o.a. rexen. Heeft je konijn last van zere hakjes breng dan een bezoek aan de dierenarts en zorg voor een schoon, droog hok met de juiste ondergrond. Paw-wax voor honden kan ook een uitkomst bieden. De was vormt een laagje dat beschermt en zorgt er ook voor dat er zich sneller een eetlaagje vormt i.p.v. de sore hocks. Een bezoek aan de dierenarts is ook noodzakelijk omdat er in sommige gevallen een antibiotica kuur noodzakelijk is. Ontsmetten is nodig, en vaak adviseert de dierenarts nog een zalf en soms het aanbrengen van een speciaal verband (bijv. vetrap).

( http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes-en-medische-problemen-bij-konijnen.html )

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn konijnen heeft het ook.

Zijn echt maar hele kleine plekjes en hij heeft ze al zolang als ik hem heb (bijna 4 jaar).

Hij heeft er nog nooit last van gehad en ze worden ook niet groter.

Weet je toevallig wie de fokker is van je rex?

Een goede vriendin van me fokt namelijk rex widders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft eeltplekjes op haar hakjes, ik heb de dierenarts er naar laten kijken, er was niks aan de hand, er verandert ook niks aan, het is mooi droog en ziet er niet geïrriteerd uit. Maar ik vind het zeker wel iets om even mee naar de dierenarts te gaan, vooral omdat rexen gevoelig zijn voor sore hocks en het snel van kwaad tot erger kan gaan als het niet goed behandeld wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige konijn van bijna 11 had op het laatst haast geen haar meer op zijn achterpootjes. Het waren kale eeltplekjes geworden, maar het zag er wel griezelig uit. Alsof je er dwars doorheen kon zien. Hij leek geen pijn te hebben.

Ben toen begonnen met een gek expiriment onder het mom van: baat het niet, dan schaadt het niet.

Babysokjes gekocht bij de zeeman en die bij het konijn aangetrokken. Sokjes waren veel te groot voor het kleine beest, dus boven de enkels heb ik het voorzichtig vast getaped. De eerste paar minuten liep hij als een idioot, maar daarna was het in orde. Wel elke paar dagen schone sokjes aan. Na twee weken groeide er dons! Zie het maar als bescherming. Wij dragen ook schoenen om onze kale voeten. En als hun voetjes zo kaal worden hebben zij ook wat bescherming nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn konijnen heeft het ook.

Zijn echt maar hele kleine plekjes en hij heeft ze al zolang als ik hem heb (bijna 4 jaar).

Hij heeft er nog nooit last van gehad en ze worden ook niet groter.

Weet je toevallig wie de fokker is van je rex?

Een goede vriendin van me fokt namelijk rex widders.

ik heb het konijn van een ander, die haar ook weer van een ander heeft,ik weet wel van wie,

ook iemand uit aalten,

de plekjes zijn niet ontstoken,maar gewoon roze en kaal, geen korstjes of wat voor irritatie dan ook, en ik denk niet dat ze er last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .