pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Even een vrij dringende vraag.Ik moet mijn konijn nog 5 keer antibiotica injecteren om de dag.Eerst heeft de dierenarts het iedere keer gedaan, maar nu mocht ik het zelf doen.Alleen ik krijg het dus gewoon echt niet voor elkaar.Hij heeft het maandag avond vrij laat gehad, rond 10 uur. Toen heeft een vriendin van me het gedaan, maar die woont bijna een uur hier vandaan.Ik vind het ook weer niet iets om de spoed dierenarts voor te bellen.Kan het veel kwaad om morgevroeg te bellen?Of moet ik hier toch de spoedarts voor bellen?Ik weet het echt even niet wat ik er mee moet. Heb zelf al een aantal pogingen gedaan en 1 spuitje ernaast gespoten.Het gaat me dus gewoon echt niet lukken.
Dollie Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Je hoeft hier niet voor naar de spoedarts hoor. Morgenochtend gelijk even bellen dan komt het wel goed.
pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 Oh, fijn om te horen.Ik liep me allemaal al druk te maken.
moniquexxx0 Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Nee, je hoeft hier niet de dierenarts voor spoed voor te bellen. Probeer rustig te blijven, ik vond het in het begin ook eng. Waar spuit je? Ik bij het nekvel. Je pakt een stukje vel en spuit het spuitje er rustig in. De spuit niet naar beneden laten wijzen want dat is pijnlijk en ook niet door het vel heen prikken want dan spuit je het er weer uit. Je hoeft niet bang te zijn dat je ze pijn doet, het spuitje is heel erg scherp dus ze voelen er niet veel van. Alleen de antibiotica is koud dus dat kunnen ze als niet prettig ervaren. Waar woon je?
pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 Nou, het probleem is dat ik hem dus niet door het vel heen krijg.Hij ging er wel een klein stukje in, maar ik kreeg hem dus niet verder.Ik woon in Waalwijk.
moniquexxx0 Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Een klein stukje is al genoeg, hij hoeft niet zo diep. Je bent te voorzichtig. Waalwijk is jammer genoeg een beetje ver voor mij.
pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 Ja, ik ben inderdaad te voorzichtig.Maar het is moeilijk om niet te voorzichtig te zijn.Hij zat zeker niet ver genoeg, want 1 x dacht ik dat hij ver genoeg zat en toen ging alles er naast.Maar als het niet zoveel kwaad kan wacht ik gewoon tot morgen. Ik heb hem nu wel genoeg gepest.
Deeskuh88 Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Hoe vaak is er met dat naaldje al gespoten dan? Zodra ik merkte dat het niet meer helemaal lekker ging, pakte ik de keer erop een nieuwe.. Ik heb stuk of 3 spuiten met 6 naalden meegekregen.
pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 Ik heb 5 gevulde spuiten mee gekregen, met de juiste hoeveelheid erin. Ik heb geen extra naaldjes.De eerste heb ik dus na een aantal pogingen er helemaal naast gespoten.Met de 2e heb ik het 2 keer geprobeerd volgens mij.
Deeskuh88 Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Je hebt ook genoeg vel? Ik moest namelijk niet alleen het nekvel pakken, maar echt vanaf de schouders bijna naar boven trekken, zeg maar. Alsof je het konijn nog net niet optilt. Daarna moest ik voelen met mijn vinger tot ik een soort kuiltje vond. Daar moest de spuit in, richting de rest van het vel. Inderdaad niet naar beneden of richting kopje. Dan moest ik het spuitje uittrekken. Zoog het spuitje lucht op, zat ik fout. Trok het spuitje terug omdat het zich vacuum zoog, zat ik goed. Dan kon ik het leegdrukken zonder problemen. De huid is met doorkomen ook erg taai, dat vergt licht doordrukwerk, vond ik.
pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 Ja, met dat doordrukken gaat het bij mij dus mis.Ik weet niet, dat doe ik toch te voorzichtig denk ik. Ondanks dat ik weet dat ik door moet drukken.
Dollie Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Volgens mij kan je dit beter gewoon aan de dierenarts overlaten en met de dierenarts bespreken, ik vind een konijnenforum niet direct de plek om tot in detail uit te leggen hoe je moet injecteren. Een dierenarts kan (face to face) over het algemeen beter inschatten wie dat wel toe te vertrouwen is en wie niet.
Deeskuh88 Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Dat is ook weer waar.. Ik heb het toen gelukkig goed uitgelegd gekregen en ik ben zelf wat dat betreft niet bang aangelegd. Durf je toch niet of lukt het niet, is de da absoluut de beste optie ipv zelf aanklooien..!
pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 (aangepast) Ik ga ook morgen de dierenarts bellen. Misschien kan ik andere antibiotica krijgen die in de bek gespoten kan worden ofzo.En anders moet ik maar gewoon om de dag naar de dierenarts.Ik dacht dat ik het ook wel kon, maar blijkbaar niet helaas. 31 juli 2013 aangepast door pasco
Dollie Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Ik weet niet wat je konijn heeft maar bij snot is dit wel één van de betere antibiotica's evenals bij abcessen. Dus dat zou ik wel in gedachten houden. Misschien kun je het nog een keer proberen met de dierenarts erbij. Maar dat kun je het beste gewoon met de dierenarts bespreken.
pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 Nee, hij heeft geen snot.Hij is in zijn piemel gebeten, staat bij mijn andere berichten.Hoe ik het van de dierenarts heb begrepen zit er nog wat necrose (schrijf ik dat zo goed) en daarom moest ik nog even doorgaan met de antibiotica.
Dollie Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Ik zou denken dat een orale antibiotica dan ook wel moet kunnen, maar ik ben geen dierenarts dus dat moet je echt met je dierenarts overleggen.Succes ermee in elk geval!
pasco Geplaatst: 31 juli 2013 Auteur Geplaatst: 31 juli 2013 Dankjewel.En de rest ook bedankt voor de hulp. Ik kan voor nu weer met een gerust hart gaan slapen.
flapperd Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Ik heb geen ervaring met antibiotica in de huid spuiten, wij moesten het direct in het bekje doen toen mijn konijn een middenoorontsteking had (echt jáááren terug). Dat was een enorm drama, dus deden wij altijd een paar drupjes op de witlof en dat ging altijd prima. Geen idee of dat een optie is, maar als de dokter zegt dat het via de nek moet, lijkt dat me niet... Succes vandaag!Uit interesse, als je antibiotica in de nek spuit, moet je dan echt op zoek naar bloedvaten of kan je gewoon prikken? Het lijkt mij best wel gokken.
Dollie Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Je kan 'gewoon' prikken.Deze antibiotica mag overigens echt níet oraal gegeven worden.
flapperd Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 ah helder, dan heeft mijn reactie ook niet zoveel nut
pasco Geplaatst: 1 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2013 Ik heb de dierenarts gebeld.Hij moet wel gewoon deze antibiotica krijgen, omdat dit het beste is voor hem. En hij reageert er goed op.Ik ga straks in mijn pauze even langs en dan geven hun hem een prik.Dan mag ik om de dag langs komen en dan zetten hun de spuit voor niks.Als het een antibiotica was die in de bek gespoten moest worden was het geen probleem. Hij krijgt ook elke dag metacam, de eerste dagen stribbelde hij wat tegen, maar nu blijft hij gewoon rustig.
Deeskuh88 Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Fijn toch, dat ze je zo willen helpen. Ideaal!
Majk Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Fijn dat het zo opgelost kan worden! Nu wil ik toch even inhaken op de reacties hier, moet je echt een stuk vel vastpakken om konijnen injecties te geven? Toen ik Beer injecties moest geven voor zijn EC zei de dierenarts tegen mij dat ik dat juist níet moest doen.. ik moest het spuitje praktisch horizontaal de huid in 'laten glijden' en dan de injectie geven.. wel in de nek overigens, tussen de schouderbladen. Heeft mijn dierenarts dit verkeerd uitgelegd of is dit ook een goede manier?
Dollie Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Gewoon op je dierenarts afgaan. Daarom is het dus ook gewoon niet verstandig om dit soort dingen hier uit te gaan leggen.
Aanbevolen berichten