Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ons dwergkonijntje Hugo is nu 1,5 oud. Hij loopt los binnen in huis en in de tuin, zijn kooi staat in huis. Mijn bericht gaat over coccidiose. Ik loop nu al een paar maanden bij de dierenarts omdat het begon met diarree en niet willen eten. Hiervoor heeft hij medicatie gehad en een tijd dwangvoeding en dat ging goed. Tot 1,5 maand geleden wilde hij weer niet meer eten en drinken en had vieze diarree. Dit is toen onderzocht en coccidiose werd vast gesteld. Alles ontsmet en is hiervoor behandeld met toltrazuril wat bij hem nog maar met moeite ging omdat hij geen medicatie meer wilde toelaten hij leek wel getraumatiseerd door het dwangvoeren. Na een paar dagen ging het zo slecht met hem dat we hem wilde laten inslapen, maar opeens uit het niets ging hij eten en drinken. Gelukkig dachten we Hugo is weer beter. Uiteindelijk heeft hij het een week of 5 zo vol gehouden tot gisteren. Alles zat weer onder de diarree en zag er ook slijmerig uit. Het gekke is dat hij wel eet en drinkt. Weer naar de dierenarts geweest vandaag en hebben ze weer coccidiose vast gesteld. Ik weet niet wat ik hier nu nog aan moet doen, medicatie gaat heel erg moeizaam en hij breekt bijna zijn rug als je het wil toe dienen. Voor de rest gedraagt hij zich wel wat rustiger maar is nog wel vrolijk. Ze vertelde wel bij de dierenarts dat de bacterie alleen met vuur uit te roeien is, dus om deze uit huis en de tuin te krijgen is bijna onmogelijk. Nu is het zo dat we ook een pup van 14 weken in huis hebben (deze kunnen het redelijk met elkaar vinden) en of dit besmettelijk is voor de pup en ons? Bij de dierenarts konden ze dit niet precies vertellen, die gaan het uitzoeken en op internet wordt ik niet veel wijzer. Heeft er iemand hier ook ervaring mee en weet hoe je dit kan aanpakken want ik weet het zelf ook niet meer.........

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Hoe stellen ze vast dat het om coccidiose gaat / weten ze zeker dat het coccidiose is? Wellicht kun je bij een andere DA om een second opinion vragen (die je ook kan vertellen of het besmettelijk is voor een puppy)?

Coccidiose treed dacht ik vooral op in periodes van stress/verandering, omdat de weerstand dan verslechterd. Daarom zijn vooral jonge konijnen die net verhuisd zijn gevoelig hiervoor.

Geplaatst:

Helaas klinkt dit akelig bekend. Mijn konijn Bram werd met vijf weken ziek, coccidiose. Met twaalf weken werd hij weer ziek, coccidiose. Met negentien weken werd hij weer ziek, weer coccidiose. Uiteindelijk is hij in februari (was hij ongeveer een half jaar) voor de vierde en tot dusver laatste keer ziek geweest. Ik heb verschillende doseringen geprobeerd, verschillende middelen (wel allemaal zelfde werkzame stof), alles dagelijks ontsmet en schoongemaakt met ammoniak (gewone schoonmaakmiddelen doden de coccidiose niet), ik heb de eerste keer drie dagen behandeld maar later ook een herhaling van nog ee nkeer drie dagen gedaan, ik heb vijf dagen achter elkaar behandeld.. Helaas reageert Bram heel slecht op de toltrazuril, veel last van bijwerkingen en nog zieker worden.. (Waarschijnlijk jullie konijn net zo, ik vermoed dat op moment dat jullie hem in wilden slapen hij aan het einde van de behandeling zat, meestal 24 uur daarna knappen ze weer op als het uit hun lichaam is.) Dus de laatste keer heb ik hem egwoon weer drie dagen gegeven. Doordat Bram aldoor zo ziek was, is hij pas 'laat' gecastreerd (zijn broertje is met driem aanden al gecastreerd) tussen twee 'aanvallen' door. Zolang ij niet gecastreerd was kon hij niet gekoppeld worden, dat is dus uiteindelijk in februari gebeurt. En sindsdien gaat het goed..... Ik wil niet zeggen dat hij daardoor genezen is, maar het is de enige verandering voor hem geweest..

Het probleem met Bram (en als ik het zo lees ook met jouw konijn) is dat zijn lichaam niet in staat was zelf tegen de coccidiose op te gaan. In principe is coccidiose standaard in de darm aanwezig, in een kleine hoeveelheid. De toltrazuril geeft zes weken bescherming tegen de coccidiose, maar na die zes weken moeten ze het zelf doen. Bram kon dat niet.

Wat je zou kunnen doen (wat bij Bram overigens niet echt uitgemaakt heeft) is de weerstand opkrikken door bijvoorbeeld echinacea te geven. Ik heb van een natuurkundig therapeut nog het advies gekregen om paardenbloem te geven, dit zou goed zijn voor de darmflora. Je zou nog evne kunnen kijken wat voor andere dingen er nog zijn voor de weerstand, want die speelt hier waarschijnlijk een grote rol in.

Bram had als extra'tje nog dat zijn nieren aangetast zijn, wat je vaker ziet bij konijnen die op hele jonge leeftijd coccidiose gehad hebben. Jullie konijn is gelukkig al volwassen, waardoor dat mee zal vallen, maar heti s wel gek dat ze op die leeftijd nog coccidiose krijgen.

Succes en sterkte!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .