Ga naar inhoud

Half kaal konijn, wat kan het zijn?


Laptopmuis

Aanbevolen berichten

Vandaag zijn twee hangoortjes afgegeven die in een mini-kooi zaten.

Ze hebben beide last van kale plekken, de ene heeft het enkel aan 2 kanten van haar buik, maar deze dame heeft het achterom haar hele kont en gaat onder haar buik verder.

Dierenarts komt woensdag sowieso en omdat ze er geen last van lijken te hebben hebben we besloten om te wachten tot woensdag.

We hebben er nu wel al een middeltje op gedaan ter ontsmetting van wonden, maar er zijn geen wondjes te vinden.

213f2w.png

Zou het uit verveling zijn? Ziekte? Allergie? Er zijn geen zichtbare mijten te vinden in haar vacht en er zijn ook geen rode plekken of bloed te bekennen. Volgens de eigenaresse had de andere dit ook zo erg gehad, maar was de vacht weer bijgegroeid. Ze dacht dat ze gewoon in de rui waren.

Woensdag komt dus de dierenarts, dus er wordt zeker naar gekeken. Maar ben eigenlijk wel al benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een allergische reactie op iets. Of ze zijn door evt. slechte verzorging slecht uit de rui gekomen, zie ook weleens bij honden. Het kan misschien ook de verandering van weer zijn, mijn ram had dit ook toen het weer steeds zo wisselde, toen had ik ook kale plekken. (tot groot genot van Meisje, die die haren uittrok voor haar nestjes)

Oh, dat kan het ook zijn, misschien hebben ze zichzelf en elkaar geplukt.

Ik zeg maar wat, het kan zoveel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij op dat er nu steeds meer berichten zijn van kale plekken en/of mijt. Zou het door het weer komen dat het zo laat maar wel in 1 klap zomer is en de konijnen helemaal in de war zijn? Het ziet er in elk geval heel bijzonder uit.. misschien inderdaad in de rui?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij op dat er nu steeds meer berichten zijn van kale plekken en/of mijt. Zou het door het weer komen dat het zo laat maar wel in 1 klap zomer is en de konijnen helemaal in de war zijn? Het ziet er in elk geval heel bijzonder uit.. misschien inderdaad in de rui?

Dat bedoelde ik ja :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het uit verveling zijn? Ziekte? Allergie? Er zijn geen zichtbare mijten te vinden in haar vacht en er zijn ook geen rode plekken of bloed te bekennen. Volgens de eigenaresse had de andere dit ook zo erg gehad, maar was de vacht weer bijgegroeid. Ze dacht dat ze gewoon in de rui waren.

Woensdag komt dus de dierenarts, dus er wordt zeker naar gekeken. Maar ben eigenlijk wel al benieuwd.

mijten zijn nooit zichtbaar met het blote oog ;) vlooien en luizen wel ;)

er lijkt geen haar terug te groeien of wel? Dat duid er volgens mij op dat de huid niet gezond is. (andersom is in iedergeval het geval volgens mijn DA, want op zieke huid groeit geen haar) hoewel bij het madagascar deel al wel nieuwe vacht lijkt te groeien?

Dat het extreme rui is lijkt mij niet, want dan zag je de nieuwe haren al wel doorschemeren. Allergie bij 3 dieren die bij elkaar zaten lijkt mij niet. Dat zou wel heel erg toevallig zijn. Ziekte anders dan een parasiet lijkt mij om dezelfde reden niet aannemelijk. (want dan zou het al een autoimuunziekte moeten zijn?) kan eigenlijk niks bedenken wat viraal of bacterieel is wat zoveel haaruitval maar geen ziek gedrag geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zitten in quarantaine. Er groeien wel enkele haartjes terug.

Op zijn kopje had ze het trouwens ook.

Met mijten doelde ik meer op schurft mijt ofzo haha, maar inderdaad.. mijten kan je niet zien en daarom brengt de dierenarts gelijk zijn microscoop mee.

Dit is haar andere zijde: 2rrmkis.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

schurftmijten zie je ook niet :P die zitten diep ik de huid en zijn microscopisch klein....

en met haartjes die terug groeien bedoel ik dit

IMG_8998.JPG

je ziet dan alleen de puntjes van de haren nog maar zeg maar. net als bij babykonijntjes. de haren die op de foto zichtbaar zijn, lijken mij de "oude" haren die er nog zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad aan parasiet denken of extreme schijnzwangerschap. De dame die hier geholpen is die nog wel schijnzwanger werd vlak na castratie plukte ook op die plek enorm veel haren. En als de andere voedster erbij in zat kon die daar ook plukken.

Anders, wellicht toch flinke verharing en de eigenaar ze een beetje toonbaar wilde en flink heeft lopen plukken.

Al vind ik dat geen verklaring voor de buik, dat vind ik wel met schijnzwangerschap.

Maar zou inderdaad parasieten ook echt uit willen sluiten door microscopisch onderzoek. En anders als ze schijnzwanger word en toch blijkt te plukken daar te laten castreren.

En als laatste optie gewoon pure frustratie van de mini kooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je al wat het is? Bailey zit ook raar in zijn vacht. Hij zou geen mijt (meer) hebben. Maar hij heeft alsnog kale plekken en ook plekken waar nieuw haar komt met schilfers eromheen en op de kale huid ook. Het is onderzocht onder de microscoop. Nu nog wachten op uitslag van het kweekje op eventueel schimmel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn twee hangoortjes afgegeven die in een mini-kooi zaten.

Ze hebben beide last van kale plekken, de ene heeft het enkel aan 2 kanten van haar buik, maar deze dame heeft het achterom haar hele kont en gaat onder haar buik verder.

Dierenarts komt woensdag sowieso en omdat ze er geen last van lijken te hebben hebben we besloten om te wachten tot woensdag.

We hebben er nu wel al een middeltje op gedaan ter ontsmetting van wonden, maar er zijn geen wondjes te vinden.

213f2w.png

Zou het uit verveling zijn? Ziekte? Allergie? Er zijn geen zichtbare mijten te vinden in haar vacht en er zijn ook geen rode plekken of bloed te bekennen. Volgens de eigenaresse had de andere dit ook zo erg gehad, maar was de vacht weer bijgegroeid. Ze dacht dat ze gewoon in de rui waren.

Woensdag komt dus de dierenarts, dus er wordt zeker naar gekeken. Maar ben eigenlijk wel al benieuwd.

zij heeft schurfmijt dat is een klein beestje in de lichaam van je dame en die bijt de wortels van de haren kapot en de dierearts kan iets aan doen een pipetje of een spuitje met een medicijn erin, ik ken dit geval mijn twee mannen konijnen heb dit ook gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag nagekeken. Geen schurftmijt of iets anders kunnen vinden. Wel veel afgebroken haren. haren groeien nu langzaam ook weer terug.

Dierenarts heeft gezegd dat gewoon door slechte verzorging, weersomstandigheden enzovoort gekomen is. Maar vooral de slechte verzorging en verveling.

Ons is ook opgevallen dat de andere die minder kale plekken heeft constant rondjes rent.... volgens dierenarts zijn ze gewoon heel slecht verzorgd geweest hebben ze ergens gestaan waar ze veel stress hadden en daardoor vertoont de andere hangoor ook zo'n afwijkend gedrag met rondjes lopen.

Het is gewoon triest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .