Ga naar inhoud

Inenten: Noodzaak of bijzaak ?


Peanut

Aanbevolen berichten

Ik laat mijn dieren wel enten. Hoewel mijn konijnen 4 hoog zitten en zelf niet zoveel in aanraking komen met andere dieren (op wellicht een enkele duif, kauw of meeuw na, die overigens ook ziektes bij zich kunnen dragen...en natuurlijk vliegen en muggen!), kom ik zelf wel veel bij andere mensen over de vloer. Via mijn bijbaan en mijn sociale leven. Veel mensen hebben dieren (honden, katten, konijnen, vogels, ratjes, etc. ) en mijn vrienden wonen over heel het land verspreid (van Almelo tot Delft), dus het risico dat ik een keer in gebied ben waar VHS of myx is uitgebroken, is best groot. En dat kan ik dan onder mijn schoenzolen meenemen, zo hup 4 hoog, naar mijn konijnen toe.

Ook rijd ik paard, en rondom de stalen en in het weiland leeft natuurlijk ook vanalles; paarden (ja echt waar! :wink2:), honden , katten, wilde hazen en konijnen, ganzen, (met ganzenpoep, waar ook veel 'troep' in kan zitten), koeien in het weiland ernaast, ratten, dazen, muggen, etc. etc. etc.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over gewoon een wandelingetje naar de supermarkt, wat in onze wijk toch meestal wel minstens 1-2 honden op de weg tegenkomen betekent, nog niet gesproken over katten, vogels en de bijbehorende uitwerpselen.

Kortom: als ik alles zo naga, kom ik zelf heel veel in aanraking met andere dieren. En ik woon gewoon in de randstad, in een flatje, niet eens op een boerderij.. Dus ik denk dat dit eigenlijk voor heel veel mensen opgaat.

Daarbij schijnt het nieuwe vaccin heel goed te werken, dus zie ik niet in waarom ik mijn konijnen het risico zou laten lopen. Myx is een vreselijke ziekte, met een vreselijke lijdensweg die geheid leidt (lijdt..) tot de dood. (Ik gruwel er nog steeds van dit doelbewust door de mensen is uitgevonden ... brr ...)

Wel probeer ik de stress te beperken, want stress is natuurlijk sowieso een trigger voor problemen, en ik denk dat stress de grootste boosdoener is in het geval van klachten ná een enting. Diva en Cas gaan daarom in het voorjaar samen naar de DA, dan hebben ze wat steun aan elkaar. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dan moet t wel;). Dan combineer ik t wel met helpen:)

Ik heb hier laatst geleerd dat dat niet mag, omdat enten dus de weerstand verlaagt en ze ook niet sterker worden van een narcose.

On topic; mijn nijnen zijn geent, omdat ik de kans zo klein mogelijk wil maken dat mn nijnen een vrijwel onmogelijk te genezen ziekte krijgen. Ik heb myx gezien bij wilde konijnen hier in de buurt brrr. Maar ook bij de twee konijnen van een kennis, eerst ging de ene eraan onderdoor, vervolgens de ander. Zo in twee weken tijd was ze allebei dr nijnen kwijt. Alleen maar omdat ze niet geent waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het op zich heel goed van je vader hoor, die instelling van "als het niet hoeft hoeft het niet". Medicijnen zijn geen speelgoed en moet je alleen gebruiken als het nodig is.

Het probleem bij myxomatose is alleen dat je als je konijn eenmaal ziek is (en je de enting dus nodig had gehad) geen andere medicijnen meer hebt die je in kunt zetten. Het enige medicijn tegen myx is preventief en dus per definitie "onnodig" omdat er op het moment van enten nog niets aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .