Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb deze vraag ook al op een paardenforum gesteld, maar aangezien hier meer konijnen kenners zitten heb ik me hier ook nog even aangemeld.

Vorige week zondag avond kwam ik thuis en toen had mijn (gecastreerde) ram een bebloede en dikke penis. Gebeten door de voedster, doordat hij waarschijnlijk op haar kop heeft gereden.

Ik ben toen meteen naar de dierenarts gegaan en hij is daar tot dinsdagochtend gebleven.

Een operatie was gelukkig niet nodig, als de zwelling weg gaan zou het waarschijnlijk wel goed komen. Wel was er een stukje zwart geworden, wat eraf zou vallen. Plassen heeft hij gelukkig heel de tijd geen problemen mee gehad.

Woensdag op controle geweest en het leek allemaal de goede kant op te gaan.

Donderdag was het helaas opeens weer dikker en ben ik weer terug gegaan. Hij kon toen inmiddels ook niet meer goed plassen.

Er zat ook veel dood weefsel en vrijdag is het schoongemaakt onder verdoving.

Het topje was afgestorven en toen ze dat eraf haalde kwam er veel plas uit.

Helaas is het tussen zaterdag en zondag toch weer dicht gaan zitten en heeft hij gisteren een katheter gekregen.

Maar toen wou hij weer niet eten omdat hij dood ongelukkig werd van de kap. Dus de katheter is vanochtend weer verwijderd.

Ik ben toen straks even bij hem op bezoek geweest en hij had de rest van de dag goed zelf geplast.

Het grootste risico is nu dat er littekenweefsel op komt te zitten en dan kunnen ze niet zo heel veel meer doen.

Alleen hem ombouwen naar een vrouwtje, maar dat vind ik echt te ver gaan. Hij heeft nu wel genoeg ellende gehad.

Heeft iemand dit ook mee gemaakt?

En hoe is het genezen?

Op de kliniek hadden ze dit ook nog niet echt meegemaakt en ik heb het idee dat ze niet zo goed weten wat ze ermee moeten.

Hopelijk kan iemand me nog wat ervaringen vertellen.

Geplaatst:

Geen ervaring mee maar goh als t verwijderen van de penis er voor zorgt dat hij weer gewoon kan plassen en een normaal leven kan leiden zou ik het toch gewoon doen.

Geplaatst:

Ik ken iemand die haar reu heeft laten opereren van 'reu naar teef'. Was iets mis met de urinebuis en de penis , weet niet precies wat, maar de enige optie was toen een gaatje bij maken zodat hij nog steeds zou kunnen plassen, maar dan met een korter buisje en een ander gaatje. Vage omschrijving, maar je snapt wel wat ik bedoel. De penis is overigens niet verwijderd hoor, die hebben ze gewoon laten zitten, hij had enkel geen nut meer, haha. Die mensen vonden het ook enorm ingrijpend, en hun hond was al zo vaak geopereerd, maar achteraf waren ze wel enorm blij dat ze het toch laten doen hebben. Het dier is niet zo oud geworden, maar hadden ze hem niet laten opereren, hadden ze hem toen al moeten afgeven. Zo'n operatie was ook meteen mijn gedachte toen ik je bericht las, maar twijfelde om het voor te stellen, omdat het toch wel verregaand is, maar je dierenarts stelde het zelf al voor.

Geplaatst:

Ik denk eigenlijk niet dat het je konijn veel uitmaakt of hij van buiten een mannetje of een vrouwtje is.

Ik weet niet wat de risico's van zo'n operatie zijn, maar mocht het je alleen om het idee gaan dan zou ik het wel weten.

Geplaatst:

Dat het dan een vrouwtje zou zijn maakt me ook niet uit en zal voor hem waarschijnlijk niet zoveel uitmaken.

Wat me wel uitmaakt is het feit dat hij nog niet zo gek lang geleden gecastreerd is en vrij veel moeite heeft gehad met zijn darmen weer helemaal op gang krijgen daarna. En nu is hij dus weer onder narcose geweest voor dat schoonmaken en ook weer om de katheter te plaatsen. Dat is al behoorlijk ingrijpend om voor de 4e keer onder narcose te gaan in korte tijd. Daarnaast hebben ze het voor zover ik begrepen heb het nog nooit gedaan bij een konijn en het is best een ingrijpende operatie.

Dus voor mij ligt eigenlijk wel vast dat ik dat niet wil doen.

Hopelijk komt het ook niet zo ver.

Maar ik wou wel graag weten of er nog andere mogelijkheden zijn die minder ingrijpend zijn.

Heb alleen het idee dat het niet zo heel vaak voor komt en helemaal niet zo erg als hij het heeft.

Geplaatst:

Mocht het toch niet werken op deze manier, kan je altijd eens verder kijken naar een anderen dierenarts die hier wel ervaring mee heeft. Niks ten nadele van je huidige dierenarts, maar dit is in het belang van je konijn. Ik zou het enorm zonde vinden om er een punt achter te zetten mocht de huidige methode niet werken.

Geplaatst:

Nou, hij is weer thuis sinds 1.5 uur.

Hij doet het erg goed. Vandaag weer heel de dag zelf geplast en sinds hij thuis is ook al weer 3 keer.

Donderdag op controle en nog een spuit antibiotica en hopelijk is het dan klaar.

Geplaatst:

Hier heeft Sid Dennis vorig jaar in zijn penis gebeten. We hebben dit dagelijks ontsmet totdat de wond dicht was en Dennis heeft antibiotica gekregen, maar Dennis had geen dood weefsel. Het heeft ongeveer een maand geduurd voordat de zwelling helemaal weg was, maar Dennis heeft bij het plassen nergens meer last van.

Sterkte en beterschap voor je ram!

Geplaatst:

Ik heb vanochtend het puntje even bekeken en daar is het dode weefsel helemaal weg. Vorige week zat het topje nog helemaal vol met dood weefsel.

Morgen nog op controle en ik denk dat dat de laatste keer zal zijn.

En vandaag moet ik hem nog 1 keer antibiotica geven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .