Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Vandaag merkte ik op dat er boven/naast de anus van mijn vrouwelijk konijn langs elke kant 2 zwarte zwellingen waren.

Eerst dacht ik dat het misschien opgedroogde uitwerpselen waren maar toen ik eraan 'prutste' en de huid wat uitrok, zagen de zwelling rood.

Heeft iemand dit ooit al voorgehad?

Mijn konijn is nog niet ingeënt en is nu 5 maanden oud...

Alvast bedankt!

Pauline

Geplaatst:

Zou heel goed myxomathose kunnen zijn. Gelijk naar dierenarts gaan. Wel even melden aan de telefoon dat je dat vermoedt. Voor andere dieren daar ivm besmettingsgevaar. En vooral niet te lang mee wachten!

Geplaatst:

Daar had ik al schrik voor...

Wou daarom even checken of niemand het al meegemaakt had maar dat het uiteindelijk iets anders was...

Zal zo snel mogelijk naar de dierenarst gaan dan.

Bedankt!

Geplaatst:
Hallo,

Vandaag merkte ik op dat er boven/naast de anus van mijn vrouwelijk konijn langs elke kant 2 zwarte zwellingen waren.

Eerst dacht ik dat het misschien opgedroogde uitwerpselen waren maar toen ik eraan 'prutste' en de huid wat uitrok, zagen de zwelling rood.

Heeft iemand dit ooit al voorgehad?

Mijn konijn is nog niet ingeënt en is nu 5 maanden oud...

Alvast bedankt!

Pauline

Ik zal gelijk naar de DA gaan myxomathose kan zich snel verspreiden!!

Geplaatst:

Niet alle zwellingen betekenen meteen myx en ik vind dit niet echt als Myx klinken eerlijk gezegd, maar om daar een conclusie over te kunnen trekken moeten we het konijn uiteraard eerst zien;)

Zeker weten dat je konijn een vrouwtje is? Zou je er eens een foto van kunnen maken?

Geplaatst:
Ik denk eerder hierbij aan verstopte anaalklieren.. Dat knijpt de da weer leeg, en het stinkt ontzettend!

Heb je dat zelf eens meegemaakt met een konijn? Bij honden en katten komt het regelmatig voor, maar ik heb er nog nooit van gehoord bij een konijn...Volgens mij hebben die namelijk geen anaalklieren op de plek zitten waar honden en katten dat wel hebben. Kan ik naast zitten hoor, maar ik dacht dat konijnen alleen de inwendige anaalklieren hebben en dat zijn doorgaans niet de klieren die ontstoken raken bij hond en kat.

Geplaatst:

Ja, doe maar even. Ben wel heel benieuwd aangezien dat volgens mij echt helemaal niet kan.

Geplaatst:

Als ik dat topic lees kan ik er ook niet veel anders van maken dan dat dat konijn een verstopte anaalklier heeft, maar bij mijn weten hebben konijnen écht de anaalklieren die normaal gesproken verstopt raken bij honden en katten niet. En wat ze niet hebben kan ook niet verstopt raken:P Ik zal mijn docente medisch eens mailen met het vraagstuk.

Maar los van het feit of het kan of niet, als ik af zou gaan op de symptomen die je bij honden en katten ziet, en het verhaal van Eefje in mijn achterhoofd hou, lijkt dit me ook geen anaalklierverstopping. Daar heb je toch andere symptomen bij.

De huid wordt natuurlijk al gauw rood als je er aan gaat friemelen, zeker zo'n teer konijnenhuidje.

Ik blijf benieuwd naar een foto, zonder foto valt er echt niks zinnigs over te zeggen.

Geplaatst:

Dat is ook zo. Eerlijk gezegd als mijn konijnen wat hebben, zit ik zsm bij de da. We kunnen wel gissen, maar hebben er toch niet voor geleerd.. Het ene konijn is het andere niet.

Geplaatst:

Mijn docente heeft nog nooit eerder gehoord van verstopte/ontstoken anaalklieren bij een konijn. Nou ga ik niet meteen af op één enkele mening, maar ook op internet kan ik er verder niks over vinden, behalve dan dat ene topic van Eefje. Dan vind ik het iets aannemelijker dat het bij het konijn van Eefje geen anaalklieren zijn geweest, maar iets anders, dan dat Wilma het enige konijn ter wereld is dat anaalklieren op die plek heeft:P

Geplaatst:

Kon op internet verder ook niets vinden.. Toch heeft de bber van de laatste reactie in Eefjes topic iets soortgelijks gehad. Zou dus best kunnen dat er iets soortgelijks is wat 'verstopt' kan raken, maar wat geen anaalklier is? Ik weet t niet..

Geplaatst:

De laatste reactie in dat topic vond ik niet echt soortgelijk. Die had het alleen over wat zwarte prutjes toch? Dat hebben mijn dameskonijnen ook wel eens, maar dat lijkt in de verste verte niet op ontstoken of overvulde anaalklieren.

Ik weet het verder ook niet hoor, het lijkt me ook niet dat Eefje het verhaal uit haar duim gezogen heeft:P Ik denk alleen inderdaad niet dat dat de anaalklieren waren.

Geplaatst:

Nee, kan ik me van Eefje ook slecht voorstellen. Toch als je googled op anatomie anus konijn klieren, kom je wel op sites uit waaruit blijkt dat konijnen (en hazen) wel degelijk klieren hebben bij hun anus, en net als honden gebruiken ze dit om hun geur af te geven. Als je vervolgens weer zoekt naar de verstopping van deze klieren, gebeurt dat alleen bij honden en katten. Strange. Conclusie: Oordeel toch maar weer aan de da overlaten dus :P

Geplaatst:

Jaaa, uiteraard hebben ze wel anaalklieren hoor! Je hebt inwendige anaalklieren en uitwendige anaalklieren, en de uitwendige anaalklieren zijn die vaak verstopt raken bij honden en katten. En volgens mij hebben konijnen dus alleen die inwendige klieren, die ze gebruiken om geur aan hun territoriumkeuteltjes (:mdr:) af te geven. Maar doordat ze dus die uitwendige niet hebben (dacht ik..) kunnen die ook moeilijk verstopt raken:P

Ik zal mijn boeken er eens bij pakken wat die anaalklieren betreft.

Geplaatst:
Oh, geen idee. Ik ben maar drogisterij verkoopmedewerkster :P

Och, ik maar Welkoop verkoopmedewerkster :P

Geplaatst:

Mijn konijn had ook wat zwarte of stroperige prutjes om en rond dr geslacht en kont. Ik ben er mee heen gegaan en dat was afscheiding van haar geurklieren. Dat was verhard en daar gaan verkleven. Dat was niet helemaal de bedoeling zei de dierenarts en hij haalde het wat weg, maar het was wel heel normaal dat het gebeuren kan.

Nu had mijn konijn dat normaal nooit. Ze was ook in slechte gezondheid. Weet niet of dat samenhang had.

Geplaatst: (aangepast)

Ik val even binnen, ik heb mijn eigen topic niet meer doorgelezen en weet niet wat voor termen ik gebruikt heb. Feit blijft dat ze daar kliertjes had die iets uitscheiden en die een beetje verstopt zaten. Precies zoals wat Boefje hier beschrijft. Mijn konijn was echter niet in slechte gezondheid. Het waren geen zwellingen trouwens, je zag gewoon wat zwart in haar liesstreek, maar het zag er verder niet geirriteerd uit. De dierenarts heeft het eruit geprutst en nu houd ik het in de gaten. Ze kneep het uit als een puistje zeg maar. Maar voor een juiste diagnose moet je uiteraard toch echt bij een dierenarts zijn, zoals je het beschrijft klinkt het niet als wat ik bij Wilma zag, maar dat is natuurlijk nogal moeilijk te beoordelen aan de hand van een omschrijving ;)

aangepast door Eefje
Geplaatst: (aangepast)

Ik vond bij googlen naar 'geurklier konijn' verschillende plaatjes, waaronder deze. Dit is wel een stuk erger dan wat ik bij Wilma zag

wp334c3493_02.jpg

Dit komt van een site over franse hangoren

En dat dit:

scent_gland01.jpg

Dit komt van hetkonijn.nl

aangepast door Eefje
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .