Ga naar inhoud

betsy heeft een heel erg stinkende wond!! HELP!!!


rabbitsan

Aanbevolen berichten

hoi allemaal,

ik zal even kort uitleggen wat er is gebeurt, ik wil namelijk heel snel advies van jullie!

betsy heeft met bella gevochten ( afgelopen zondag) waarna we ze uit elkaar hadden gehaald.

betsy ging gelijk het hol in en kwam er tot maandag morgen niet meer uit.

bella nagekeken op wondjes en dat viel gelukkig mee ondanks dat de haren in het rond vlogen,

maar betsy konden we niet uit het hol krijgen en omdat de meeste haren van bella in de ren lagen dachten we dat het met betsy wel mee zou vallen dat ze in het hol zat bij te komen maar goed maandagmorgen was ze eruit en zag ik dat ze op 3 poten liep dus gelijk nagekeken en er zat bij der achterpoot in de oksel zeg maar net wel net niet op der poot een groot gat dat er heel diep uitzag en je zag dat het vlees helemaal opgedroogd was, gelijk dierenarts gebeld de dierenarts zou gelijk na de kliniek komen (was om half 8, 8uur gaat eigenlijk de kliniek pas open) ze heeft gekeken en betsie werd gelijk opgenomen en geopereerd de wond is dicht gehecht en de dierenarts heeft een stukje vel van der buik af moeten halen om het dicht te maken en ze heeft het ook schoon gemaakt en gelijk alles nagekeken of er nog meer wondjes waren. geukkig niet het geval. eind van de middag kon ik haar weer ophalen.

ze moet binnen blijven, heeft een soort van rompertje aan omdat ze niet aan de hechtingen mag komen en ik moet 1x per dag antibiotica inspuiten.

dat ging goed tot woensdag morgen toen ik bij der hokje kwam stonk het heel erg, niet naar poep of plas ofso maar een rottende vlees lucht zeg maar ik weer gelijk de dierenarts gebeld en kon weer komen. nu heeft ze een hogere dosis antibiotica gekregen en nog een pijnstiller die een aantal dagen helpt maar over de stank en hoe dat komt zei ze niet zoveel.

hebben jullie dat wel eens met jullie nijnen gehad of hebben jullie tips

ze staat in de woonkamer dus die lucht is niet heel prettig maar goed dat is het minst belangrijke ik wil graag weten waardoor dat komt en dat het wel goed gaat met betsie!

ik hoor het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Agjee wat vervelend, heb je 2 voedsters? Ik heb niet veel verstand van, ik zou het gewoon goed in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken ofzo? En als je het niet vertrouwd gewoon weer de DA bellen zodat je kan vertellen hoe het eruit ziet en of je je zorgen moet maken, je kunt ook telefonisch even vragen over de lucht die er af komt, misschien is ze dat vergeten te vertellen?

Hoe gaat het nu verder als Betsy hersteld is? Beterschap in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterkte ermee! Ik heb ook geen ervaring. Kan alleen bedenken dat het afgestorven vlees(dat droog was) nu rot. En bij de hechting ook het overgebleven vlees zeg maar. Ik zou hoe dan ook vaak terug gaan om het te checken. Zeker met deze hitte en kans op maden enz(rottend vlees).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig, ik durf zo niet snel advies te geven, maar ik heb gelezen dat je gekneusde weegbree op een slecht helende wond kan doen en dat dat genezend is. En ik heb gehoord van een vriend dat zijn ex haar paard ooit een wond had dat slecht genas en die ex daar honingzalf op had gedaan en het heel snel genas. Nu zou ik dat soort dingen natuurlijk eerst overleggen met dierenarts. Misschien maak je het er alleen erger mee natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties ik ga morgen sowieso de da bellen of ze het uit wil leggen en ik wil eigenlijk ook dat ze er nog een keer naar kijken voor betsy en mn eigen gemoedsrust

@anjo ik heb 2 voedsters en 3 mannetjes ( gecastreerd) maar nu is het geval dat ik betsy en bella uit het asiel gehaald heb begin april dit jaar daar zeiden ze dat ze gekoppeld waren maar achteraf denk ik dat dat niet zo is want gelijk toen ze bij mij in het hok zaten.zaten ze elkaar al te jennen maar nooit zo erg eerst dacht ik nog dat ze moesten wennen aan de nieuwe situatie maar ik ga ze nu niet meer bij elkaar zetten bella zit samen met guus dat gaat super goed en betsy zit samen met teddy en.dat gaat ook super goed dus de groep van 4 wat eerst het plan was gaat niet door mja het is beter zo

liefs,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een wond stinkt lijkt mij niet goed, en zeker als je het in de kamer gewoon al ruikt. Kan je het zien? Of zit dat rompertje er compleet overheen? Want een stinkende wond, lijkt mij niet best. Kun je de kleur van de wond en de randen zien? Deze behoren naar mijn weten gewoon netjes roze te zijn. Niet heel rood en zeker geen andere vreemde kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Bailey zijn oogje vond ik de hechtrand ook eng want dat kleurde grijsachtig en leek wel zwart te worden..dus dacht ook aan afstervende huid van misschien te strak hechten?? Nu ben ik er inmiddels achter dat het haartjes zijn dat groeit... dus voor niks zorgen.:he: Maar voordien was het inderdaad gewoon wit/roze. Ik hoop dat je er gauw achter bent wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zijn dat het komt omdat die romper de wond afdekt? Dat het verstikt ofzo? Dat is ook weer niet goed. Het is altijd lastig om te bepalen van een afstand maar als het er niet goed uitziet toch maar even bellen/langs gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wond is wel dik en rood en er komt nog steeds veel wondvocht uit maar dat was woensdag ook al daarom ben ik toen ook terug geweest maar ik ga vannacht ff paar keer kijken hoe het met der gaat en morgen gelijk 8uur hang ik aan de telefoon bij de dierenarts

wat mij verteld is is.dqt dat rompertje luchtdoorlatend is en ook bij andere dieren over de wond heen zit want het us eigenlijk een rompertje voor een kat maar het zit goed en ze bijt het niet kapot

pff ik maak me egt zorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien.is in dit geval een kapje misschien toch beter. Zodat de wond bij de open lucht kan. Het zit natuurlijk al op een rotplek in de oksel. Lijkt mij dat het redelijk met elkaar in de knel komt. Ik kan het uiteraard niet zien maar dit is het idee wat ik ervan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft je konijn wel helemaal geen rompertje of kapje nodig... als het goed gehecht is moet er wel heel veel gebeuren voor het weer open gaat. Bailey wastte zichzelf ook constant en ging ook aldoor over het dichtgehecht oogje. Misschien heeft hij de wond juist wel goed schoongehouden, want de dierenartsassistente zei dat er mogelijk wel wat wondvocht nog uit kon komen. En dat heb ik totaal niet gezien. Maar goed ik was ook wel panisch als hij er teveel overheen ging. Dan leidde ik hem ook af. Het heelt natuurlijk het beste als hij zo in de open lucht is. Een kapje is niet handig. Het diertje kan niet fatsoenlijk zelfstandig eten en niet bij zijn blindedarmkeutels op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dierenarts gebeld en kan om 10.10uur terecht dus nog ff afwachten, ga ik gelijk vragen wat beter is voor de wond bedankt voor dat advies!

ik heb vanmorgen weer een ontdekking gedaan dat er nog een stuk huid open is je kan zo naar binnen kijken pfff

ik hoop dat betsy niet weer onder narcose moet om te hechten

ik hou jullie op de hoogte van wat de dierenarts gezegd heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bij de dierenarts geweest en het stuk dat open is gegaan is aan het afsterven en is aan het etteren waar ook die stinklucht vandaan komt nu moet ik met een spuitje zonder naald in die wond spoelen met een joodtictuur oplossing en net zolang totdat er etter uit blijft komen dan insmeren met calendula zalf en afdekken met een gaasje

ik bedenk me nu net dat ik niet heb gevraagd wat er hierna gaat gebeuren want de huid sterft af maar komt daar een nieuwe huid voor terug of zou het misschien een huidtransplantatie worden

heeft iemand dit al is eerder meegemaakt of weet iemand hoe dit verhaal verder gaat ik hoor het graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed dat je dierenarts dat de vorige keer niet heeft bekeken/gezien toen je aangaf dat het zo stonk. Als het zo stinkt dan is het sowieso niet goed en dat het heel rood en gezwollen is is ook niet goed na een paar dagen. Ik hoop dat het nu weer helemaal goed komt maar vind het niet zo'n fijne dierenarts als ik het zo een beetje lees allemaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je toch beter eerst dingen op kan schrijven voor je naar een dierenarts gaat zodat je al je vragen hebt gesteld. Daarnaast vind ik het inderdaad een halfgebakken dierenarts... maar hoe zit dat nu.. er was al een gehechte wond die stonk, maar er is nu ook een andere open wond en die huid is aan het afsterven? Hebben ze dat nog weggesneden dan? Lijkt me dat het anders dat gezonde huid ook pakt? Of ben ik nou zo gek? Ik denk dat je toch echt wat meer informatie moet vragen bij je dierenarts en liever nog een betere/andere dierenarts want dit klinkt best eng allemaal..

Helaas weten wij niet wat je konijn precies heeft en hoe het werkt met afstervend huid en vlees..tenminste ik niet en ik heb eerlijk gezegd in al die jaren dat ik hier op het forum zit weinig verhalen daarover gelezen.. eerlijk gezegd geen een. :arf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hwj dat begreep ik ook niet zo goed maar nu moet ik wel zeggen dat het er nu slechter uitziet dan woensdag mja ik weet niet of ik dit mag zeggen maar ik ga in dodewaard naar de dierenarts die is alleen voor gezelschap dieren dus ik dacht dat ik daar wel aan het goede adres was mja ee wachten het af

@ boefje

Dat ga ik de volgende keer ook zeker doen bedankt voor de tip wat betreft die wond er zit idd een gehechte wond en die is open/ verder gescheurd en daar is die huid aan het afsterven ze hebben niks weggesneden en ze zeiden dat ze het ook niet konden hechten omdat een dode huid niet meer aan elkaar groeit ik moet het nu zo goed mogelijk schoon houden en sowieso over 7 dagen op controle en als er in de tussen tijd iets veranderd/verergert ga ik natuurlijk bellen zelf heb ik ook nog nooit zoiets meegemaakt of gehoord van iemand

@piccaso123

Bedankt voor de links ik ga ze even op mn gemakje doorlezen poeder en betadine hebben ze niet gedaan bij mijn konijn wel moet ik spoelen met een joodtintuur oplossing en daarna calendula zalf erop smeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hwj dat begreep ik ook niet zo goed maar nu moet ik wel zeggen dat het er nu slechter uitziet dan woensdag mja ik weet niet of ik dit mag zeggen maar ik ga in dodewaard naar de dierenarts die is alleen voor gezelschap dieren dus ik dacht dat ik daar wel aan het goede adres was mja ee wachten het af

@ boefje

Dat ga ik de volgende keer ook zeker doen bedankt voor de tip wat betreft die wond er zit idd een gehechte wond en die is open/ verder gescheurd en daar is die huid aan het afsterven ze hebben niks weggesneden en ze zeiden dat ze het ook niet konden hechten omdat een dode huid niet meer aan elkaar groeit ik moet het nu zo goed mogelijk schoon houden en sowieso over 7 dagen op controle en als er in de tussen tijd iets veranderd/verergert ga ik natuurlijk bellen zelf heb ik ook nog nooit zoiets meegemaakt of gehoord van iemand

@piccaso123

Bedankt voor de links ik ga ze even op mn gemakje doorlezen poeder en betadine hebben ze niet gedaan bij mijn konijn wel moet ik spoelen met een joodtintuur oplossing en daarna calendula zalf erop smeren

Alsjeblieft en heel veel sterkte met je konijn!!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje boefje

ik heb net dewond weer schoon gemaakt en ik denk dat het niet meer goed komt de huid laat los van de buik zegma maar niet alleen de wond laat los maar een heel stuk erom heen ik denk echt dat het niet goed meer komt want daar krijg ze geen nieuwe huid meer ze kan toch niet zonder huid op der buik verder leven ook haar pootje zit bijna geen huid meer der knietje komt gewoon naar buiten

wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat een naar topic dit. Ben je nog steeds bij dezelfde dierenarts? Misschien eens bij een andere langs om te kijken wat zij ervan zeggen?

Ik vind het absoluut niet goed klinken en maak me eerlijk gezegd zorgen of het nog te herstellen is...

Heel veel sterkte voor jullie en beterschap voor de nijn!

Krijgt ze wel pijnstilling? Hoe is ze verder qua gedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was..hoe ver ik ook woon..ik zou onmiddelijk naar wilhelminapark dierenkliniek in utrecht gaan..En ik zou dan niet eens wachten tot maandag. Ik had vandaag gelijk al erheen gegaan..ja klinkt heel stom..maar daar heb ik nog het meeste vertrouwen in. Er is daar een hele goede dierenarts die zeer konijnkundig is. Maar dat ben ik.. het klinkt inderdaad heel eng en erg..ik zou het niet zo laten en maar afwachten. Ik hoop echt dat het nog goed gaat komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .