Benjamin en Renske Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 Hallo allemaal,Ik en mijn vriendin hebben nu sinds 2 maanden een Franse Hangoor, hij is inmiddels 4 maanden oud. Hij heeft sinds zondag gas en sinds vandaag had hij voor het eerst ontlasting en leek het beter te gaan. We zijn al 3x bij de dierenarts geweest voor vocht onder de huid en pijnstiller en we hebben ook Primperan(antibraak middel dat zijn darmen opgang zou helpen volgens de dierenarts) en dwangvoer toegedient. Nou is hij niet het meest gemakkelijke konijn en stribbelt hij aardig tegen met het dwangvoer en accepteert hij alleen de 1ml pipet. Aangezien hij voordat hij ziek was al 6kg woog is dat een aardige klus om hem voldoende voeding te geven. Nu is hij vandaag begonnen met een paar stronkjes wortelloof te eten en heeft hij een paar hapjes van zijn snoepstick op maar zijn brokjes en hooi eet hij niet. Water drinkt hij wel, maar we moeten hem er echt met zijn neus instoppen voordat hij gaat drinken, alsof hij niet meer weet hoe het moet en dat is ook een beetje met de wortelloof. We zijn ten einde raad dus heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
breezer Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 is zijn gebitje gecheckt, nog wel wat jong, maar je weet het nooit, de vraag is namelijk hoe de gas ontstaan is, als de oorzaak gebitje zou zijn bijvoorbeeld, en je lost het gas probleem op, en gebit probleem blijft, dan eet die nog steeds niet en heb je kans gas weer terug komt. mijn konijn eet bij gebits problemen (in zijn geval haakjes) ook alleen nog maar worteloof en zachte of echt lekkere dingetjes. succes in elk geval.
Aniek Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Heeft hij echt altijd vaste ontlasting gehad of is er ook slijm of dunnere ontlasting mee gemoeid?Een Franse hangoor van 4 maanden en 6 kilo is zwaar ongezond namelijk. Ik hoop dan dat hij toch onverwachts ouder is of lichter.In principe is het eerste wat ze weer eten vaak groenvoer, dat is niet erg dat is gezond. De brokjes hebben geen haast en vaak gaan ze vanzelf weer hooi eten. Eventueel zou je wat kruidig hooi kunnen geven.Persoonlijk zou ik die snoepstick even ver weg laten, omdat het niet gezond is en voor de darmen ook erg zwaar. Liever vers groen andijvie, witlof, gras, paardenbloemblad.
Benjamin en Renske Geplaatst: 19 juli 2013 Auteur Geplaatst: 19 juli 2013 Hij is erg groot voor zn leeftijd dus mss iets ouder want hij is niet te dik(de dierenarts vond hem zelfs een beetje mager) en zeker nu niet en alsnog 5 kg. Zn tanden zijn meerdere malen gechecked maar het gas is dus niet weg. Gisteren ging het een stuk beter met hem en leek het bijna weg te zijn. Maar nu is het weer erger we hebben hem de hele dag bij de dierenarts gehad zodat hun hem goed konden voeren maar dit lijkt averechts gewerkt te hebben. Hij ademt nu erg snel. Paardebloem blad wil die af en toe wel eten. Hiervoor heeft ie altijd vaste ontlasting gehad. En het gas is denk ik ontstaan door het verwennen dat dus niet goed was.
Aniek Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Maar hoe is de ontlasting die nu gekomen is dan?Klinkt mij met deze leeftijd en de veel te snelle groei ook wel als dikke buikenziekte/clostridium bacterie.
Benjamin en Renske Geplaatst: 19 juli 2013 Auteur Geplaatst: 19 juli 2013 Ja nu is het diarree en niet echte ontlasting meer blijft ook aan zn kont plakken. Ik heb net de dierenarts gebeld of ze daar rekening mee gehouden heeft. En ik word er zo over terug gebeld.
Aniek Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Klinkt mij toch echt absoluut als clostridium/dikke buikenziekte al dan in combinatie met gas. Dat krijgen ze door een te veel aan eiwitten daardoor te snelle groei en gezien het abnormale gewicht met zijn leeftijd denk ik dat je met dit scenario heel goed rekening moet houden.Weinig dierenartsen zijn er overigens mee bekend. Inzet is Bacivet poeder en eventueel Flagyl. Echter Bacivet wordt ingezet in de vleesindustrie (deze konijnen moeten snel groeien, maar mogen geen last van clostridum krijgen). Dus is vaak per 10 zakjes en veel dierenartsen hebben dat niet.Dit is een goed artikel, verwijst wel vooral naar jonge afgespeende konijnen, maar ik heb het ook met regelmaat gezien bij konijnen van een aantal maand oud die te veel eiwitten binnen krijgen of met de bacterie in aanraking zijn geweest.http://www.lotharinger.nl/veterinair/dikke-buiken/Als je zou "schudden" met het konijn hoor je vaak ook de buik klotsen. En natuurlijk bedoel ik dan wiegen.Ik hoop echt voor je dat het alleen gas is, want clostridium bacterie is zo enorm rot.
Aanbevolen berichten