Ga naar inhoud

dik/mager


Snufie0301

Aanbevolen berichten

Als ik mijn konijn aai, voel ik zijn ruggengraat heel goed. Maar als ik hem bij zijn buik vastpak is die heel dik. Is dit de dikke buik ziekte? Maar mijn konijn eet wel gewoon goed, drinkt goed, en zijn keutels zijn ook normaal. (Laatste tijd alleen wat minder drinken, omdat hij nu vooral buiten zit, en binnen ligt zijn drinken. En buiten wilt hij niet drinken, alleen in zijn hok :s) Maar zou dit dan de dikke buikziekte kunnen zijn? Of is het normaal dat er meer vet bij de buik zit, en minder bij de ruggengraat. (Konijn was btw erg gespannen, komt het misschien daardoor?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even stukje van bunnybunch gehaald;;

De symptomen van de dikke buiken ziekte zijn lusteloosheid, beven, minder eten, gezwollen buik, lage lichaamstemperatuur, veel dorst, diarree met slijm, klotsende buik.

Jouw symptomen zijn dus aardig tegenovergesteld. Hij drinkt juist heel weinig?!

Als je het echt niet vertrouwt kun je naar je dierenarts gaan natuurlijk,

Mijn konijnen voel ik ook hun ruggengraatjes bij het aaien maar hebben toch ook wel een buikje hoor. Maar bij twijfel DA even bellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn loopt vooral buiten, en dan zet ik het drinken ook buiten, alleen dan drinkt hij het niet, en als ik hem in het hok zet, drinkt hij ook niet al te veel. Soms verdeeld over 1 dag, en soms in 1x best veel. De laatste tijd drinkt hij pas als hij weer terug is in zijn hok, maar ook dan niet echt veel voor zover ik weet, er is ook geen slijm tussen de keutels, geen klotstende buik, geen diarree voor zover ik weet, want zijn keutels zijn normaal. lage lichaams temperatuur ook niet, zijn oren zijn best warm. Eet ook veel, alleen een gezwollen buik, that's all. Vroeger wel een beetje last van diarree gehad, ging vanzelf over. Nu zijn zijn keutels weer normaal. Maar ik moet toch sowieso langs de dierenarts om zijn oortjes schoon te maken, dus ik laat de dierenarts het ook even controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de enige 2 symptomen die over 1 komen zijn: Beven en dikke buik hebben. Maar dat van dat beven snap ik niet echt, maar als ik hem dan weer vrij laat rondlopen beeft ie niet meer. Alleen soms in zijn hok.

Daarnaast is hij al 6 jaar, en komt de ziekte (bijna) alleen voor bij jonge konijnen

aangepast door Snufie0301
Link naar reactie
Delen op andere sites

En zolang ik weet heeft hij dit zijn hele leven al, kan iemand met deze "aanwijzingen" vast stellen of hij dikke buik ziekte heeft?

Ik denk het niet, alleen 2 symptonen zijn het zelfde (Ik ben niet helemaal zeker over dat dorst hebben, dus misschien 3) En daarnaast heeft hij dit zijn hele leven al, en is het eigenlijk gewoon hetzelfde als bij een mens, het vet bij de rug is weinig, en bij de buik veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 1 van mij konijnen kan ik ook heel goed zijn ruggengraat en heupen voelen uitsteken en ook hij heeft wel een dikke buik (ik heb Sonja hier ook wel eens een pb over gestuurd, omdat zij hem via Marktplaats had gered :)) Ik was een poos terug met hem bij de dierenarts, omdat hij snot kreeg en deze vond het ook een opvallende bouw en zei dat hij 4 ons mocht aankomen. De dikkere buik zou gewoon darminhoud of gas kunnen zijn, geen vet. Later waren we weer bij dezelfde dierenkliniek (konijnkundig op de lijst van BB), maar hadden we een andere dierenarts. Deze vond hem niet mager, omdat hij een behoorlijke buik heeft. De bottige rug zou betekenen dat hij gewoon niet zo gespierd is, en dat hij zo graag eet gewoon een karaktertrek. Heel verschillende uitleg dus. De laatste dierenarts kwam wel op me over dat ze veel verstand van konijnen had.

Ik weet natuurlijk niet of het vergelijkbaar is met jouw konijn, en als je toch met hem naar de dierenarts moet kan je het inderdaad net zo goed even vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .