yellow Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Tot mijn spijt gaat het de laatste tijd erg slecht met nijn. Hij is ook al erg vaak naar de da geweest. Nu blijkt dat nadat zijn snijtanden operatief zijn verwijderd hij ook haken op zijn kiezen krijgt. Ik wil alles voor mijn konijn doen maar als het zo is dat zijn haken om de 4 weken terugkomen. Kan ik hem dan niet beter in laten slapen? Het is mijn ergste nachtmerrie maar is om de 4 weken zijn haken onder narcose weghalen niet te veel stress voor hem?
Eefje Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Hoi Yellow,Wat vervelend dat hij zo'n last heeft van de tandjes. Ik zou hem daar zelf niet voor in laten slapen, maar eerst even kijken hoe het gaat. Ik heb hier op het forum vaak gelezen dat door ander voer de haakjes minder snel terug zouden komen. Trovet bijvoorbeeld is heel goed voor de tanden en er zijn ook verhalen van konijnen die door de trovet ineens veel meer hooi gingen eten, waardoor ze minder snel last van de haakjes kregen. Je weet nu nog niet hoe het er precies uit gaat zien, hoe vaak de haakjes verwijderd moeten worden en hoe je konijn daarop reageert. Ik zou dat zelf zeker afwachten en het konijn niet in laten slapen. Dat kun je niet meer terugdraaien en wie weet had je konijn nog jaren meegekund.
yellow Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 Bedankt voor je advies. Hij is nu voor het eerst onder narcose om zijn haken weg te halen. Ik kan hem straks ophalen. Weet je misschien waar ik trovet kan halen?
Eefje Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Mijn dierenarts verkoopt trovet, misschien de jouwe ook wel. Je kunt het ook bestellen op medpets.nl. Bij trovet zelf kun je een proefverpakking aanvragen, dan kun je even kijken of ze het lusten.
Eefje Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 En sterkte natuurlijk voor je konijn, hopelijk komt hij vlot weer uit de narcose!
yellow Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 Heel erg bedankt. Ik houd jullie op de hoogte hoe het afloopt!
Gast Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Ik zou zelf inderdaad ook eerst kijken of je met veranderingen in het voerpatroon de tijd tussen de haken kan verminderen. Zelf geloof ik alleen nog steeds niet dat biks daar zoveel invloed op heeft. Het belangrijkste is dat het konijn veel hooi eet, ik zou dus zelf eerst kijken of ander hooi beter gegeten wordt. Ander hooi heeft hier echt effect gehad, mijn ram heeft al meer dan een jaar geen haken meer gehad. Soms gaan konijnen beter hooi eten als er van voer gewisseld wordt en dan is het zeker een aanrader, maar ook ander hooi kan dus al helpen.
bramluimes8 Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 Je kun misschien een keer hooi van de boer proberen? dit is vaak veel groener en ruikt veel kruidiger.
bramluimes8 Geplaatst: 15 juli 2013 Geplaatst: 15 juli 2013 En ze eten het ook veel beter, je kunt ook de voertijden aanpassen. Dat je hem bijvoorbeeld 's ochtends alleen hooi geeft.En 's avonds brokjes krijgt. Als hij geen brokjes heeft zou hij ook veel meer hooi eten.
yellow Geplaatst: 15 juli 2013 Auteur Geplaatst: 15 juli 2013 Heel erg bedankt iedereen. Ik ben naar de da geweest. Er zaten inderdaad haken en zijn tong was beschadigd. Hij kwam nogal warrig uit de narcose maar het gaat nu goed met hem. Hij eet weer vrij veel, vooramelijk hooi. Ik heb zijn antibiotica in zijn brood gestopt die hij eet dus die krigt hij ook goed binnen nu.
Stamper2011 Geplaatst: 16 juli 2013 Geplaatst: 16 juli 2013 Mijn ram had in december last van haken op zijn kiezen, maar sindsdien gaat het goed. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je voortaan elke 4 weken met hem naar de dierenarts moet om haken weg te laten halen. Goede voeding kan veel doen. Denk hierbij aan veel hooi en brokken waar ze goed op moeten kauwen. Het weghalen van haken hoeft trouwens niet altijd onder narcose. Als het even kan doet mijn dierenarts het altijd zonder narcose.Dit omdat er meer konijnen overlijden door een narcose dan door stress. Bovendien is het vaak zo gebeurd. Voor mij zou het steeds terug komen van haken geen reden zijn om een konijn in te laten slapen.
Aanbevolen berichten