Ga naar inhoud

zwarte stipjes in de vacht


kapiteinkoek

Aanbevolen berichten

Sinds nog niet zo lang heeft mijn knijn allemaal zwarte stipjes in zijn vacht. Ik kwam erachter toen ik zn staart ging schoonmaken, ik zag een klein kaal plekje op zn buik waar van die stipjes omheen zaten. toen ging ik verder kijken op zn buik en bleek dat het overal zat. sterker nog, het zit ook op zn rug, praktisch overal in zijn vacht. ik dacht eerst, bah! beestjes! maar de stipjes bewegen niet. het lijkt me ook niet dat het huidschilfers zijn, aangezien zijn huid wit is.

hier een plaatje:

34zk9w3.jpg

weet iemand wat dit is? mn andere konijntje heeft helemaal niks in haar vacht zitten terwijl ze wel gewoon lekker naast elkaar slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk vrijwel zeker te weten dat het poepjes zijn van vlooien. Ons hondje had ook van die zwarte stipjes... als je ze op een nat doekje legt en er komt een beetje rood omheen...dan zijn het idd vlooienpoepjes.

Hoogstwaarschijnlijk kun je misschien ook nog een levende vlooi tegen komen. Pas maar op met je andere dieren dan.

Als het idd vlooien zijn, zul je stronghold moeten hebben (die voor kittens) maar dat moet je dus ff met je da over hebben. Geen andere middelen gebruiken dan stronghold...dat is het enige wat te gebruiken is voor nijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk vrijwel zeker te weten dat het poepjes zijn van vlooien. als je ze op een nat doekje legt en er komt een beetje rood omheen...dan zijn het idd vlooienpoepjes.

Hoogstwaarschijnlijk kun je misschien ook nog een levende vlooi tegen komen. Pas maar op met je andere dieren dan.

Als het idd vlooien zijn, zul je stronghold moeten hebben (die voor kittens) maar dat moet je dus ff met je da over hebben. Geen andere middelen gebruiken dan stronghold...dat is het enige wat te gebruiken is voor nijntjes.

ik had vandaag even naar onze fokker gebeld en deze is even komen kijken. het zijn inderdaad vlooien (heb net de natte doek truuk geprobeert, inderdaad komt er rood vanaf) en heb mijn dieren al apart gezet. ik had vandaag daarom ook al wat antimijt/vlooienspul gehaald bij de dierenwinkel van het merk beaphar (beaphar anti-parasiet 150) en inmiddels heeft hij dit dus ook al in zijn nek zitten. was dit een heel slecht idee?

ik ben er daarnaast ook achter gekomen dat hij in 2 weken tijd 50 gram is afgevallen, en de 2 weken daarvoor ook al 20 gram. ik neem aan dat dit ermee te maken heeft? bah, (kleine vieze) beestjes, maar gelukkig is er wat aan te doen :bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

staat er op de verpakking dat beaphar geschrikt is voor konijntjes? want wat ik weet is alleen stronghold kitten voor konijnen te gebruiken... je moet denk ik alles even heel goed schoonmaken en misschien omgevingsspray antivlooienspul spuiten op plekken waar nijn gelopen heeft. alleen dan moeten er een poos geen nijntjes of andere dieren op dat stuk lopen, want dat is verre van goed voor de luchtwegen.

wat dat afvallen betreft.... ik denk dat je daar voor naar de da zult moeten, want ik denk dat die daarvoor een ontwormingskuurtje nodig heeft. (niet uit de dw) vlooien kunnen schijnbaar ook wormen overbrengen..tenminste dat is zo bij hondjes...denk dus ook nijntjes.

Ook zul je alles er heel goed uit moeten kammen uit de vacht...want waarschijnlijk zitten er ook een hoop eitjes in...dan moet je een vlooienkam kopen.

denk dat het wel handig is als je ff naar de da gaat, die weet er meer van dan ik en die kan je stronghold en een ontwormingsmiddeltje geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt een beaphar speciaal voor knaagdieren! er staat op de verpakking een konijn een chinchilla en ng een of twee dieren! deze mogen kponijnen hebben maar de werking ervan is lang niet zo goed als tsronghold. de stronghold krijg je alleen bij je dierenarts de wormkuur eveneens! als een konijn afvalt is dat nooit een goed teken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben nu toch serieus aan het twijfelen of het wel vlooien zijn. mijn andere dieren hebben nergens last van (terwijl een van hen nog in hetzelfde hok sliep en het daarom volgens mij dan ook moeten hebben). daarnaast ik zag de vorige keer namelijk een klein zwart beestje (kevertje?) wegschieten in de vacht. ik dacht dat ik mij dit had verbeeld maar gister zag ik het dus weer :blink:

bestaat er geen shampoo waarmee ik mijn konijn in een keer schoon kan wassen? want dan zijn we overal in een keer vanaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch gewoon even naar de dierenarts gaan hoor! Een vlo is een klein zwart beestje dus dat kan best kloppen (die zijn snel hoor).

Bij de dierenarts weten ze precies hoe ze moeten behandelen. Tegenwoordig vaak met stronghold (alleen verkrijgbaar via dierenarts) of een ander middel (wij hebben voor mijten vorige keer advantage gehad). Dit lijkt me echt de beste oplossing en zij weten de juiste dosering! Een konijn wassen valt echt niet mee hoor!, voor konijn en baas, en is juist meestal niet meer nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch gewoon even naar de dierenarts gaan hoor! Een vlo is een klein zwart beestje dus dat kan best kloppen (die zijn snel hoor).

Bij de dierenarts weten ze precies hoe ze moeten behandelen. Tegenwoordig vaak met stronghold (alleen verkrijgbaar via dierenarts) of een ander middel (wij hebben voor mijten vorige keer advantage gehad). Dit lijkt me echt de beste oplossing en zij weten de juiste dosering! Een konijn wassen valt echt niet mee hoor!, voor konijn en baas, en is juist meestal niet meer nodig

ze is al bij de da geweest en konijn heeft een injectie gehad!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan idd best gewoon langs de dierenarts gaan! die lgt dat stipje even onder de microscoop en heeft zo gezien wat er aan de hand is! hij kan je konijndan ook gericht ehandelen met stronghold of een injectie!~zo blijf je hier nog mee aan de gang!!! dat een konijn afvalt gebeurd ook niet zomaar!

een konijn wasse is nooit goed omdat zijn ondervacght niet nat mag worden!

ga gewoon even langs de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het wordt idd echt tijd om naar de da te gaan. Ik denk dat dat beestje idd wel een vlo geweest is...ik wist het de eerste ook niet dat een vlo er zo uitzag. en waarom je andere nijn het niet heeft weet ik ook niet. Mijn hondje boris zat ook onder de vlooien, maar de nijntjes hebben er nooit last van gehad...terwijl ze wel dichtbij elkaar genoeg komen om ze toch te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zijn zeker weten geen vlooien. ik heb net met een felle halogeenlamp op zijn kont zitten kijken, en het zijn vliegensvlugge kleine rode kevertjes (heb er al 3 gezien) die tussen zijn haren doorkruipen.

iemand nog een oplossing voordat ik hem meeneem naar de dierenarts? das altijd zon gestress. ik zal eerst nog proberen zon kevertje te vangen en deze aan de DA te laten zien, en ik zat er over te denken hem vanmiddag even goed te wassen met wat knaagdierenshampoo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad gewoon naar de dierenarts gaan, dan bespaar je jezelf en je konijn een hoop ellende. Ik heb ook weleens een konijn gewassen en dat geeft veel meer stress dan naar de da gaan. En ook krijg je dan het juiste middel want als je niet weet wat het is weet je ook niet wat te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .