Ga naar inhoud

darminmobiliteit


Jackelien

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb mij vanochtend voor het eerst aangemeld als lid. Mijn naam is Jackelien en heb/had twee konijntjes. Roger, 4.5 jr (buiten) en Leopold 2 mnd (binnen).

Ik bezocht al vaker de website maar deed nog niet mee aan het forum. Nu is het even anders. Vannacht is mijn oudse konijn overleden en voel me zo verdrietig en snap er niets van.

Tot gisterochtend was er nog niets aan de hand naar mij idee maar s'middags was ze in diepe slaap en reageerde nergens op. Ik heb haar direct uit haar buitenhok naar binnen gehaald en warm gewreven. Ook vond ik geen keutels en urine en wist direct dat ik naar de dierenarts moest. De dierenarts stelde actute darminmobilieit vast en heeft haar vocht, glucose, darm -opwekkers en laxeermiddel gegeven. Haar temperatuur was 34,4 en ze kon om die reden geen dwangvoer krijgen, ze moest eerst aansterken. Gisteravond laat werd ze weer wat actiever maar verder niets. Ik voelde mij zo machteloos, ik bood haar hooi aan maar dat wilde ze niet mee, water ging er wel goed in. Maar haar tot vannacht warm tegen mij aan gehouden te hebben met wollen deken en kruikjes,haar buikje voorzichtig te masseren kreeg ze paniek en is nog meer tegen mij aan gekropen en is uiteindelijk overleden. Vreselijk, dat zo'n lief konijn zo moet dood gaan. Ik voel me erg schuldig omdat ik weet niet hoe het is gekomen en heb niets voor haar kunnen doen. Zijn er misschien mensen die dit ook hebben meegemaakt met hun konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je niet schuldig te voelen omdat je niet weet waardoor het konijn ziek is geworden en is overleden. Deze nare dingen kunnen je overkomen en heel vaak blijf je dan achter met dat snijdende schuldgevoel of je het had kunnen voorkomen.

Sterkte met het verlies van je knijntje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet echt wat darminmobiliteit voor iets is, maar het heeft met de darmen te maken. En konijnen hebben nu eenmaal heel gevoelige darmen. Minstens dat ze diarree krijgen ofzo kan het heel snel gaan en moet je dus snel ingrijpen. Of als ze een dag niet eten vallen hun darmpjes stil en dan moet er zeker snel ingegrepen worden.

Maar jij moet je absoluut niet schuldig voelen. Je hebt enorm goed gehandeld. Je zag dat er iets mis was en hebt meteen je konijn uit de koude gehaald en toen je zag dat het niet goed was ben je er onmiddellijk mee naar de dierenarts gegaan. Dus je hebt echt alles gedaan wat je kon doen hoor.

Ik ben ook al een konijn verloren door haar darmpjes dus ik weet wat je meemaakt. Heel veel sterkte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Anne en Marjoke,

Heel erg bedankt dat jullie zo snel een geruststellend berichtje voor mij hebben geplaatst. Heb dan gelijk het gevoel dat iemand mij begrijpt.Ik heb mij vreselijk machteloos gevoeld. Ik ben eigenlijk al een hele poos het forum aan het lezen en kom nu ook soortgelijke dingen tegen. Gelukkig hebben die konijnen het gered! Ik lees nu ook dingen over een liksteen dat dat uit den boze is. Laatst heb ik zo'n liksteen in beide hokken opgehangen...maar die van Roger is foetsie. Misschien dat ik het met toeval heb weggegooid tijdens een keer verschonen maar ik kan me nu wel voor m'n kop slaan. Zul je zien dat dat het is want plassen ging ineens ook niet meer. Wat ik mij ook afvraag had de dierenarts niet gelijk een antigasmiddel moeten geven? en waarom had ik al niet wat dwangvoer meegekregen op moment dat ze op tempratuur was. Ik vind het verschrikkelijk en baal dat ik het niet eerder heb geweten. Ik had niet verwacht het zo zou eindigen. Het gevoel blijft dat ik haar misschien had kunnen redden!

Marjoke, wat was er met jou konijn gebeurd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jackelien,

Het is niet jouw schuld dat jouw nijntje is overleden. Jij hebt er alles aan gedaan om hem beter te maken, je bent met hem naar de dierenarts gegaan, je hebt hem steeds verzorgd en in de gaten gehouden. Jou valt niets te verwijten. Jij bent een superbaasje voor jouw nijntje geweest. Maar ik weet hoe je je voelt. Ik heb op 19 september jl. helaas ook een nijntje verloren. Mijn vriend en ik waren een midweek naar Centerparcs, en ze is 's woensdags in het konijnenpension overleden. Ik voelde mij zo schuldig en verwijtte mij vanalles. Was ik maar thuisgebleven spookte steeds door mijn hoofd. Ik vond mij slecht enzo, maar iedereen zei dat ik het beste baasje was die zij ooit kon krijgen. Want ze is in juli 2007 aangevallen door een hond, en sindsdien kon ze niet meer lopen. Ik heb alles voor haar gedaan en alles geprobeerd. De DA had haar zelfs opgegeven, ze zei dat ik haar beter kon laten inslapen, maar dat wilde ik niet, ik wilde mijn nijntje een kans geven. En ze ging steeds vooruit, ze kreeg ook steeds meer kracht en gevoel in haar achterhand. ZE kreeg zelfs fysiotherapie en het ging steeds beter. Op 13 september is de fysiotherapie nog langs geweest en zij zei dat Muppietje (zo heette mijn nijntje) binnen een paar maanden weer kon gaan lopen. Maar helaas hebben we dat niet meer mogen meemaken. Dus ik weet hoe jij je voelt, maar je bent niet schuld.

Volgens mij moet een DA antigasmiddel geven als een nijn daar last van heeft, maar weet het nu niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

aller eerst veel sterkte met je verlies

ik heb der vier achter mekaar verloren aan darm problemen danwel cocidiose

en het is vreselijk ,je kan zo weinig ,ik ben ook naar diere arts gegaan en dwanggevoerd enz enz ,maar mocht ook niet bate,heb me daar enorm schuldig over gevoeld,maar goed meer kan je niet doen .

het is en blijft moeilijk zo een moment

nogmaals sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

veel sterkte het is nooit leuk om een konijn te verliezen .

je hebt je best voor haar gedaan .

als ik jou was zou ik nu alvast een goed konijnkundige dierenarts bij jou in de buurt opzoeken mocht er nu wat zijn met je andere konijntje weet je zeker dat de dierenarts weer wat hij doet

xx sharmayne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt pas wat onder nemen als je ziet dat je konijn niet meer eet en keuteld.Als een konijn stopt met eten zal ie nog 3 dagen kunnen keutelen en zijn darmen in beweging kunnen houden.Dat is een vrij vast gegeven.Geld ook bij ziektens ect.geen eten darmen vallen stil konijn zal dood gaan.Al geef je medicijnen het is er op of er onder dan.Het enige wat je kan doen is in de gatenhouden dat een konijn eet en drinkt.Hij kan niet praten en weinig aangeven.Als het wel is is het vaak te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal blij met jullie reacties ondanks jullie ook verveldende dingen hebben meegemaakt. Het is prettig te weten dat je er niet alleen voor staat! Heel erg bedankt allemaal!

Ik had vandaag vrij en heb de hele dag niets anders gedaan dan huilen, en veel op het forum gelezen. Nu is het avond en inmiddels hebben we Roger waardig begraven bij zijn hok in de tuin waar hij zo graag rond rende. De kaarsjes zijn inmiddels uit en ik heb het geaccepteerd. Maar missen zal ik mijn konijntje altijd!

Ook de dierenarts heeft nog gebeld en met hem heb ik nog even gepraat. Het is nu niet meer anders en we hebben er alles aangdaan wat we konden.

Nu heb ik Leopold van 4 maanden en die verdient ook het allerbeste en hoop dat zoiets nooit weer gebeurd.

Echt dit forum heeft veel voor mij betekent vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat we iets voor je hebben kunnen betekenen!

Ik had je topic reeds gelezen, maar ik heb niet veel ervaring met konijnen, daarom heb ik niet gereageerd.

Wat niet wil zeggen dat ik niet met je meeleef hoor, integendeel!

Hopelijk vindt je voldoende troost en nee hoor, je hoeft je konijntje NOOIT te vergeten!!!!!

Sterkte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .