Ga naar inhoud

E.Cuniculi bij jong konijn


neskevdb

Aanbevolen berichten

Hallo,

Heb een vraag betreffende bovenstaand onderwerp.

Heb er ondertussen al veel van gelezen na een bezoekje aan de dierenarts.

Vorige week zondag zat één van de jongen nogal rustig in de kooi bij mijn zus.

Dachten eerst dat dat het konijntje wat een mindere dag had, maar woensdag heeft mijn vader mij gecontacteerd met de vraag er mee naar de dierenarts te gaan (zus op vakantie). Het konijn viel zonder aanwijsbare reden van zijn ene zijde op de andere.

Bij het konijntje werd E.Cuniculi vastgesteld met als symptoom ataxie.

Ik heb het konijn mee genomen naar huis zodat de het nodige zorgen kan krijgen.

Ik heb een kuur moeten starten met Panacur, 2x daags.

Iedere dag kuis ik het hok met desinfecterend middel , zorg voor vers hooi, vers drinken, verse groentjes, speciale biks.

Desondanks de evenwichtsstoornissen eet het konijn nog wel goed.

Zijn blinde darm keutels blijven altijd aan zijn buikje hangen. Niet allemaal, maar diegene dat niet op de grond vallen, neem ik iedere dag weg om vliegen en maden weg te houden.

Nu is de vraag, hoe lang duurt het eer men verbetering ziet? Wil weten of de medicatie aanslaat.

Eveneens heb ik de vraag of dit zich enkel via de urine verspreid?

Had de vraag niet gesteld aan de DA. :s

IK zit namelijk met een ander jong konijntje dat haar inenting nog moet krijgen voor Myxomatose.

Heb over Muffin reeds discussies gestart op dit forum omdat zij eveneens er niet goed voor stond (aanvalswonden).

Gelukkig is Muffin super hersteld en heb ik er een schat van een konijntje bij :).

Het andere konijn heb ik boven in een aparte ruimte gezet , Muffin staat in onze living.

Vind het alleen wat zielig voor het nieuwe konijntje dat het zo alleen zit en zou het eveneens beneden bij ons willen zetten. Blijf erbij dat de nodige zorgen + de nodige aandacht het genezingsproces versneld.

Weet iemand hier antwoord op?

Eveneens wassen we de handen ook met dethol als we na verzorging van het zieke konijn Muffin bij ons nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ver ik weet kan het zich ook door de lucht verspreiden. Ik zou ze dus toch zo ver mogelijk appart van elkaar houden..

Hou de rest van de jongen ook goed in de gaten, grote kans dat die het ook hebben.

Myx entingen werken tegen myx, niet tegen ec. Een konijn dat mogelijk een ziekte onder de leden heeft zou ik nooit enten omdat het imuunsysteem dan al wat verzwakt is en mogelijk de enting niet kan verdragen.

Wat ik op dit forum begrepen heb zijn er konijnen die snel verbetering laten zien (binnen 48 uur) en konijnen die hier langer over doen (6 weken of langer). Dat hangt van het lijfje van het konijn af en van hoe ver de ziekte is.

Beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een beetje verwarrend met wat ik lees op het internet.

Ze schrijven dat het enkel via urine is, maar dat de sporen wel een aantal weken kunnen blijven leven (ik veronderstel dan in de lucht), maar anderzijds lees ik dan ook dat wanneer de symptomen zichtbaar zijn, in feite het besmettingsgevaar al voorbij is.

Vind het gewoon zielig dat het beestje nu vaak alleen zit en konijnen juist graag gezelschap hebben.

De andere jongen gaan ook behandeld worden. Ze zijn wel allemaal heel actief in vergelijking met het zieke konijntje.

Het eet goed, drinkt goed, ik masseer haar/hem iedere dag een kwartiertje, geef ze ook water met een spuitje omdat ze aan de tutter niet kan (valt steeds om). Heb ook een mini drinkbakje in het hok gezet zodat als ze erin sukkelt niet kan verdrinken.

Ben sinds donderdag bezig met de behandeling, maar ze lijkt me zwakjes of het is te zeggen, ik zie geen verbetering op dit moment.

We hopen dat het er snel weel doorkomt.

Woensdag gewogen : 170gr, vandaag opnieuw gewogen : 176gr...is eigenlijk niet zoveel. Dacht dat konijntjes ongeveer 5gr per dag zouden moeten bijkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijntje zo jong EC heeft (heb ik nog nooit eerder gezien/gehoord), dan het het die parasiet via de moeder meegekregen. Dan hebben alle jongen de parasiet bij zich. Sowieso zijn bijna alle konijnen drager van EC. Ik snap dat je bang bent voor besmetting, maar de kans dat ze nu nog door de lucht besmet worden lijkt me nihil.

Ik zou de andere jongen absoluut niet behandelen. ze zijn nog maar 6 weken oud, als ik het goed begrijp uit 1 van je andere topics. Het preventief behandelen van EC heeft helemaal geen aangetoond effect. Wat wel een feit is, is dat jonge konijntjes zeer zwakke darmen hebben. Ik zou zeker niet 4 weken panacur geven aan zulke kleintjes, tenzij er een goede reden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Christaa, ze heeft het zieke konijn mee naar haar eigen huis genomen. De jonge konijnen zijn van een ander. In haar eigen huis heeft ze nog een ander konijn en ze is bang voor de overdracht naar haar eigen konijn. Die angst is volledig terecht.

Ik denk idd ook dat ze het mee hebben gekregen van de moeder.

Dat het bij het openbaren van de symptomen niet meer besmettelijk is KAN kloppen (nog niet alles omtrend ec is bekend). De besmetting heeft vaak al plaats gevonden voor het openbaren van de ziekte. Ze denken dat EC eerst bij de nieren komt en dan steeds hoger klimt als het ware.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus best toch nog apart houden....Pffff...vind het wel een beetje zielig voor het kleine beestje.

Ik denk dat ik niet veel meer kan doen dan afwachten. Hopelijk wordt het snel beter.

Het blijft wel goed eten en ik hou het gewicht ook wat bij om zeker te zijn dat ze niet afvalt.

De DA heeft wel gezegd van de andere eveneens te behandelen ook al vertonen ze geen symptomen.

De hoeveelheid is wel mini dat ik moet geven. 2x daags 2 druppeltjes.

Het beestje verdraagt het goed...dus duimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hem wel terug bij moeder en kleintjes zetten als dat voor jezelf haalbaar is. Hij mist nu ook een stuk opvoeding van zijn mama..

Mama en de kleintjes hebben de parasiet zowiezo al.. Als je 2 konijnen hebt en 1 laat ec zien, dan adviseren ze ook om de konijnen gewoon bij elkaar te houden omdat het 99% zeker is dat de andere het ook al heeft.

Een konijn met EC hoeft niet ziek te worden/te ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Christaa, ze heeft het zieke konijn mee naar haar eigen huis genomen. De jonge konijnen zijn van een ander. In haar eigen huis heeft ze nog een ander konijn en ze is bang voor de overdracht naar haar eigen konijn. .

Dat had ik verkeerd gelezen. Toch denk ik dat je minder bang hoeft te zijn, maar ik snap dat je voorzichtig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Kan ik inderdaad doen, maar het probleem was een beetje dat de andere kleine konijntjes redelijk wild zijn en het zieke konijntje steeds omver duwden. Ook voor te eten had het zieke beestje de kans niet, de andere zijn sneller en vinniger.

Dit konijntje is zeer rustig, maar zoals ik al zei eet het goed en heeft nu de kans om aan te sterken.

Het duurt soms even om recht te komen als ze omver valt, maar nu wordt ze op zijn minst niet steeds onderste boven gelopen.

Je kan hem wel terug bij moeder en kleintjes zetten als dat voor jezelf haalbaar is. Hij mist nu ook een stuk opvoeding van zijn mama..

Mama en de kleintjes hebben de parasiet zowiezo al.. Als je 2 konijnen hebt en 1 laat ec zien, dan adviseren ze ook om de konijnen gewoon bij elkaar te houden omdat het 99% zeker is dat de andere het ook al heeft.

Een konijn met EC hoeft niet ziek te worden/te ogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik verkeerd gelezen. Toch denk ik dat je minder bang hoeft te zijn, maar ik snap dat je voorzichtig bent.

De dierenarts heeft me gisteren nog gemaild. Ze had haar boeken er nog even bij gehaald en blijkbaar zou de overdracht van het virus toch nog kunnen bestaan na de symptomen.

Voor de zekerheid moest ik ze toch nog gescheiden houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Kan ik inderdaad doen, maar het probleem was een beetje dat de andere kleine konijntjes redelijk wild zijn en het zieke konijntje steeds omver duwden. Ook voor te eten had het zieke beestje de kans niet, de andere zijn sneller en vinniger.

Dit konijntje is zeer rustig, maar zoals ik al zei eet het goed en heeft nu de kans om aan te sterken.

Het duurt soms even om recht te komen als ze omver valt, maar nu wordt ze op zijn minst niet steeds onderste boven gelopen.

Dat is idd ook wel een punt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update Pralientje:

Ze eet nog steeds goed, is sinds vorige week van 170gr naar 188gr gegaan :), dus dat is positief.

Iedere dag vers hooi, een groentemengeling (wortel, komkommer, witloof, broccoli) en speciale korrels.

Heb eveneens de indruk dat ze terug wat stabieler op haar pootjes staat. Ze is ook al wat meer gedesinteresseerd en vinniger.

Het gaat de goede richting uit, dus ben super content.

Ze kan blijkbaar ook beter aan haar blinde darmkeutels. In het begin moest ik deze iedere dag uit haar vacht kuisen, als er nu een 4tal inhangen is het veel.

Dit bewijst nogmaals dat EC bij konijntjes met de nodige zorg en het nodige geduld echt wel te verhelpen is.

Goooooooooooooo pralientje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet verkeerd bedoeld, maar je weet niet 100% zeker of het EC is. Het kan ook simpelweg ondergewicht zijn, want het konijntje is veel en veel te licht. Ook daarbij kunnen ze evenwichtsstoornissen krijgen.

En EC is lang niet altijd met de nodige zorg en geduld te verhelpen. Konijnen blijven drager en vaak krijgen ze vroeg of laat een terugval en dan vaak heftiger. Een groot deel van de EC patienten hier ook ingeslapen of overleden door de symptomen van EC al dan terug kerend. Sommige blijven symptomen houden waardoor ze geen dierwaardig leven meer hebben.

Sterkte met het kleine hummeltje.

Hoe is het met Muffin?

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet verkeerd bedoeld, maar je weet niet 100% zeker of het EC is. Het kan ook simpelweg ondergewicht zijn, want het konijntje is veel en veel te licht. Ook daarbij kunnen ze evenwichtsstoornissen krijgen.

En EC is lang niet altijd met de nodige zorg en geduld te verhelpen. Konijnen blijven drager en vaak krijgen ze vroeg of laat een terugval en dan vaak heftiger. Een groot deel van de EC patienten hier ook ingeslapen of overleden door de symptomen van EC al dan terug kerend. Sommige blijven symptomen houden waardoor ze geen dierwaardig leven meer hebben.

Sterkte met het kleine hummeltje.

Hoe is het met Muffin?

Je hebt volledig gelijk met wat je zegt dat we er niet 100% kunnen van uit gaan dat pralientje EC heeft.

Ben gisteren naar de dierenarts geweest met Muffin voor haar inenting en de DA zei ook dat ze wel een bloedtest wou doen bij pralientje, maar door het ondergewicht we nog even moeten wachten.

Hoeveel moet zo'n konijntje eigenlijk wegen? Ze zijn geboren 1 juni, dus ze is nu ongeveer 1maand en 2 weken.

Wist niet dat konijntje door ondergewicht ook deze symptomen kunnen vertonen.

Alle info is welkom :).

Ben al blij dat ze aansterkt en sinds gisteren is ze echt wel actiever.

Ik ga zeker de bloedtest doen als ze wat is bijgekomen, om 100% zeker te zijn.

Wat Muffin betreft...heb ik er een schat van een konijn bij. Weegt nu 500gr = is 2maand en 2 weken.

Ze is actief, eist haar aandacht op die ze dan ook krijgt.

Door de hond kan ze niet altijd uit haar duplex tijdens de dag, maar 's avonds laat ik ze wel altijd los zodat ze haar beweging wat heeft.

Komt ze bij ons in de zetel zitten of als ik rondwandel loopt ze altijd mee.

Als ik ze roep komt ze vrolijk aangehuppeld. :)

Muffin, is desondanks alles een gezond konijntje geworden en daar ben ik blij om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zou zeker al minimaal 400 gram moeten wegen en dan spreken we eigenlijk over maat kleurdwerg. Ik weet niet wat voor ras het is, maar de meeste konijntjes worden een stukje groter dus zou ze al groter moeten zijn in gewicht. Weet je het gewicht van de ouders? Ze heeft dus echt een zware achterstand en dan kunnen deze symptomen zeker opspelen.

Muffin is ook nog wat aan de lichte kant, maar groeit goed zo te lezen, te snel is ook ongezond natuurlijk.

Je bent op de hoogte dat bloedonderzoek voor EC behoorlijk duur is? Het is ook geen standaard bloedonderzoek namelijk en ze vragen zich af hoe betrouwbaar het is, omdat zoveel konijnen überhaupt al drager zijn. Zie: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Met andere woorden zou je bloedonderzoek laten doen en het is positief op EC betekend het nog niet dat ze nu EC heeft gehad. Als het aanslaat kan het ook simpelweg komen door de goede zorgen nu, blijft ze wel drager, maar er zijn heel veel konijnen drager en bij de ene komt het wel tot uiting en de andere niet. Zo heb ik een aantal konijntjes met lagere weerstand in mijn groep, maar een ander konijntje heeft EC gehad, na een terugval uiteindelijk ook laten gaan, maar de andere konijntjes hebben in alle jaren nog nooit last gehad van symptomen van EC. Maar drager zijn ze ongetwijfeld..

Succes met de ukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zou zeker al minimaal 400 gram moeten wegen en dan spreken we eigenlijk over maat kleurdwerg. Ik weet niet wat voor ras het is, maar de meeste konijntjes worden een stukje groter dus zou ze al groter moeten zijn in gewicht. Weet je het gewicht van de ouders? Ze heeft dus echt een zware achterstand en dan kunnen deze symptomen zeker opspelen.

Muffin is ook nog wat aan de lichte kant, maar groeit goed zo te lezen, te snel is ook ongezond natuurlijk.

Je bent op de hoogte dat bloedonderzoek voor EC behoorlijk duur is? Het is ook geen standaard bloedonderzoek namelijk en ze vragen zich af hoe betrouwbaar het is, omdat zoveel konijnen überhaupt al drager zijn. Zie: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Met andere woorden zou je bloedonderzoek laten doen en het is positief op EC betekend het nog niet dat ze nu EC heeft gehad. Als het aanslaat kan het ook simpelweg komen door de goede zorgen nu, blijft ze wel drager, maar er zijn heel veel konijnen drager en bij de ene komt het wel tot uiting en de andere niet. Zo heb ik een aantal konijntjes met lagere weerstand in mijn groep, maar een ander konijntje heeft EC gehad, na een terugval uiteindelijk ook laten gaan, maar de andere konijntjes hebben in alle jaren nog nooit last gehad van symptomen van EC. Maar drager zijn ze ongetwijfeld..

Succes met de ukken.

Ik denk dat de ouders tussen de 2kg en 2kg500 wegen.

Ons Muffineke en ook pralientje komen iedere dag bij.

Muffin eet eigenlijk wel veel vind ik en Pralientje ook.

Iedere dag vers kruidenhooi 's morgens met een beetje biks.

's avonds krijgen ze een slaatje van komkommer, wortel (niet iederedag), witloof, brocolli, peterselie.

Moet wel zeggen dat Muffin de afgelopen 2 weken een enorme groeisprint heeft meegemaakt.

Je voelt geen ribbetjes en soms vind ik zelf dat ze wat dik staat :)

Neen ben niet op de hoogte dat dit duur is.Maar wat is duur?

Ik ben van het principe dat als je beesten neemt, niets te duur is...

Heb mijn hele leven lang dieren gehad, van hamsters, tot konijnen, honden, katten en ieder dier heeft steeds de nodige medische zorgen gekregen wanneer nodig.

Zo had een van mijn hamsters op de leeftijd van 1j en een half een abces aan de wang.De dierenarts had zoiets van...kostprijs voor operatie ligt hoog + geen zekerheid dat het beestje de operatie overleefd (zijn gevoelig voor narcose) + een hamster heeft zo geen lange levensduur.

Toch hebben we operatie laten uitvoeren en is het beestje ongeveer op 2 jarige leeftijd gestorven. Dus nog 6 gelukkige maanden gehad.

Heb ook een schat van een dierenarts die echt inzit met de dieren en er geen geld probeert uit te lsaan.

Zo ben ik meermaals met Muffin naar haar moeten gaan toen ze open wonden had. 1 maal per week gedurende 4 weken.

Voor alle producten en consultaties: antibiotica, ontsmettende waszeep,...enz...heb ik in totaal €20 betaalt.

Gisteren inenting Myxomatose = €11 .

Ze zegt zelf dat ze liever heeft dat ik haar deur plat loop bij de minste twijfel dan niets onderneem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben zowel Muffin en Pralinee wel een flinke achterstand als de ouders dat gewicht hebben.

In principe mag een konijntje van 10 weken met dat gewicht 900 - 1000 gram wegen.

Een konijntje van 6 weken rond de 600 gram.

Dus wees heel voorzichtig met voeren, zeker met de biks inderdaad heel weinig :)

Ik ben met je eens dat niks te duur is als je dieren neemt, maar in verhouding met wat het resultaat is, is het vrij prijzig. Je hebt dan namelijk nog nergens 100% zekerheid over. Het enige dan dat die drager is, maar je weet niet of het tot uiting is gekomen. Dat bedoel ik te zeggen. Ik heb al heel vaak rontgenfoto's laten maken bij konijnen, omdat ze vage klachten hadden, maar daar kwam zelden wat uit, maar dat is geen probleem je hebt in ieder geval een doel om weer wat uit te sluiten. Echter bij het bloedonderzoek bij EC kom je eigenlijk niet echt verder behalve dat je weet dat die drager is. Maar niet dat je weet dat de symptomen daar nu van zijn.

Je hebt in ieder geval een zeer voordelige dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die info komt van de dierenarts hier en ervaring, omdat ik het zelf ook meegemaakt heb met zo'n enorme groeiachterstand.

In principe als ze nu goed gaan is dat niet zo'n probleem. Mini van Wupsie hier op het forum was ook een konijntje dat 197 gram woog met 4 weken oud en toen gaan bijvoeren. Is een groot sterk konijn geworden en niet mini gebleven. Okay, die was wel wat zwaarder in verhouding ten opzichte van de leeftijd, maar in principe kan het gewoon goed komen, met natuurlijk een slag om de arm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die info komt van de dierenarts hier en ervaring, omdat ik het zelf ook meegemaakt heb met zo'n enorme groeiachterstand.

In principe als ze nu goed gaan is dat niet zo'n probleem. Mini van Wupsie hier op het forum was ook een konijntje dat 197 gram woog met 4 weken oud en toen gaan bijvoeren. Is een groot sterk konijn geworden en niet mini gebleven. Okay, die was wel wat zwaarder in verhouding ten opzichte van de leeftijd, maar in principe kan het gewoon goed komen, met natuurlijk een slag om de arm.

Is inderdaad geen mini konijn meer :)

Tot mijn grote spijt is pralientje overleden deze ochtend.

Had eigenlijk de indruk dat het net beter met haar ging sinds woensdag. Gisteren toen we haar kooitje aan het uitkuisen waren was ze al meer aan het rondhuppelen zonder omver te vallen.

Deze ochtend was ik gaan zien en lag ze op haar zijde, precies een terugval en 30min laten was ze dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .