Ga naar inhoud

Nijnen met 'n "wam", wat nu?


Funny

Aanbevolen berichten

Ik heb twee nestjes achter elkaar gehad. De nijnen zijn nu ruim een half jaar oud. Ik kamp alleen nu met het probleem dat drie konijnen overgewicht hebben... ze hebben een krop onder de kin. Ik las net dat dit een "wam" wordt genoemd.

Ik heb altijd nauwlettend alle adviezen opgevolgd, ook wat betreft de voeding: jonge nijnen onbeperkt voeren... Mijn advies nu uit de praktijk: doe dat niet!!!!!!

Wie kan mij helpen met tips om mijn konijnen op gewicht te krijgen?

Mijn nijnen krijgen 1 blad andijvie, 1 blad witlof en beetje broccoli (bijna geen wortel en appel) en 25 gram voer per KONIJN (zijn 2 kilo per stuk) en onbeperkt hooi...

Wat kan ik in hemelsnaam nog meer doen? Dit gaat mij zo aan het hart... Ik ben onbewust onbekwaam geweest en mijn nijnen zijn nu het dupe, verschrikkelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wam hoeft niet altijd iets te maken hebben met overgewicht, het kan ook erfelijk bepaald zijn dat jouw nijntjes een wam hebben. Want er zijn ook slanke konijnen die een wam hebben, dus het hoeft niet altijd iets met overgewicht te maken hebben.

Een van mijn 3 nijntjes heeft ook een wam, niet zo erg meer als eerst, maar dat kwam omdat ik haar gewoon te veel eten gaf, ik gaf ze teveel gemengd voer en teveel wortels. Ik wist toen nog niet dat in wortels ook veel suiker in zat. Dus toen ben ik overgegaan op biks, maar gaf ze veel minder. Eerst gaf ik ze 2 x per dag een volle bakje met gemengd voer en veel wortels, en toen ben ik langzaam gaan reduceren. En nu krijgen ze nog maar een handjevol biks, dat 2 x per dag, dus 's morgens en 's avonds en 4 schijven wortels per dag, en natuurlijk andere groentes en heel veel hooi.

en sindsdien is mijn nijntje ook afgevallen. Mijn DA zei dat zij niet te dik was, maar wel aan de stevige kant, en omdat ik niet wou dat zij nog dikker werd, heb ik de biks gereduceerd, en nu is zij een mooi slank nijntje, en dat is voor haar ook veel fijner. De wam is niet weggegaan, is een beetje minder geworden, maar als een voedster eenmaal een wam heeft ,gaat die ook neit meer weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij konijnen van grote rassen kan een wam best normaal zijn en is dit zelfs erfelijk bepaald. Bij de kleinere konijntjes is het meestal niet erfelijk bepaald en komt het door overgewicht. Als een konijn eenmaal een wam heeft, zal die nooit meer weggaan (ja of je moet aan plastische chirurgie gaan beginnen, maar ik denk dat iedereen op dit forum het dan wel eens is dat dat toch wel dieronvriendelijk is).

Onbeperkt voeren is ok, maar als je konijn begint te puberen (bij de een vanaf 4, bij de meeste vanaf 6 maanden) pas dan het voer aan, minder het tot je bij een maand of 8 op een hoeveelheid van 20 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht zit.

De hoeveelheden voer die je nu geeft zijn voor een normaal, gezond konijn om hem op gewicht te houden. Het groenvoer, hooi en brokjes. Als je je konijnen wat wil laten afvallen, zal dat niet werken met deze voeding, dan zul je ze tijdelijk toch moeten minderen op de biks. Het groenvoer en hooi is niet echt een dikmaker (fruitsoorten en wortel en nog wat groentes bijvoorbeeld wel, maar die geef je niet), dat zou ik dus ook gewoon blijven geven. Eventueel misschien zelfs wat meer groenvoer nog, als je konijn daar goed tegen kan. De brokjes zou ik gewoon tijdelijk door de helft doen, dus nog maar 25 gram per konijntje. Dat is even wat weinig, zorg dus ook dat ze wel lekker wat te knabbelen hebben van hooi en groenvoer. Maar hou dit een tijdje vol (na een weekje of 2 zal je zeker al resultaat zien!). Let natuurlijk wel goed op of het goed gaat met je nijnen, ze moeten niet lusteloos worden of opeens extreem veel gewicht kwijt raken natuurlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft eem mega-wam, maar is eigenlijk zelfs een beetje te dun naar mijn zin.

Dus een wam is niet altijd een kwestie van overgewocht.

Het schijnt erfelijk te zijn, maar wel wat beinvloedbaar door voeding.

Ik mijn jongen ook onbeperkt gevoerd toen ze in de groei waren. Geen van allen is nu te dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .