Ga naar inhoud

Dotje en Vent zijn dan toch ingeënt!

Marjoke

Aanbevolen berichten

Nadat ik hier in de buurt wilde konijnen heb ontdekt met myxomathose, heb ik dan toch beslist ze zo snel mogelijk te laten inenten (zowel voor myx als vhs). En deze avond is het dan gebeurd. Maar ik zit nog met enkele vraagjes.

*Hoelang duurt het nu voordat het vaccin goed is ingewerkt en ze beschermd zijn?

*Mijn dierenarts heeft gezegd dat ze een bult op hun rug kunnen krijgen, last van hun luchtwegen kunnen krijgen, en diarree kunnen krijgen. Als dit gebeurd, moet ik contact met haar opnemen. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten dat ze kunnen krijgen?

*Stel dat ze een bult op hun rug krijgen, hoelang kan dit duren en wanneer moet die wegtrekken?

*Ze hebben beide wel wat stress opgelopen. Toen ze terug waren en ik ze weer in hun hok zette waren ze heel snel aan het ademen en een beetje verstijfd op de grond aan het liggen. Ondertussen is dit al wel weer normaal, maar Dotje is toch nog altijd heel erg bang van mij. Zal dit zo blijven?

*Zijn er nog speciale dingen waarop ik moet letten, vermits Vent cronisch snot heeft en hij dus niet meer zal verzwakken?

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

* Het duurt normaal 7 dagen vooraleer de bescherming echt goed is.

* Een bult op de rug komt het frequentste voor. Normaal hebben ze daar geen last van en is het binnen een paar dagen weg. Toendra heeft een keer zo'n bult gehad, maar had verder geen symptomen van iets.

* Dotje heeft waarschijnlijk gewoon effe wat meer tijd nodig om rust te vinden. Laat haar eerst maar eventjes gerust. Later kan je proberen zachtjes bij haar te gaan zitten en haar het initiatief laten nemen om naar jou toe te komen. Dat lijkt me de beste manier om ermee om te gaan...

* Ik zou er gewoon op letten dat ze goed blijven eten en keutelen. Dat zijn dé maatstaven die gehanteerd worden om snel de gezondheid van een konijn in te schatten.

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

martini heeft alles al mooi en duidelijk gezegd. betreffende punt drie... dit zie ik hier ook wel vaker als ze terug komen van de dierenarts.... ook als ze niet geent xzijn geworden!!

toe ze geeent waren hebben de beide nijnen wel twee uur tegen mij aangelegen!!! de vaak is de combi van de reis, én een dokterbezoek,en iemand die aan je gaat zitten friemelen én natuurlijk een prik.... de oorzaak dat ze ff van slag zijn. bij mij heeft dit nooit langer dan een paar uurtjes geduurd! succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze ingeënt zijn duurt het vooraleer ze 100% beschermd zijn inderdaad 7 à 8 dagen. Maar elke dag vanaf dag 1 bouwt dat op hoor , dat is niet zo ineens op dag 7 ....joepie beschermd !

Die bultjes op de rug als reactie op het spuitje kunnen de dierenartsen héél goed vermijden. Ze moeten inspuiten met een insulinespuitje ...dat heeft een minidun naaldje en dat gaat veel fijner voor een konijn. 2 De voordeel ze voelen daar nog minder van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot hiertoe zijn er anders toch nog geen bultjes te zien, dus volgens mij komen die er ook niet meer? Vermits ze na twee dagen al moeten weg zijn en we nu al een dag erder zijn.. Dus misschien waren het zulke spuitjes? Ik weet het niet.

Reusje, ik heb ook niet echt het idee gehad dat ze de spuitjes erg vonden hoor. Ze gaven geen kik en waren ook niet uitzonderlijk bang.. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .