flapperd Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Hoi iedereen,Sinds kort loopt Elmo in zijn ren en nu begint hij ineens te niezen! Moet ik me zorgen maken? Vanochtend zes keer kort achter elkaar, maar ik weet niet hoe vaak hij 's nachts of overdag niest, omdat ik dan slaap/op werk ben. Nu heb ik me hier een beetje in zitten lezen waar ik op moet letten. Ik heb nog niet gevoeld of zijn neus nat is, maar hij gedraagt zich prima, eet, drinkt en keutelt goed. Hij eet nu ook zijn blinde darm keutels, thank god. Wel loopt hij in de ren op een wollen deken. Omdat ik heb gelezen dat niezen ook door stof kan komen, is mijn vraag, kan het zijn dat hij niest door die wollen deken? Want het is opvallend dat hij nu hij op die deken rent, ineens begint te niezen. En zo ja, wat kan ik dan het beste als ondergrond gebruiken voor de ren? Hij zit binnen, en hij vindt die wollen deken heerlijk zacht, ligt er altijd lekker uitgestrekt op. Dus als het kan gebruik ik dan iets wat zacht, maar wel stofvrij is, en wat hij niet zo makkelijk tot een hoopje kan graven. Want onder de ren zit namelijk mijn tapijt en dat wil ik graag plasvrij houden Kunnen jullie me advies geven? Is hij allergisch voor wol?
flapperd Geplaatst: 4 juli 2013 Auteur Geplaatst: 4 juli 2013 Oh ja, vergeet te zeggen dat hij zich de laatste tijd ook veel krabt, alsof hij jeuk heeft. Kan dat ook door die deken komen?
Bunnysgirl Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 hij is klein beetje verkouden want mijn konijn witje heb sinds maandag te niezen de hele dag
Vala Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 kan zijn dat je stoffig hooi of stro hebt en daardoor kunnen ze wat gaan niezen, en inderdaad het kleedje. Bunnygirl ik denk zelf niet dat je meteen moet uitgaan van verkouden, i.v.m er meerdere redenen zijn waarom een konijn kan niesen. Wij niesen toch ook wel eens ook al zijn we niet verkouden.Dit vond ik op internet Een konijn is eigenlijk nooit verkouden...Een konijn dat niest, kan een allergie hebben voor iets. Bijvoorbeeld voor hooi. Een konijn dat niest terwijl er vocht uit zijn neus komt, kan snot hebben. Of Pasteurella, dat is een moeilijke naam voor een bacterie, waar je konijn medicijnen voor moet krijgen. Je moet dus altijd op je konijn letten. Heeft hij goede heldere ogen, of worden ze wat klein. En waterig. Niest je konijn, en komt er vocht uit zijn neus? Als je geen vocht ziet, moet je de voorpootjes goed in de gaten houden. Een konijn wast zich goed, en als hij een natte neus heeft veegt hij dat af aan zijn voorpootjes. De binnenkanten van de voorpootjes worden dan vies en nattig. Dit is een teken dat je snel naar een goede konijnendierenarts moet gaan...
Barney Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Mijne niest ook als hij zich wast. Ik dacht dat dit geen kwaad kon.Oogjes zijn goed. Geen troep uit zn neusje. Ook blijft hij energiek en is zn vacht nog steeds mooi dik en glanzend.
Vala Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Hier komt er ook wel eens een niesje uit maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over.Zolang alles nog schoon en droog is, en het er goed uitziet.Zoals ik al zei: ik moet ook wel eens niesen
Charita Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Volgens mij is die van mij ook ergens allergisch voor. Ze niest regelmatig, ik hoor haar eigenlijk iedere dag wel. Maar nooit snot, natte neuzen of gekke dingen. Nou lag ze laatst languit op het gras en ineens hopsa achter elkaar door. Mag toch hopen dat ze geen pollen allergie heeft
Iris-Marie Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Ik zou niet gelijk uitgaan van snot. Je zegt al dat zijn neusje goed droog is, maar hou wel zijn voorpootjes in de gaten: als deze onder het slijm zitten kan het wél snot zijn natuurlijk. Dan zou ik even langs de dierenarts gaan. Maar is dit niet het geval is het wellicht een allergie. Doni heeft het ook gehad, beetje niezen. Ik heb haar zelf toen van de dierenwinkel Bogena Astricycline van Beaphar gegeven omdat ze daarbij ook wat waterige oogjes had. Toen kreeg ze er een stuk minder last van. Ik gaf haar niet de volle dosering en merkte wel dat het snel beter ging. Wellicht kun je dat ook proberen. Ik heb niet de volle kennis van geneesmiddelen (dus laat je goed adviseren) en weet niet wat de situatie van jouw nijn is, maar voor mijn konijn werkte het in ieder geval goed.Achteraf kwam het trouwens door Noa's haren die heel dun en kriebelig waren Helaas is Noa nu bij ons weg omdat ze ruzie kregen.Succes en sterkte!
Barney Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Vitaminen druppels in het water is goed voor de weerstand.
femmeke Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Vitaminen druppels in het water is goed voor de weerstand.Ik denk dat je dan beter naar het voedingspatroon van je konijn moet kijken. Als de weerstand niet goed is kun je beter eerst uitzoeken waar dit door komt. Je kunt beter zorgen dat ze genoeg verse groenten en kruiden binnen krijgen in plaats van in de weer gaan met vitaminen druppels
Iris-Marie Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Ik denk dat je dan beter naar het voedingspatroon van je konijn moet kijken. Als de weerstand niet goed is kun je beter eerst uitzoeken waar dit door komt. Je kunt beter zorgen dat ze genoeg verse groenten en kruiden binnen krijgen in plaats van in de weer gaan met vitaminen druppelsDit. En wellicht even naar de eisen van goed konijnenvoer kijken en dit vergelijken met jouw voer. Wellicht kun je daar ook al veel mee oplossen.
flapperd Geplaatst: 4 juli 2013 Auteur Geplaatst: 4 juli 2013 Hoi!Bedankt voor de reacties! Ik geef hem nu HFST brokjes (maar erg happig is hij niet..) en 's middags witlof en andijvie. Ik doe dit patroon sinds kort, hiervoor gaf ik hem caviavoer (ja, ik weet het..) en wortels en witlof, en natuurlijk hooi en water . Ik ben hem dus eigenlijk nogal snel op meer ruimte en ander voer overgezet. Kan zijn dat hij daardoor wat stress heeft en verminderde weerstand. Maar op zich is zijn eetpatroon nu goed, dus kan ik daar weinig aan wijzigen. Ik zit eraan te denken de wollen deken te verruilen met iets van katoen, een dekbed overtrek of zo. Misschien helpt dat.
femmeke Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Dit. En wellicht even naar de eisen van goed konijnenvoer kijken en dit vergelijken met jouw voer. Wellicht kun je daar ook al veel mee oplossen.Bedankt voor de aanvulling, goed teamwork:P(mijn reactie was meer gericht op de vitaminedruppels waardoor ik het gewone voer even ben vergeten)
Iris-Marie Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Bedankt voor de aanvulling, goed teamwork:P(mijn reactie was meer gericht op de vitaminedruppels waardoor ik het gewone voer even ben vergeten)Supergoed teamwork ! Haha!
femmeke Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Mocht je nou merken dat hij echt niet happig op HFST is zou je eventueel kunnen proberen om op Supreme Selective over te stappen. Ik lees het hier wel vaker dat ze niet zo happig op HFST zijn maar wel op Supreme. Katoen in plaats van wol lijkt me opzich ook nog wel iets om naar te kijken inderdaad. Bij ons mensen kriebelt wol ook altijd dus kan me voorstellen dat het bij nijntjes ook kan kriebelen in de neus.
Barney Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Klopt, maar als extra nog naast alle groentes enzo, dat is wat ik bedoelde. Het kan nooit kwaad. Wij nemen ook vitamines, maar blijven wel gezond eten.
Iris-Marie Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Oooo, op die fiets! Of in plaats van vitaminenpillen kijken welke vitaminen ze tekort komt (etiketjes van voer en voedingswaarden groenten die ze krijgt), en daar je groenvoer aan aanpassen Dat kan ook nog
femmeke Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Ik neem geen extra vitamines, ik eet gebalanceerd en zorg dat ik de juiste producten eet:) Maar ik zou toch echt eerst naar het eet patroon van je nijn kijken voordat je allerlei extra's en niet natuurlijke producten aan je konijn aan gaat bieden.
Djohn Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 Oh... Spider niest ook nu in eens. Hij deed het soms wel vaker sinds ik ging verhuizen... (afstoffen 3 weken niet meer gedaan ofzo... zou het daar aan kunnen liggen?) Volgende week verhuis ik dus heb ik alles ingepakt enzo... Ik hoorde hem soms dat wel eerder doen na het verschonen dat is toch normaal? Ik moet er ook van niezen. ... Had heel stom een ventilator eergisteren 1 dag op hem gericht. Blijkbaar is dat niet goed... Inverband met tocht enzo... Dom zeg van mij maar goed... Ik kijk het even aan doet hij dat vaker ga ik naar de dieren arts. hij deed het maar een paar x achter elkaar. ik ben 5 uur in mijn kamer dus. verder nieste hij niet Moet ik me zorgen maken???
Bunnysgirl Geplaatst: 6 augustus 2013 Geplaatst: 6 augustus 2013 Oh... Spider niest ook nu in eens. Hij deed het soms wel vaker sinds ik ging verhuizen... (afstoffen 3 weken niet meer gedaan ofzo... zou het daar aan kunnen liggen?) Volgende week verhuis ik dus heb ik alles ingepakt enzo... Ik hoorde hem soms dat wel eerder doen na het verschonen dat is toch normaal? Ik moet er ook van niezen. ... Had heel stom een ventilator eergisteren 1 dag op hem gericht. Blijkbaar is dat niet goed... Inverband met tocht enzo... Dom zeg van mij maar goed... Ik kijk het even aan doet hij dat vaker ga ik naar de dieren arts. hij deed het maar een paar x achter elkaar. ik ben 5 uur in mijn kamer dus. verder nieste hij niet Moet ik me zorgen maken???ik denk dat hij klein beetje verkouden is en dat moet weg gaan als hij gecastreert dan vraag je gelijk aan de dierenartskus
flapperd Geplaatst: 7 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 7 augustus 2013 Ach, die van mij niest ook af en toe, maar zolang zijn neusje droog blijft is er denk ik weinig aan de hand hoor. Het zou idd goed het stof kunnen zijn. Ik denk niet dat het verkoudheid is, want dan zou je het aan zijn neus moeten zien. Volgens mij gaat een verkoudheid ook niet over van castreren.EDIT: Bunniesgirl, wat een leuke avi heb je
Charita Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 Ik ben verrast door de werking van echinacea eigenlijk.Leyla nieste ook en best wel vaak, op een gegeven moment werden de niesjes ook wat zwaarder. Maar er was nooit echt snot, hoogstens een vochtige neus.Sinds ik kruiden geef en ook echinacea is het echt heel sterk verbeterd! Af en toe komt er nog wel eens een niesje uit maar het is echt stukken beter! Dierenarts kon gisteren ook niks bij haar vinden, maar ze had nog een patiënt die nieste maar verder geen klachten had dus ze vroeg hoe ik de echinacea gaf en dat wilde ze nu zelfs aan gaan raden. Vond k wel grappig
Snoef Geplaatst: 7 augustus 2013 Geplaatst: 7 augustus 2013 Een van mijn nijnen niest de laatste tijd ook best veel. Zonder snot, zonder vuiligheid, gewoon echt proest-niesjes. Ik heb theorieën dat het wellicht aan het droge, warme weer kan liggen. Dat het aan deze baal hooi ligt die ik momenteel heb. At het aan de Kenner brokjes ligt (allergie?) die ik de laatste tijd combineer met SS. Maar de DA kan verder niks vinden en daarom heb ik besloten me ook maar niet al te druk te maken. Langzaamaan wat theorieën weg proberen te strepen en pas als het ernstig word ga ik medicatie e.d. vragen. Het valt me nl op dat je met konijnen je soms wel zorgen kunt blijven maken om alles, maar op gegeven moment is dat ook niet leuk meer :-)
Aanbevolen berichten