krosjka Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Hai ,Vanmiddag zag ik Mo enorme plukken haar uit zichzelf trekken. Overal haar ! Ze maakte er geen nest van dus schijnzwanger kon het niet zijn.Ben met haar en haar vriendje Gerrit , ex ram, naar de dierenarts gegaan. Blijkt dat ze beide onder de luizen zitten ! Ze hebben er een enting voor gehad , deze moeten ze volgende week weer en ook die week erop. De dierenarts wist geen oorzaak maar t zou niet overdraagbaar zijn op mensenZe zitten samen in de tuin op vijf vierkante meter en zitten soms los in de tuin tussen de bossen en in t zand te graven. Ze hebben een grote open ren dus evt katten kunnen erbij. Hebben jullie enig idee hoe ze dit op kunnen lopen ? Ik heb al 17 jaar konijnen maar nooit luizen gehad ..De dierenarts heeft verder geen adviezen gegeven. Later bedacht ik me, moet ik het verblijf niet ontsmetten ? Sprayen? Net als bij honden ? Maar dan had de dierenarts t vast ge zegt toch ? Iemand hier ervaring mee .?
Sonja1990 Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Het hok ontsmetten kan natuurlijk nooit kwaad met zulke dingen. Verder heb ik geen ervaring met Luizen! (Gelukkig) hoop dat je nijnen er snel vanaf zijn!Met een bos denk ik trouwens wel meteen aan Teken, controleer je ze daar wel regelmatig op of niet?
laura_morris Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Een dierenarts vergeet dat soms wel eens te zeggen Het is verstandig om het toch goed te ontsmetten en daarna te sprayen met een vlooien/luizenspray.Luizeneitjes zijn vaak plakkerig dus het is van belang dat die met een speciaal middel daarvoor gedood worden.Anders blijf je in een vicieuze cirkel en heb je over 2 maanden misschien je konijnen er weer onder zitten.
krosjka Geplaatst: 4 juli 2013 Auteur Geplaatst: 4 juli 2013 Ik heb ze nog even gebeld en ik moet het verblijf ontsmetten maar geen luizenspray gebruiken omdat er geen spray is voor konijn en. Dus ontsmetten moet voldoende zijn. Ik zie ze gelukkig niet meer zo heftig plukken dus hoop dat dit de manier is !
HildeR Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Luizen komen vaak uit het hooi dus ik zou ook de aangebroken zakken/balen weggooien. Behandeling met stronghold was trouwens makkelijker geweest omdat die ook op de omgeving werkt.
femmeke Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 En als het het hooi niet is kan het misschien ook uit de planten komen, dan zou je die even moeten na kijken. Heb verder geen ervaring met luizen helaas. Denk dat een goede kambeurt ook geen kwaad kan maar durf ik niet zeker te zeggen.
krosjka Geplaatst: 5 juli 2013 Auteur Geplaatst: 5 juli 2013 Hoi,Ze hebben die dag, en de dag ervoor veel in de tuin gelopen tussen de planten dus ik denk ook dat het hiermee te maken heeft.Ik heb inmiddels alles ontsmet. Ze plukken gelukkig niet meer!Sinds BW dood is, ziet Mo er met de dag slechter uit. Dit waren echt maatjes van elkaar. Mo heeft wel steun aan Gerrit denk ik , deze ex ram wast haar regelmatig. Ze zijn nu (in tegenstelling tot in het begin, toen bw net dood was) heel lief voor elkaar.. Maar Mo wordt mager en haar vacht zit rommelig. Tevens is haar oogje weer ontstoken. Hier heeft ze bij het bezoek aan de dierenarts (tegen de luis) ook een extra antibiotica prik voor gehad.. maar ze ziet er vandaag nog slechter uit. Ze eet, drinkt en huppelt gewoon goed rond.. Maar ze gromt wel sinds een week.. ze is ook minder tam en aanhankelijk..Iemand enig idee wat dat zou betekenen>?
Aanbevolen berichten