Noor88 Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 Ik lees op de bunnysite dat een konijn mogelijk al met drie maanden kan worden gecastreerd. Is dit ook slim en goed qua gezondhed? Wat mij betreft namelijk hoe sneller hoe beter omsat we er dan ook een voedster bij willen halen. En over een maand(hij is nu 8 weken) zou goed uitkomen ivm onze vakantie. Maar et moet wel goed zijn voor onze junior natuurlijk. Is een maand lang genoeg om bovenop een koppeling te zitten? In onze vakantie gaat het konijn naar mijn moeder maar naast dageljjkse verzorging zal die niet erg veel tijd en energie steken in de dieren denk ik. Ik heb dus een maand de tijd voor ik op vakantie ga. Is dit realistisch of niet? Dan moet ik wachten tot okt...
Deeskuh88 Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 Er zijn dierenartsen die al castreren vanaf dat de balletjes zijn ingedaald en dat kán dus op een leeftijd van drie maanden zijn. Voedsters zijn wel een ander verhaal, dat is (vaak!) om en nabij de zes maanden. Wat betreft de leeftijd zijn er wel discussies over of het goed is of niet. 'Tegenstanders' beweren dat het niet goed is, iets met de botten. Maar wat ik van veel dierenartsen en hun assistentes heb begrepen, is dat dit nog steeds niet wetenschappelijk is onderbouwd of bewezen. Mijn rammetje is dus ook met drie maanden onder het mes gegaan. Enne.. Een maand voor het koppelen is genoeg hoor, qua tijd Zeker als je hem ook nog zelf laat kiezen in een opvang.
nalapuk Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 Wat Daisy zegt klopt wel, dat het niet wetenschappelijk bewezen is dat het niet goed is, en sommige dierenartsen doen het inderdaad met 3 maanden al. Ik zelf kijk er wel wat anders tegen aan: na een maand zit je veilig, wat is nu het punt om dat ene maandje of misschien twee maandjes vanwege je vakantie te wachten? Je zou ook nog kunnen bedenken dat het misschien beter is voor jouw band met het nieuwe konijn en voor de stress van het nieuwe konijn om sowieso te wachten tot na de vakantie. Anders is het konijn er net en moet het al weer verhuizen, en dan na de vakantie weer terug verhuizen.
Charita Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 Ik ben het met beide wel eens, een maand zal genoeg zijn. Maar aan de andere kant, hoe lang ga je op vakantie, 2/3 weken? Misschien kan het geen kwaad om die paar weekjes nog te wachten, dan heb je rustig de tijd om te koppelen want stel het gaat wel fout dan ben je misschien niet thuis als er dingen geregeld moeten worden en zit je moeder er mee.Als je in een opvang laat koppelen is de kans natuurlijk kleiner maar je moet denk ik gewoon doen waar jij jezelf het beste bij voelt
Noor88 Geplaatst: 1 juli 2013 Auteur Geplaatst: 1 juli 2013 mjaa... wel goede tip eigenlijk. ik wil zo graag een vriendje voor Junior! haha maar nu is niet handig omdat we ze dan moeten scheiden en dan inderdaad beter even wachten tot na de vakantie.. het is meer enthousiasme maar we moeten ook kijken wat handig is. Nadeel is wel dat we de konijntjes in de winter binnen willen hebben (meer voor de gezelligheid dan tegen de kou) en ze dan waarschijnlijk met zn tweeen meteen na de vakantie naar binnen moeten halen. Ik had ze liever buiten gekoppeld... Maar goed, binnen kunnen we ze wel goed in de gate houden
Domino Geplaatst: 1 juli 2013 Geplaatst: 1 juli 2013 Ik ben zo'n 'tegenstander' dit omdat de kans bestaat ( is inderdaad niet wetenschappelijk bewezen) datvze op latere leeftijd botontkalking kunnen ontwikkelen. Ook sluiten de groeischijven eerder heb ik begrepen . Maar dat laatste heb ik van horen zeggen. Ik heb 1 ram die jong is gecastreerd en ondertussen een hele kromme poot heeft. Het is niet bewezen dat het door het vroeg castreren komt maar ik heb zoiets van laat ze eerst even lekker uitgroeien en haal dan die zaak eraf.
Aanbevolen berichten