Ga naar inhoud

Geslachtsrijpheid rammetjes en castreren


Springkonijn

Aanbevolen berichten

Ik weet dat rond de drie maanden konijnen geslachtsrijp kunnen zijn. Dat betekent dat ik ze binnenkort tijdelijk moet gaan scheiden. De castratie van meneer Pluisje staat gepland op 29 juli, dus dat zit al in de pen zeg maar. Op zich vind ik dat niet zo eng, ik heb in ieder geval ervaring met het laten castreren van cavia's en dat is altijd goed gegaan.

Tegen de operatie van Doedoe zie ik veel meer op! ;)

Maar hoe weet ik wanneer ik ze scheiden moet? Kun je dat zien, aan bv. de balletjes? Als ik nu zo vluchtig kijk bij Pluis zie ik daar niets van in elk geval, maar ik heb geen idee in hoeverre die te zien zijn bij konijnen. En om nu te wachten tot hij achterop zit bij z'n halfzus... ;)

Ik laat ze graag zo lang mogelijk samen, omdat ze na de castratie ook een poos apart moeten zitten.

Kan ik ze als ze weer samen komen gewoon bij elkaar zetten, of moeten ze herkoppeld worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze vanaf 10 weken scheiden voor de zekerheid, je kunt niet vertrouwen op of je wel of geen ballen ziet. Liever iets langer uit elkaar dan een voedster die veel te jong zwanger is met alle gevolgen van dien! Na de castratie moeten ze nog 2 weken uit elkaar blijven, zodat je ram zeker niet meer vruchtbaar is, daarna zou ik ze zeker opnieuw koppelen op neutraal terrein. Succes de komende tijd!

Edit: hier staat 12 weken trouwens http://www.bunnybunch.nl/konijnen/de-levensloop-van-een-konijn.html

Maar ik zou ze zelf voor de zekerheid iets eerder uit elkaar halen. Hoe zeker ben je van de geboortedatum van je konijntjes?

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet precies zeker, de fokker waar ik ze vandaan heb hield dat niet precies bij. Ik had na verloop van tijd wat meer vraagtekens bij de fokker en ik haal een volgende keer daar geen konijntje meer vandaan, hoewel ze goed verzorgd waren en tam. Hij wilde ze al heel jong meegeven, ik was gaan zoeken (op dit forum o.a.) en heb de tijd gerekt!

Maar goed, dat betekent dat ik a.s. weekend mijn konijnen uit elkaar ga halen. Ik zie nog geen verdachte verliefde gedragingen hoor, maar ik wil geen te jong zwangere voedster en ik wil ook geen nestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben me dus aan het voorbereiden op hoe ik ze dan de eerstkomende weken moet huisvesten. Dit topic was daar leuk bij: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?60263-tips-voor-tijdelijk-apart-zetten-van-ram-en-voedster-%28ivm-castratie%29

Ik heb het twee-verdiepingenhok met rennetje er onder niog en daar gaat mevrouw Doedoe dan maar tijdelijk in wonen, aan de andere kant van de tuin. Ik vind het maar zielig, vanuit mensenogen bekeken, maar ik geloof dat dat het beste is.

Alleen, dan heeft ze geen huppelruimte en geen klimruimte en al die supergeweldige konijnendingen niet die haar nu zo gelukkig maken!

Hoe help ik haar een beetje leuk deze periode door? Ik kan een panelenrennetje aanschaffen, dat is niet veel maar ja, je moet toch wat. Kan ze daar overdag in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet ook niet het risico willen lopen dat half broer en half zus een nestje krijgen. Dus beter een weekje eerder uit elkaar als je niet zeker bent van hun geboorte datum om dat uit te sluiten.

Ze moeten toch uit elkaar en later opnieuw gekoppeld worden, zoals Eefje zegt, het best op neutraal terrein.

Dat de fokker de geboorte datum niet wist en ze te vroeg bij moeder weg wilde halen zegt eigenlijk al genoeg over deze fokker vind ik.

Een panelen ren aanschaffen is meestal de makkelijkste en goedkoopste manier om je konijn wat meer ruimte te geven als het maar zo voor tijdelijk is. Zo kan je ze overdag wat meer loopruimte en uitdaging geven! Succes in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, vind ik ook van die fokker. Ik vroeg hem toen ik kwam kijken hoe oud een jong konijntje moet zijn om bij de moeder weg te kunnen. Hij zei dat dat kon met 4 weken, als ze sterk genoeg waren. Ik vond dat geen vreemde leeftijd aangezien ik cavia's heb gefokt en die met 4 weken echt al zo ver zijn. Maar toen las ik over hoe ik me verder ging voorbereiden op nijnen (ren had ik al gemaakt) en zag dat dit veel te jong was. Dus heb ik het gerekt tot de jongste 6 weken was. Dat is toch a vrij minimaal begreep ik. Dus deze aardige meneer die verder gezond uitziende en tamme konijnen had, zal mij desondanks niet meer zien. ;)

Er zijn hier in de buurt weinig fokkers van kleine konijnen zo ver ik weet. Overal zijn Franse hangoren, hier op de hoek zit een fokster. Haar konijnen wandelen soms zelfs door mijn voortuin. ;) Maar ik wil liever een kleinere soort.

Maar goed, ik ga zo dus even een panelenren halen. Morgen gaan ze apart. Inderdaad, een halfbroer en halfzus zou ik niet laten fokken samen, zeker niet omdat ik ook niet 100% zeker weet dat ze niet evt. al eerder in de familie verwantschap hebben en dus genetisch nog meer overeenkomen dan halfbroer-halfzus. Fokker zei van niet, maar alleen hij weet het. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De scheiding heeft plaatsgegrepen. :) Doedoe woont in haar noodwoning. Ze houdt absoluut niet van opgepakt worden en in de paar meter door de tuin raakte ik haar bijna kwijt, zo hard trappelde ze. Arme Doedoe, terug verhuist ze dus gewoon in een reismandje. Pluis kun je gemakkelijker even oppakken.

Voor mij is de noodwoning erg onhandig. Ik heb de panelenren voor het tweeverdiepingenhok gezet, als uitloop, maar dat past niet. Ik kan dus niet gemakkelijk de deuren van het hok openmaken, dan moet eerst de ren weggeschoven en die klemt weer onder het traliedeurtje van het hok... om nog maar niet te spreken van de stenen die ik heb gebruikt om de ren op de tegels te verstevigen. Die moeten dan ook allemaal verschoven en teruggeschoven. Gelukkig is dit maar voor 6 a 7 weken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .