TessaVS Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Hoi iedereenGisteren is mijn konijntje van 4 jaar plots overleden.Hij had al een tijdje een geïrriteerd oog, maar hij leek er geen last van te hebben. Zijn oogrand (1 oog maar) was een beetje roze en er kwam wat vocht uit. Niets dramatisch.Eergisteren zag zijn oog er 's ochtends net zo uit, maar 's avonds zat zijn oog zo goed als volledig toe en kwam er etter uit. Mijn plan was dus om er oogzalf in te doen. Ik zou die zalf de dag erna gaan kopen. Ik maakte me er verder geen zorgen om, omdat zijn gedrag niet veranderd was. Hij had nog steeds een goede eetlust, was niet vermagerd, huppelde nog steeds vrolijk rond in de tuin, achtervolgde kippen en jaagde katten weg ('t was nogal een 'fel' konijntje, hehe).'s Anderendaags kreeg ik een telefoontje van mijn moeder om me te laten weten dat ik best meteen naar de DA kon gaan. Zijn oog zag er vreselijk uit, zijn oren waren bleek en koud en hij stond een beetje te wiebelen op zijn poten. Hij heeft nog een beetje van een wortel gegeten, maar daar bleef het bij.Ik heb uiteraard meteen een afspraak gemaakt bij de DA, voor diezelfde dag nog, maar daar zijn we zelfs niet geraakt. Om 12 uur 's middags is hij stilletjes gestorven.Nu stel ik mij natuurlijk de vraag welke ziekte er zo agressief is dat een perfect gezond konijn op amper 2 dagen tijd zo kan aftakelen. Heeft iemand hier een antwoord op?
Boefje Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Eerlijk gezegd heb ik geen idee, het zou myxomathose kunnen zijn geweest, maar normaal gesproken blijft het niet enkel bij 1 oog. Wat ik wel weet is dat het konijn onderkoeld was vanwege de koude oren en dat het pijn had. Wat je had kunnen doen is het diertje warm houden met een kruikje en inwikkelen in een dekentje. Naar binnen halen. Misschien was hij in shock, had hij een acute gasaanval gehad. Ik denk niet dat je hier heel veel antwoorden zult vinden aangezien het alleen maar raden en gissen is. Waarschijnlijk was je konijn niet zo perfect gezond en speelde dit al langer dan twee dagen. Misschien had je eerder naar de dierenarts moeten gaan met hem. Helaas kan je er nu niks meer aan doen. Sterke met je verlies.
Nvy Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Over een forum is niet te zeggen waar je konijn aan overleden is. De enige manier om daar achter te komen is via een autopsie.Wat belangrijk is om te weten is dat konijnen prooidieren zijn, die het altijd zullen verbergen als ze zich niet goed voelen. Ook als een konijn gewoon actief blijft kan hij ziek zijn. Als je ziet dat er iets met je konijn aan de hand is, bijvoorbeeld een geïrriteerd oog, kun je daarom het best zo snel mogelijk met hem naar de DA gaan. Je zegt dat je konijn al een tijdje een geïrriteerd oog had dat de laatste dagen steeds slechter werd, dus het kan ook zijn dat hij al langer dan twee dagen ziek was.Als het zich zo ver heeft ontwikkeld dat je konijn niet meer kan staan en niet meer eet, kun je het beste naar een spoed DA gaan, omdat het anders te laat kan zijn.Veel sterkte met het verlies van je konijntje!
Stamper2011 Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Er zijn verschillende ziektes waarbij een perfect gezond konijn in een zeer korte tijd af kan takelen en kan sterven. Zo heb ik kort geleden mijn voedster verloren aan gas. Zo is er nog niks aan de hand en zo is ze er ineens niet meer.Ik heb geen idee wat de oorzaak van het overlijden van jouw konijntje is geweest. Misschien dat iemand anders de symptomen herkend en weet wat het mogelijk kan zijn geweest. In elk geval heel veel sterkte met het verlies want als zoiets gebeurd is dat ongelofelijk naar.
Eefje Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Ten eerste, veel sterkte met het verlies van je konijntje!Ik maak uit je verhaal niet op dat je konijn perfect gezond was. Een geïrriteerd oogje kan allerlei onderliggende oorzaken hebben, het komt vaak voor dat een probleem met het gebit zich uit in een geïrriteerd oogje en dat kan ook een lange tijd het enige symptoom zijn volgens mijn dierenarts. Wat het bij jouw konijn geweest is is niet meer te achterhalen, alleen met een autopsie. Het kan zijn dat hij last had van zijn tanden, daardoor niet goed kauwde en vervolgens last van zijn buikje gekregen heeft, wat heel snel fataal is voor konijnen. Maar dit is slechts een theorie natuurlijk. Met konijnen doe je er verstandig aan overbezorgd te zijn, ze zijn heel gevoelig en als je ziet dat ze echt ziek zijn is het snel te laat, dus kun je het beste meteen naar de dierenarts gaan, of even bellen natuurlijk, als je iets opmerkt wat niet klopt.
Aanbevolen berichten