Baziel en Babette Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Sinds 9juni is Bernard bij ons komen wonen.Hij deed en doet het nog steeds erg goed maar hij niest en de vacht rond zijn neusje is regelmatig wat nat.Nu ben ik vorige week woensdag met hem bij de dierenarts geweest en daar is hij onderzocht. Volgens de dierenarts is er niets ergs aan de hand omdat de er helder vocht komt uit de neus, zijn longen schoon zijn, en hij verder ook heel alert is en gewoon goed eet en drinkt. Volgens de dierenarts moest in enkele weekjes afwachten en mocht er snot uit het neusje komen of mocht hij niet meer goed eten of drinken moest ik terug langs komen.Maar ik maak mij toch wat ongerust omdat het niezen maar blijft duren. We zijn intussen weer een week verder van het dierenartsbezoek en hij niest nog steeds. Hij huppelt verder gewoon happy rond en lijkt er geen last van te hebben. Hij plaagt de katten en de honden :yes: en eet zijn hooi en biks met veel smaak op.Sinds zondag geef ik ook extra vitaminen in zijn drinkwater om zijn weerstand wat te verhogen, ik weet niet of dit echt werkt of dit maar een fabeltje is. Maar hij vind het schijnbaar wel erg lekker zijn water met een extra sinaasappelsmaakje :yes:Is er echt niets ernstig aan de hand, en kan ik inderdaad gewoon enkele weekjes afwachten zolang hij goed blijft eten?Of kan ik toch maar beter nog een keer richting de dierenarts gaan?
Gondolin Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Hoi B&B, Ik had precies hetzelfde, lees maar eens hier. Een aantal mensen met soortgelijke verhalen hebben elkaar daar getroffen en we houden elkaar ook een beetje op de hoogte. De meeste konijnen zijn geloof ik vanzelf beter geworden, die van mij heeft helaas snot ontwikkelt en krijgt nu antibiotica. Dus: opletten geblazen, in de gaten blijven houden en pootjes controleren! Je bent natuurlijk van harte welkom om je bij dat andere topic aan te sluiten. Groetjes!
Gondolin Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Ben benieuwd of je Bernhard misschien bij een Boerenbond/Welkoop hebt gekocht..? Want je verhaal is echt PRECIES hetzelfde als dat van mij haha.
Charita Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 1 van mijn konijnen niest iedere dag wel een paar keer. Maar ze heeft er nooit snot bij.Ik zit er regelmatig bij als het gebeurd. En dan kijk ik meteen naar dr neus, maar helemaal niks!Ik heb dus geen idee wat het is, dierenarts heeft gezegd dat het geen kwaad kan zolang er geen of doorzichtig vocht uit haar neusje komt.Zodra het troebel/wit wordt is het wel mis.Dus ik laat het maar zo, ze heeft er 0,0 last van.Ik heb wel gehoord dat konijntjes in tuincentra bijvoorbeeld vaker last hebben van verkoudheden, dus natte neuzen, bij.de ranzijn hier in de buurt zaten er ook een stel apart vanwege natte neuzen. Kwam volgens hen door de stress van t verhuizen/transport.
Baziel en Babette Geplaatst: 19 juni 2013 Auteur Geplaatst: 19 juni 2013 Bernard komt inderdaad uit een tuincentrum. Ik wou geen konijntjes meer uit een tuincentrum of winkel omdat ik liever niet de "broodfok" sponsor. Maar het was een overwachts cadeau van mijn vriend en ik kon hem natuurlijk niet met het konijntje terug sturen.
Baziel en Babette Geplaatst: 19 juni 2013 Auteur Geplaatst: 19 juni 2013 Zou ik dan nog tot vrijdag kunnen afwachten?Mocht het dan nog niet beter zijn ga ik nogmaals met hem langs bij de DA.Het zal waarschijnlijk wel niets ergs zijn, maar ik ga liever een keertje te veel dan te weinig.Kan ik hem de vitaminen (van versele-laga) gewoon blijven geven in het drinkwater?En ik zou hem graag laten inenten tegen VHS en Myxomatose, maar zolang hij niest durf ik de inenting niet goed geven omdat dit toch weer een aanslag is op zijn immuunsysteem. Of kan ik de inenting beter wel geven?
Koesje Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Ben benieuwd of je Bernhard misschien bij een Boerenbond/Welkoop hebt gekocht..? Want je verhaal is echt PRECIES hetzelfde als dat van mij haha.Goh, wat opmerkelijk dat ik dit lees want ik heb ook net een nieuw konijn van de Boerenbond/welkoop... Zij hebben de dieren van Animalfun hoorde ik en mijn nieuwe voedster heeft ook een viezig neusje. Dat was vooral de eerste dag en wordt nu wel wat beter maar het was mij ook al opgevallen!!!
Laptopmuis Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 We hebben ook eens zo'n niezerd gehad, maar die kon niet goed tegen de bodembedekking (aubiose) die we hebben. Toen we haar op kranten hadden gezet was het allemaal over.Maar dieren bij dierenwinkels kopen wordt sowieso afgeraden. Die dieren komen vaak van broodfokkers en die maakt het niets uit of het nou inteelt is of wat dan ook. Als ze maar genoeg jonge konijnen kunnen leveren en genoeg geld verdienen ermee.
Koesje Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Dat van dierenwinkels weet ik. Ze was precies wat ik zocht en kwam precies zo op mijn pad, het is gewoon zo gelopen. In ieder geval, net de DA gebeld en kan vanmiddag al langskomen voor een konijnencheck. Toch even helemaal zeker zijn hoe het met haar gaat!
Baziel en Babette Geplaatst: 19 juni 2013 Auteur Geplaatst: 19 juni 2013 Hier zaten ze eerst op zaagsel, de DA had al vermeld dat dit heel stoffig is en konijnen daardoor kunnen niezen.En laat ik nu net sinds gisteren aubiose in de hokken gelegd hebben omdat dit minder stoffig zou zijn Ik heb wel ook een zakje katoenbedding meegenomen om een keer uit te testen in de slaaphokjes, misschien dat maar eens in het hok leggen om te kijken of hij dan minder niets.Wel vreemd dat veel konijnen uit winkels/tuincentra hetzelfde verschijnsel blijken te hebben.
Baziel en Babette Geplaatst: 19 juni 2013 Auteur Geplaatst: 19 juni 2013 Dat van dierenwinkels weet ik. Ze was precies wat ik zocht en kwam precies zo op mijn pad, het is gewoon zo gelopen. In ieder geval, net de DA gebeld en kan vanmiddag al langskomen voor een konijnencheck. Toch even helemaal zeker zijn hoe het met haar gaat!Laat je even weten wat de DA zegt? Als nu ook nog jou dierenarts zegt dat het geen kwaad kan dan moeten we dat maar geloven denk ik
Koesje Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Laat je even weten wat de DA zegt? Als nu ook nog jou dierenarts zegt dat het geen kwaad kan dan moeten we dat maar geloven denk ik Natuurlijk doe ik dat Vind het zelf ook wel fijn hoor.. zo'n complete konijnencheck!
Koesje Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Hoi, terug van de DA al een tijdje en alles was dikke prima. Ik hoefde mij pas zorgen te maken als ze erbij begon te niezen en witte klodders in het rond zouden vliegen. Verder was ze supergezond en een 'prachtkonijn'! Dus dat is fijn om te horen! Ook zei de DA dat ik ze pas mocht koppelen tot 6 tot 8 weken NA de castratie maar hier lees ik overal 2 weken. Wat is wijsheid?
Sonja1990 Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Ik snap die dierenartsen niet helemaal. Een natte neus is niet dikke prima! Als ze hier te lang mee rondlopen krijgt het beestje misschien wel chronisch Snot.
Koesje Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Haar neus was niet heel nat maar een beetje vies, al wordt dat sinds ze hier is wel steeds minder. Ik hou het in ieder geval strak in de gaten! Maar dit geld alleen voor mijn konijn Van de andere hier kan ik dat niet zeggen!
Charita Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Als ik al van 6 verschillende konijn kundige dierenartsen uit verschillende plaatsen overal in Nederland heb gelezen (hier op t forum) dat een vochtig neusje niks voorstelt zolang het doorzichtig is en geen hele klodders zijn. Dan ga ik daar toch echt van uit.Leyla had de eerste week een vochtig neusje en dat is nu helemaal over, alleen het niezen niet.Maar ik denk dat ze gewoon een beetje gevoelig is, het is namelijk vooral als ze haar neus ergens insteekt.
Aanbevolen berichten