Megan Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Hoi,Ik heb hier een koppel zitten. Het rammetje, Soesje, heeft in een korte tijd 3 keer gas en verstopping gehad. Het ging nu een paar maanden goed maar sinds net is het weer raak. Niet eten, niet drinken, in een ongemakkelijke houding liggen, zachte buik, makkelijk op te tillen. Ik dierenarts gebeld, de nooddierenarts. Ik had nog cisaral en carprofen in huis. Heb ik net gegeven, met spuitje water erbij en oortjes natgemaakt omdat die het warm had, ik moet tot iets over elfen wachten of die zich iets beter gaat voelen. Daarna dwangvoeren als die dan nog niet eet, maar ik vroeg mij af: als het een verstopping is, mag ik dan wel dwangvoeren? Dat ben ik vergeten te vragen. Anders moet ik zo weer eventjes terugbellen naar dierenarts.
Megan Geplaatst: 18 juni 2013 Auteur Geplaatst: 18 juni 2013 Nog iets: het lijkt of die hijgt ofzo, zijn oortjes gaan een beetje heen en weer, dit heeft die nog niet eerder gedaan. Is dit teken van pijn?
Domino Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Het is ook wel warm maar het is lastig te zeggen. Ik ben zelf niet voor dwangvoeren als er een verstopping of gas aanwezig is in de buik. Dit omdat je dan de maag kan overvullen met alle gevolgen van dien. Voornaamste is, warm houden (indien konijn ondertemperatuur heeft) Cisaral (liefst ook metocloral/primperan) en pijnstilling. Ik hoop dat je Soesje erdoor krijgt! Succes in ieder geval en bij twijfel, gewoon weer bellen!
Megan Geplaatst: 18 juni 2013 Auteur Geplaatst: 18 juni 2013 Ja de airco heeft de hele dag aangestaan dus het zou mee moeten vallen. Wel beetje benauwd in de kamer. Ja, ik heb nog niet gedwangvoerd, ik heb infacol erbij gegeven, kijken of dit extra helpt. Ik heb alleen cisaral en carprofen in huis dus dit krijgt dit nu. Verder ga ik zo een kruik voor hem maken en hem dan even opsluiten in zijn vervoersbox. Is dit dat niet te warm voor hem? Ik heb gevoeld tussen zijn oren en ik heb het idee dat die het een beetje koud heeft, net te warm en nu te koud, kan dat? Hij hijgt niet meer. Ja ik ga maar weer duimen!
Domino Geplaatst: 18 juni 2013 Geplaatst: 18 juni 2013 Je zou het beste de temperatuur opmeten met een thermometer. Dan weet je of er sprake is van ondertemperatuur of niet. Anders is het misschien te warm en dat is ook niet goed.
Megan Geplaatst: 18 juni 2013 Auteur Geplaatst: 18 juni 2013 Nou het bewijst maar weer: konijnen zijn rare wezens! Hij is weer een stuk beter! Hij kwam uit zichzelf uit de box, heeft denk ik in korte tijd al drie keer zichzelf uitgebreid gewassen (zijn medicijnen die waren geknoeid op zijn kinnetje enzo) en nu zit die heel gulzig van zijn verse hooi te eten. Ik ga zo de wekker zetten over twee uurtjes en dan weer cisaral toedienen maar het gaat weer de goede kant op! Hij ging zelfs bedelen voor een biks. Dus hooi en water de komende tijd. Ik snap alleen niet wat ik nu nog fout kan doen, dat die toch iedere keer weer gas krijgt. Hij krijgt al geen wilgentakken meer, ik ben overgestapt op andere biks (van hfst naar ss) en dan krijgt die er heel weinig van. Echt heel weinig, soms is het zielig hoe weinig die krijgt en dan kijkt die teleurgesteld naar zijn hooi. En hij krijgt regelmatig prozyme. Stress kan het ook bijna niet zijn, want laatst heeft die twee weken op een vakantie adres gezeten waar die nergens last van had.Duimen maar dat het goed blijft gaan
Stamper2011 Geplaatst: 19 juni 2013 Geplaatst: 19 juni 2013 Wat fijn dat het inmiddels weer een stuk beter met hem gaat. Je maakt je toch enorm veel zorgen als er sprake is van gas/ verstopping en terecht ook. Gelukkig was je er snel bij en is het ook dit keer weer helemaal goed gekomen.Wel vervelend dat hij er best vaak last van heeft. Ik heb zelf eerlijk gezegd geen idee wat daar de oorzaak van is.
Aanbevolen berichten